محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری سی و ششمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در اسلامشهر

سی و ششمین جلسه‌ از مجموعه کلاس های آموزشی طرح ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی توسط معاونت فرهنگی و شبکه بهداشت اسلامشهر در شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

گاری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسه ' چگونگی تغذیه کمکی شیرخوار' به رابطان سلامت اسلامشهر، سه شنبه 17 دی 98 در سالن همایش مرکز بهداشت اسلامشهر ، با حضور دکتر بهار اله وردی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی و فوق تخصص کودکان مرکز طبی کودکان، زهرا اسلامی نیا کارشناس فرهنگی سلامت معاونت فرهنگی و جمعی از رابطان سلامت و مراقبین و بهورزان مراکز و پایگاه های بهداشت اسلامشهر و مادارن و نوزادان  برگزار شد.
در ابتدا مجری برنامه خدیجه خانکی ضمن تبریک و تسلیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی دست نوشته ای را خواند و گفت: بسم رب‌اﻟﺸﻬﺪاء واﻟﺼﺪﻳﻘﻴﻦ شهادت سردار والامقام، حاج قاسم سلیمانی و نیز شماری از همرزمانش که در راه عشق به وطن و حمایت از ولایت و ملت شریف ایران همواره کوشیدند، موجب تأثر و تألم ملت شریف ایران و جبهه مقاومت شد. حاج قاسم سلیمانی، سردار سرافراز سپاه اسلام، چهره درخشان مقاومت اسلامی و نماد هنر ایستادگی در برابر مستکبران آمریکایی، متجاوزان صهیونیستی و تروریست‌های منطقه بود. خون این سردار افتخارآفرین، الهام‌ بخش مقاومت در سراسر جهان اسلام خواهد بود.
شهادت این شهید بزرگوار را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر (روحی و ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)، یاران و همرزمانش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شما رابطان سلامت، بهورزان، مراقبان  و مادران عزیز در این طرح تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال برای سردار بزرگمان، همنشینی با سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، و برای آینده کشور با پرورش کودکان سرزمین مان که از بین این کودکان قاسم سلیمانی هایی برانگیخته خواهند شد از خداوند منان یاری می طلبیم که دراین طرح بتوانیم با رشد و تکامل همه جانبه کودکان بهترین تربیت اسلامی را رقم بزنیم.
زهرا اسلامی نیا کارشناس فرهنگ سلامت پروژه رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرای پايلوت مدل ارتقای تکامل همه جانبه دوران ابتدايی کودکی و توانمند سازی مادران در شهرستان نمونه اسلامشهر،منطقه چهاردانگه به غربالگری و اصلاح اختلالات تکاملی کودکان تا سه سالگی می پردازد و ارجاع موارد مشکوکی که رابط دوره دیده مرکز بهداشت،  تشخیص می دهد به مراقب پایگاه سلامت و از مراقب به پزشک آموزش ديده مرکز  و از پزشک آموزش ديده به مرکز بیمارستان ضیائیان و از آنجا به مرکز طبی کودکان می باشد و تاکنون تعداد یک هزار و چهارده نوزاد وارد این طرح شده اند. این طرح از جهت جسمی، روانی و سایر ابعاد باعث رشد همه جانبه کودکان این مرز و بوم خواهد بود.
دکتر اله وردی به تعریف تغذیه مناسب شیر خوار پرداخت و گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر از بدو تولد تا پایان 6 ماه (بدون مصرف هر نوع ماده غذایی دیگر حتی آب) است و آغاز غذای کمکی مناسب از پایان ماه ششم عمر و تداوم شیر دهی مادر آن گونه که شیر مادر دو سال و بیشتر ادامه یابد را توصیه کرد.
وی در ادامه به  مزایای شیر مادر پرداخت و گفت: تغذیه شیرخوار در 6 ماه اول زندگی فقط با شیرمادر باشد، تغذیه انحصاری با شیر مادر در کاهش میزان مرگ و میر شیرخواران و رشد مطلوب کودکان نقش به سزایی دارد، آغوز بسیار مغذی و مفید است و مانند واکسن در ایمن سازی کودک بر علیه بسیاری از بیماری های عفونی نقش دارد، سلول های زنده و عوامل مختلف ضد میکروبی شیر مادر بیشتر باکتری ها، ویروس ها ، قارچ ها و انگل ها را از بین می برند.
شیر مادر از نظر میزان انرژی ، پروتئین ها ، چربی ها، املاح و ویتامین ها از کیفیت بالایی برخوردار است . بنابراین کودکان شیرمادر خوار رشد جسمانی خوبی دارند، میزان هوش کودکان با مدت زمان تغذیه با شیر مادر ارتباط معناداری را نشان داده است، تکامل  کودکانی  که با شیرمادر تغذیه می شوند سریع تر رخ می دهد (تکلم ، راه افتادن و دندان درآوردن)، تغذیه با شیرمادر منجر به ایجاد رابطه عاطفی قوی بین مادر و فرزند می شود.
فوق تخصص گوارش کودکان به بهترین زمان شروع تغذیه تکمیلی پرداخت و با دلایل گفت: بهترين سن شروع غذاي كمكي پس از پايان ماه ششم است زیرا شير مادر در اين سن به تنهايي قادر به تامين  نيازهاي غذايي مورد نياز كودك نيست و تنها نيمي از انرژي مورد  نياز كودك را تامين مي كند. دستگاه گوارش كودك در اين سن آماده پذيرش غذاي نيمه جامد خواهد بود. ذخيره برخي مواد مغذي مثل آهن در بدن كودك در 6 ماهگي به حداقل مي رسد. برخي از عوامل تكامل مثل دندان درآوردن ، قدرت نشستن و  گرفتن اشياء با دست كه همگي از شش ماهگي  به بعد پديد مي آيد كودك را جهت پذيرش غذاي كمكي آماده مي كند.
نکته کلیدی در تغذیه تکمیلی این است که هم زمان با شروع غذای کمکی و تا پایان سال اول غذای اصلی شیرخوار هنوز شیر مادر است، لذا تغذیه با شیر مادر به طور مکرر و حتی به مقدار بیشتر و بر حسب تقاضا و تمایل شیرخوار در تمام شبانه ‌روز و قبل از هر وعده غذای کمکی باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر اله وردی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد خطرات شروع زود رس غذای کمکی  گفت: غذا جاي شیرمادر را گرفته و در تامین نیازهاي تغذیه اي کودك مشکلاتی ایجاد می کند، اگر از حریره و سوپ آبکی و رقیق استفاده شود منجر به دریافت اندك مواد مغذي خواهد شد. به دلیل دریافت کمتر عوامل حفاظتی شیرمادر، احتمال ابتلا به بیماري ها افزایش می یابد و چون غذاهاي تکمیلی به اندازه شیرمادر پاکیزه و سهل الهضم نیستند احتمال ابتلا به اسهال نیز بیشتر می شود. از آنجا که کودك هنوز توانائی هضم و جذب پروتئین غیر انسانی را به خوبی ندارد احتمال حساسیت غذائی افزایش می یابد. اگر تغذیه با شیرمادر به دفعات کمتري صورت گیرد خطر بارداری مادر افزایش می یابد.
در ادامه دکتر اله وردی به خطرات دیر شروع کردن غذای کمکی نیز اشاره کرد و گفت: شیرخوار غذاي مورد نیاز براي تامین نیازهايش را دریافت نخواهد کرد که منجر به تأخیر رشد و سوء تغذیه در سال دوم عمر و اختلالاتی مانند کم خونی فقر آهن می‌گشود.کودک در آینده برای جویدن و بلعیدن غذاهاي سفت دچار مشکل خواهد شد. 
این فوق تخصص گوارش کودکان افزود: خصوصیات غذای کمکی باید در حجم كم داراي انرژي زياد باشد . نرم بوده و هضم آساني داشته و مواد اولیه آن در دسترس و مقرون به صرفه باشد و امكان استفاده از آن در حجم كم و به دفعات ممكن نیز باشد. در تهيه آن اصول بهداشتي رعايت شده و حتي الامكان تازه تهيه شود.
دکتر اله وردی به نکات کلیدی غذای کمکی، مکمل های ویتامین و آهن، نحوه پخت و نوع غذاهای مقوی و مغذی و انواع غذاها پرداخت و در پایان با پرسش و پاسخ مادران و رابطان به همایش به اتمام رسید.
خبر: زهرا اسلامی نیا
عکس: محسن بیاتی

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه