محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری سی و هفتمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی

معاونت فرهنگی و شبکه بهداشت اسلامشهر سی و هفتمین جلسه‌ از مجموعه کلاس های آموزشی طرح ارتقای رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی را برگزار کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسه ' راه های پرورش عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان' به رابطان سلامت اسلامشهر، سه شنبه 15 بهمن 98 در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر، با حضور دکتر الهام حبیبی رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، زهرا اسلامی نیا کارشناس فرهنگی سلامت معاونت فرهنگی، حمیرا پشتکوهی کارشناس کودکان ستاد اسلامشهر و جمعی از رابطان سلامت مرکز بهداشت اسلامشهر برگزار شد.

در ابتدا اسلامی نیا فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به رابطان و همکاران  تبریک گفت و از خداوند متعال توان حفاظت از خون شهدا  که باعث پیروزی و دوام این انقلاب است را خواستار شد تا در زیر سایه پر برکت رهبر معظم انقلاب در پیشرفت روز افزون این انقلاب کوشا و پویا باشیم و ما هم با همکاری شما عزیزان در پروژه رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدایی کودکی بتوانیم کودکان علمی، انقلابی، اسلامی و اخلاقی تربیت کنیم که مایه افتخار جامعه و آینده سازان این مرز و بوم باشند.
در ادامه دکتر الهام حبیبی پس از سپاس از پروردگار و شکرگزاری از درگاهش گفت: کودکان به عنوان امانت الهی در دستان ما قرار دارند و بایستی امانت دار خوبی باشیم.
رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت به تعریف اعتماد به نفس و عزت نفس پرداخت و افزود:اعتماد به نفس در حقیقت حس درونی در فرد است که شخص به این خود باوری درونی می رسد که توانایی انجام یک سری از امور را دارد اعتماد به نفس به این معناست که یک نفر به توانمندی های خودش باور داشته باشد.
عزت نفس این است که کودک چقدر برای خودش ارزش قائل است و خودش را چقدر در دنیای خودش مهم می داند و عزت نفس، حس مثبت از خود است و یکی از بزرگترین هدایایی است که می توانید به فرزند خود بدهید.
دکتر حبیبی افزود: توانایی و توانمندی هر فرد در موقعیت های مختلف متفاوت است و یک  امر اکتسابی است اعتماد به نفس به سه دسته تقسیم می شود که شامل: اعتماد به نفس  معنوی یعنی توکل به خداوند و  یک نیروی برتر است، اعتماد به نفس عاطفی یعنی ایجاد توانایی اینکه دیگران را دوست داشته باشید تا دیگران نیز شما رادوست داشته باشند و اعتماد به نفس رفتاری یعنی ایجاد مهارت و تکرار و تمرین در کارها تا رفتار صحیح را بیاموزیم.
در ادامه وی با بیان مثال به تعریف عزت نفس پرداخت و گفت عزت نفس یعنی خودم را دوست داشته باشم ؟ یا اینکه من خود را سرزنش کنم؟  برای مثال سر سفره به جای اینکه به مهمان بگویم  شرمنده ام که  این غذا را پخته ام،  میتوانیم از کلمات مناسب تر استفاده کنیم مثل؛ من تلاش کردم بهترین غذا را بپزم امیدوارم لذت برده باشید. باورهای  قدیمی، مقایسه، ترس و توقع یا انتظار تعریف داشتن از کسی نشان از عزت نفس پایین می باشد.
 دکتر حبیبی گفت: چگونه عزت نفس خود را بالا ببریم؟ در مورد موضوعی که گذشته است در سرزنش خود باقی نمانیم و به خودمان  بگوئیم تا کی قرار است این سرزنش ادامه یابد و عذاب وجدان داشته باشم، با خود صادق باشیم و یک کار تازه انجام دهیم، گاهی علاوه بر خود، دیگران را سرزنش می کنیم و این باعث کدورت بین روابط می شود.
در مورد دیگری همدلی مهم است، بیشتر گوش بدهیم و قابل توجه است تا کسی احساس نیاز نکرده است و از ما کمک و راهنمایی نخواسته است از نصیحت بپرهیزیم. از خودمان  مراقبت کنیم و از خودمان تعریف کنیم از کسانی که انرژی منفی دارند دوری کنیم و به افراد با انرژی مثبت نزدیک شویم.
رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت گفت: از راههای ارتقاء عزت نفس این است که در ابتدا خود اعتماد وعزت نفس داشته باشیم تا بتوانیم به دیگران هم این مورد را انتقال دهیم و در توانمند سازی مادران گوشزد کنیم که کودک را به خاطر تلاشش تشویق کنیم نه به خاطر رسیدن به نتیجه.
و از راههای ارتقای عزت نفس در کودکان این که، کودک بداند که بی قید و شرط او را دوست داریم، بارها و بارها کودک را درآغوش بگیریم و ببوسیم و به او بگوییم که ' تو را دوست دارم' و ' تو واقعاً دوست داشتنی هستی'.
وی ادامه داد: حق انتخاب به کودک بدهیم .اجازه بدهیم در کارهای خانه کمک بکند .نقاط قوت کودک را پیدا و برایش بازگو کنیم با لبخند با نوزاد حرف بزنید و نیازهای او را به موقع پاسخ دهید تا احساس امنیت بکند، ایجاد حس امنیت موجب تقویت عزت نفس کودک می شود و بازی موجب تجربه جدید کودک می شود و اعتماد به نفس کودک را بالا می برد.
 اجازه بدهید کودک برای به دست آوردن اسباب بازی خودش تلاش کند، کودک را تشویق کنید و از کلمه 'تو می توانی' استفاده کنید، بازی با وسایل اشپز خانه را تجربه کند یکی از کشوهای پایین را برای کودک با وسایل بی خطر پر کنید و چند وقت یک بار وسایل را عوض کنید.
 دکتر حبیبی گفت: بهتر است کودکان از بازی های وانمودی بهره ببرند که باعث ایجاد احساس قدرت و توانمندی می شود. کودک به تنهایی نقاشی کند که در هوش و ذکاوت او بسیار موثر است و اجازه دهید هر مدلی که کودک دوست دارد از وسایل نقاشی استفاده کند.  کودکان تا سه سالگی بیشتر دوست دارند لمس کنند و حس کنند و بین انگشتان له کنند تا به ایجاد یک محصول نهایی فکر کنند و نکته مهم اینکه فرزندتان را با نام زیبایشان صدا کنید و عزیز دل، دوست داشتنی صدایش کنید  پیام های آسیب رسان ندهید، مثلاً کودک را 'این و اون ' خطاب نکنید که در روحیه کودک بسیار مخرب است.
جلسه با پاسخ دکتر حبیبی به سوالات رابطان پایان یافت.
 خبر: زهرا اسلامی نیا              
 عکس: محسن بیاتی

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه