محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سردار سلیمانی و چهلمین روز شهادت دکتر محسن فخری زاده در مسجد دانشگاه تهران

مراسم ویژه سالگرد شهادت سردار سلیمانی با حضور رؤسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران، نماینده دفتر نهاد رهبری، مسئولان و معاونان کشوری و دانشگاهی شنبه 13 دی‌ 99 در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسه گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی پس از اقامه نماز ظهر و عصر با قرائت قرآن و خیرمقدم به حاضران و خانواده‌های شهدای حاضر در مراسم آغاز شد.

ابتدا حجت‌الاسلام سعید کرمی نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از دست‌اندرکاران سالروز شهادت سردار رشید اسلام سردار سلیمانی و درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و سه ویژگی برای این بزرگواران برشمرد و افزود: این ویژگی‌ها شامل علم، بصیرت به معنای دشمن‌شناسی و وظیفه‌شناسی و اخلاص است که اخلاص در مرتبه بالاتری قرار دارد. خداوند مقدر فرمود تا درگذشت آیت‌الله مصباح در سالگرد این شهید بزرگوار باشد. ایشان شجاعت، تدبیر و اخلاص را از ویژگی‌های این دو برشمرد.

سپس فیلمی درباره شهادت سردار سلیمانی پخش شد و مراسم با مداحی سید رضا نریمانی به مدت نیم ساعت ادامه یافت.

در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با تشکر از حاضران در خصوص ابعاد توجه عمومی به شهادت سردار سلیمانی گفت: حتی کسانی که در دانشگاه با دیدگاه شهید سلیمانی مخالف بودند در مراسم ایشان شرکت کردند و در مقابل موج انبوه و متراکم احساسات مردم قرار گرفتند.

وی دلسوزی و مهربانی این شهید را در کنار عزتمندی و سیاست‌مداری ایشان در مقابل پرهیز از سیاست زدگی ستود و از نقش ایشان در جلوگیری از سقوط شهر اربیل عراق در مقابل داعش یادکرد و گفت: نام او یک نام حماسی است و هیچ‌وقت از صحنه‌های جنگ کوتاهی نمی‌کرد و همواره وصیت او معرفی رهبر و توصیه به او بود.

وی افزود: از دانشگاهیان انتظار داریم تا ویژگی‌های برجسته ایشان را معرفی کنند و جلوه‌های اخلاق و الگوی عملی ایشان را برای دانشجویان یادآور شوند. تلاش دشمن نامید سازی و القای احساس شکست است و دانشگاه می‌تواند با معرفی جنبه‌های شخصیتی این شهید بزرگوار در راه او گام بردارد.

وی در پایان توفیق رهروی راه ایشان و عزتمندی و سرافرازی را برای مقام معظم رهبری از خداوند متعال خواستار شد.

دکتر محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران با خیرمقدم به وزیر محترم علوم، نماینده مقام معظم رهبری و خانواده شهدا این مراسم را فرصتی برای گرامی داشت یاد و خاطره شهید سلیمانی دانست و افزود: عملکرد شهید سلیمانی بسیار درخشان بود و تأثیرات عملکرد حیات ایشان پس از شهادتشان مضاعف شد.

وی همچنین کوشش‌های شهید فخری زاده را در توسعه علمی کشور ستود و افزود: الگوها و اسطوره‌ها در طول تاریخ افق را نشان می‌دهند تا کسانی که بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند تصمیم‌گیری کنند. شهادت سردار سلیمانی ابعاد جدیدی از اسطوره‌ها و الگوها را برای مردم ما فراهم کرد و طبیعتاً نیاز به اسطوره‌های جدیدی داریم. امیدوارم این آخرین حادثه باشد گرچه شهادت آنها جریانات عمیقی در تاریخ ایجاد می‌کند ولی باید دید چگونه دشمن جرئت کرده است چنین سرمایه عظیمی را از ملت ما بگیرد.

وی گفت: اینک وظیفه دانشگاه تحلیل و بررسی دقیق علمی و آگاهانه این رویدادهاست. ما نباید از توانمندی‌های مدیریتی ایشان غافل شویم که چگونه انسان‌های متفاوت را در مبارزه با استکبار و تحجر گرد هم می‌آورد و اگر فاقد مدیریتی صحیح بود، این مهم امکان نداشت.

دکتر نیلی نیروی انسانی و پذیرش فرماندهی را عنصر اصلی این مدیریت دانست و افزود: این دو عنصر به فرمانده اعتمادبه‌نفس می‌دهد و بخش دیگر ایمان و اخلاص است.

وی در پایان گفت: دانشگاه باید به تحولات حساس باشد و دسترسی به اطلاعات ایشان باید میسر شود و در اختیار اساتید قرار بگیرد و نتایج آن در تاریخ ثبت گردد تا همیشه از وجود این شهیدان استفاده کنیم.

در پایان میلاد عرفان پور شاعر گران‌قدر ابیاتی را به مناسبت سالگرد شهادت سردار قرائت کرد و از چند تن از خانواده شهدا قدردانی و هدایایی به‌رسم یادبود اعطا شد.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *