محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری جلسه ارتقای سلامت 8 محصول کشاورزی در محل دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی

جلسه ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی باحضور معاون فرهنگی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی، جلسه ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی در محل دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس و اعضای دبیرخانه ساغ دانشگاه، نمایندگان جهاد کشاورزی، نمایندگان استانداری تهران، محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب استان و معاونت غذا و دارو و شبکه ری و مرکز بهداشت جنوب تهران یکشنبه 6 مهر 99در محل دبیرخانه ساغ تشکیل شد.
در این جلسه دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه با تشکر از حضور مدعوین، به برنامه ارتقای سلامت 8 محصول کشاورزی اشاره کرد و گفت: برابر بند ششم مصوبه پانزدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده با همکاری وزارت بهداشت برنامه ارتقاء سلامت هشت محصول کشاورزی را تهیه و اجرا نماید، در استان تهران نیز این برنامه توسط جهاد کشاورزی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی اجرا می شود.
 وی گفت  این برنامه 
به منظور کاهش میزان آلاینده ها  ها و باقی مانده سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی اجرا می شود. آخرین وضعیت میزان باقی مانده  آلاینده ها و آفت کش ها در محصولات کشاورزی در سطح عرضه توسط جهاد کشاورزی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی استان بررسی خواهد شد.
دکتر زینب عظیمی، رئیس گروه محیط زیست و سلامت جهاد کشاورزی استان با اشاره به شروع اجرای برنامه تولید محصول کشاورزی گواهی شده به صورت محدود گفت: برنامه اولیه ای در خصوص ارتقاء سلامت دو محصول کشاورزی که تولید بیشتری در استان دارند شامل سیب درختی و خیار گلخانه ای تهیه شده و پس از نهایی شدن در کارگروه سلامت استان مطرح می شود.
وی گفت: اجاره دادن مزارع به اتباع خارجی چالشی است که می بایست حل شود، چرا که باعث مشکلات عدیده ای شده است، یکی از مشکلات موجود در برخی مناطق استان در دسترس بودن فاضلاب است.
مهندس طاهره آزمون مسئول بهداشت محیط مرکز جنوب تهران گفت: به علت اجاره دادن مزارع به اتباع، برخورد با متخلفینی که مزارع را با فاضلاب آبیاری می کنند مشکل ساز و  مرکز بهداشت جنوب آماده همکاری در اجرای این طرح است.
دکتر عبدالرحمن رستمیان، معاون فرهنگی و مشاور ریاست دانشگاه در امور اجتماعی گفت: تولید محصولات غذایی سالم از اهمیت بسیاری برخوردار است و با پیگیری های انجام شده و همکاری ادارات در خصوص برخورد با آبیاری مزارع با فاضلاب اقدامات خوبی انجام شده است. حل ریشه ای مشکل فاضلاب تهران یک نیاز اساسی است. فاضلاب نباید در دسترس کشاورزان باشد و در مسائل مرتبط با سلامت باید با جدیت و قاطعیت پیش رفت، چرا که تولید مواد غذایی سالم یک اولویت اساسی در تامین سلامت افراد و جامعه است. استان تهران با چالش های جدی در این حوزه روبروست و اقدامات مقطعی به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد. تهدید فاضلاب و زباله در تهران  و نبود مدیریت درست در این زمینه سلامتی افراد، جامعه و محیط زیست را به خطر می اندازد و توجه جدی مسئولان ذیربط را می طلبد و پیگیری های گسترده ای نیز در این خصوص انجام شده است و تا حل مشکل ادامه خواهد داشت.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *