محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری نشست اعضای کمیته علمی برنامه ریزی همایش سازمانهای مردم نهاد

نشست اعضای کمیته علمی برنامه ریزی همایش سازمانهای مردم نهاد با عنوان اثرات تحریم بر سلامت برگزار شد.

به گزارش  روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، نشست اعضای کمیته علمی برنامه ریزی همایش سازمانهای مردم نهاد با عنوان اثرات تحریم بر سلامت با حضور دکتر عبدالرحمان رستمیان معاون فرهنگی و جمعی از صاحب نظران صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی روز سه شنبه 25 تیر ماه 98 در سالن شورای معاونت فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر حسین برکتی مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور و همکاری اعضا در برگزاری این همایش گفت: دانشگاه با برگزاری این رویداد سعی دارد بستر مناسبی برای سازمانهای مردم نهاد به عنوان تریبون مردم ایجاد کند تا به عنوان نماینده مردم بتوانند در حوزه های مختلف آنچه را که از مشکلات مردم نشات گرفته از اثرات تحریم می بینند و می شنوند با مستندات دقیق به اقصی نقاط انعکاس دهند.
وی با بیان اینکه مشکلات دارویی و تجهیزات پزشکی گوشه ای ناچیزاز اثرات تحریم بر مردم است افزود: متاسفاته اثرات روانی ناشی از تحریم نیز اثرات مخربی بر زندگی مردم داشته که با کمک  شما دوستان بتوانیم صدای مردم وظلم ناشی از تحریم امریکا را به گوش جهانیان برسانیم.
در بخشی از این نشست دکتر نوروزی مدیر مشارکتهای مردمی نیز اشاره کرد: شاید خیلی از محصولات حتی دارو تحریم نباشد اما اثرات جانبی تحریم چون مشکلات ترانسفری پول و ..به طور غیر مستقیم کمبودهایی را برای مصرف کننده ایجاد کرده است .انشاالله با ارائه آمارهای دقیق از اثرات تحریم بر حوزه سلامت و ایجاد حساسیت به سیستم دیپلماسی بتوانیم از نتایج این همایش در مذاکرات وزارت امور خارجه استفاده کنیم.
در ادامه، مدعوین نقطه نظرات خود را ارائه دادند.مدیران و کارشناسان شرکت های داروئی از مشهد و تهران با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم بخصوص وجود معضل جدی در انتقال پول بدلیل تحریم اظهار داشتندکه بعد از تحریم ها تهیه داروهای که امکان تولید داخل ندارند سخت تر شده است وبا تلاش جدی شرکت های دارویی تعداد زیادی از داروهای وارداتی در داخل تولید شده اند و در این راه نیازمند حمایت و مساعدت بیشتر مسئولان هستند.
نمایندگان سازمانهای مردم نهاد شرکت کننده نیز با اشاره به وجود مشکلات تهیه برخی داروهای خاص جهت بیماران اظهار داشتند در صورت حمایت و کمک بیشتر و استفاده از توان داخلی با تولید داروها می توان بر مشکلات فائق آمد.
در خاتمه نشست، کارگروههای داروئی ، تجهیزات پزشکی و سلامت روان برای جمع آوری بهتر مطالب قابل استناد در همایش تشکیل شد. و ادامه نشست به هفته آتی موکول شد.
توضیح اینکه در این نشست دکتر عبدالرحمان رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه، دکتر حسن برکتی مدیر مولفه های اجتماعی موثر برسلامت، دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، دکتر مریم صابری از اداره مشارکتهای مردمی، دکتر سیامک افاضلی، رئیس مجمع داروسازی فارابی و آترا، دکتر محمدرضا بابایی نیا مدیر بازرگانی سامان دارو، دکتر سید وحیده حسینی استاد دانشکده پرستاری،دکتر مریم ابوفاضلی رئیس گروه دارویی صنعت معدن تجارت، سحر ناخدا و عاطفه برات پور از شرکت کار و اندیشه، سیاوش خدائی  از شبکه ملی بیماریهای غیر واگیر، سیما دلبری از انجمن هموفیلی، نورا باقرزاده رئیس اداره سمنهای دانشگاه و جمعی از کارشناسان حضور داشتند.
خبر و عکس: نورا باقرزاده

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه