محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری جلسه توسعه همکاری‌های پژوهشی فرهنگی و اجتماعی با مؤسسه ملی تحقیقات سلامت

جلسه‌ای با حضور دکتر مهدی نوروزی رئیس گروه پایش و پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی و دکتر علی‌اکبری ساری رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه همکاری‌های پژوهشی در حوزه سلامت با مضامین فرهنگی و اجتماعی دوشنبه 29 دی‌ 99 در محل مؤسسه ملی تحقیقات سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی، در این جلسه ابتدا دکتر نوروزی به تشریح اهداف و نقطه‌نظرات معاونت فرهنگی در توسعه پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی و شناسایی اساتید و همکاران علاقه‌مند به این حوزه و تشویق آنان و همچنین ضرورت اختصاص درصدی از پژوهش‌های جاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و پژوهش‌های بین‌رشته‌ای پرداخت و خواستار همکاری مؤسسه ملی تحقیقات سلامت دراین‌خصوص شد.
سپس دکتر اکبری ساری به روند طرح‌های این مؤسسه در هدایت و ترغیب پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی مرتبط با سلامت جامعه اشاره کرد و عوامل اقتصادی و اجتماعی را از مؤلفه‌های سلامت برشمرد.
وی در خصوص اهداف مؤسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: پیمایش ملی ابزار دیده‌بانی ما در فرآیند پژوهش‌های مرتبط با سلامت است و این مؤسسه ملی بیشتر مدیریت پژوهش‌ها را برعهده دارد.
دکتر اکبری ساری افزود: از 20 پیمایش ملی در کشور ما 12 پیمایش را تابه‌حال انجام داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به پیمایش‌های اجتماعی DHS  در خصوص سلامت کودکان، دخانیات نوجوانان، پیمایش بهره‌مندی از خدمات سلامت، پیمایش بیماری‌های غیرواگیر و کنترل هزینه خانوار اشاره کرد.
 وی بیان داشت: این پیمایش‌ها تبدیل به تقویم شده و زمان آن در هرسال بر اساس اولویت مشخص است و تأمین اعتبار این پیمایش‌ها برعهده معاونت بهداشت وزارت بهداشت است و این معاونت مشتری اصلی این طرح‌هاست، البته با بررسی پیمایش‌های انجام شده امکان دارد موضوعات مهمی در بخش فرهنگی و اجتماعی سلامت بتوان استخراج و برنامه‌ریزی کرد و با کمک معاونت فرهنگی و دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌ویژه دانشکده بهداشت بتوان پژوهشی مؤثری را اجرا کرد.

دکتر نوروزی در پایان جلسه ضمن تأکید بر وجود عناوین پژوهشی فرهنگی و اجتماعی در سطح دانشگاه و همچنین در سطح جامعه به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا مانند میزان پذیرش یا نگرش جامعه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی یا ابعاد و میزان مشارکت جامعه در مقابله با همه‌گیری، فهرستی از اولویت‌های احصاء شده در مدیریت‌های فرهنگی و مشارکت‌های مردمی دانشگاه را ارائه کرد و دکتر ساری نیز در خصوص بیان دیدگاه‌های خود در ادامه اهداف معاونت فرهنگی گفت: مؤسسه با تشکیل کمیته اپیدمیولوژی COVID19 در پاسخگویی به جامعه عمومی و تخصصی کشور تلاش کرد و با دیده‌بانی برنامه‌های ملی نظام سلامت می‌تواند با توصیف و تحلیل آنها موضوعات مهمی را نیز در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با سلامت استخراج نماید و در اختیار محققان قرار دهد.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *