محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری نشست کارگروه تخصصی تدوین دستورالعمل کار داوطلبانه و ارزیابی سازمان های مردم نهاد

نشست کارگروه تخصصی تدوین دستورالعمل کار داوطلبانه و ارزیابی سازمانهای مردم نهاد با میزبانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسه کارگروه تخصصی تدوین دستورالعمل کار داوطلبانه در حوزه سلامت و شیوه نامه ارزیابی سازمان‌های مردم نهاد دوشنبه ۲۸ بهمن  98  در سالن اجتماعات   ساختمان فارابی دانشگاه علوم بهزیستی  توانبخشی با حضور دکتر حسن رفیعی، مشاور رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در امور اجتماعی و جمعی از مدیران و کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی استانی وزارت بهداشت درمان تشکیل شد.
در ابتدا دکتر رفیعی ضمن خوشامدگویی نکاتی را پیرامون موضوع  دستورالعمل کار داوطلبانه و ارزیابی سازمانهای مردم نهاد ارایه کرد.
وی مأموریت­ های دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را در سه حیطه سلامت روانی، سلامت اجتماعی یا رفاه اجتماعی و توانبخشی که ارتباط بسیار نزدیکی با موضوع نشست فعلی دارد بيان کرد و گفت: ۶۳ میلیون نفر در امریکا در سال  2018  کار داوطلبانه انجام داده اند که  300  میلیارد دلار ارزش این کار داوطلبانه است و مهمترین عنصر کار داوطلبانه، غیرمزدی بودن آن است.
در ادامه منیژه یونسی از وزارت بهداشت به بيان تاریخچه فعالیت­ های موجود از سال ۱۳۹۵، زمان شکل­ گیری معاونت امور اجتماعی پرداخت و ضرورت شکل­ گیری توجه به دستورالعمل کار داوطلبان و شیوه­ نامه نظارت بر سمن‌ها را بیان کرد.
در ادامه دکتر مریم صابری به ابن نکته اشاره داشت که همکاران تعهداتی را که متقبل می­ شوند به موقع انجام و تحویل داده تا پس از ترکیب نهایی در اختیار اعضا قرار گیرد.
در ادامه   دکتر داوود پیرانی با بيان این موضوع که ما توانایی حل همه مشکلات را نداریم بر این نکته اشاره کرد که کار داوطلبانه در نظام سلامت مهم است و می­ تواند پژوهشی، آموزشی، یا موارد دیگر باشد. این دستورالعمل باید به صورت یک دستورالعمل چتری نوشته شود و هدف تشریح کار داوطلب در نظام سلامت است تا بتوان همه افرادی را که تمایل و استعداد کار داوطلبانه دارند دیده شوند.
  وی ضمن بررسی دستورالعمل موجود در ادامه نوشتن مقدمه دستورالعمل جدید را متقبل شده و مقرر شد در مقدمه به مطالعات داخل و خارج از کشور اشاره شود. در بخش اهداف مقرر شد که به  3  تا  4  مورد تقلیل یابد و توسط دکتر صابری انجام پذیرد.
  در ادامه، جلسه با بحث دربارة دستورالعمل کار داوطلبان ادامه یافت و اعضای نشست نظرات خود را در باره واژه­ نامه کار داوطلبان، تهیه شده در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ارایه کرد.
همچنین مقرر شد برخی از واژه­ های این واژه­ نامه حذف شود وبقیه با ویرایش جدید و با توجه به پیشنهادهای اعضای نشست تا تاریخ دوشنبه  5  اسفند  98  تکمیل شود و منابع لازم برای آن نیز بيان شود.
در ادامه حسام­ الدین نراقی با بيان این موضوع که کار داوطلبانه در حوزه سلامت چالش‌های فراوان دارد بحث را ادامه داد.
سایر اعضا به موضوع آیین­ نامه­ های تهیه شده به اسناد بالادستی نظیر فرمایش هاي مقام معظم رهبری پیرامون گام دوم انقلاب و سیاستهای نظام سلامت، اسناد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ضمائم اصلی و فرعی برای دستورالعمل در نظر گرفته شده اشاره کردند.
در بخش دوم جلسه، محمد قلی پور از اداره ­ کل سازمانهای مردم­ نهاد و خیّرین سلامت به بیان خلاصه‌ای از اقدامات انجام گرفته در دو جلسه گذشته در تدوین شیوه نامه توان سنجی سمن‌ها پرداخت و اعلام کرد با توجه به اینکه در کارگروه  2  با سرگروهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تدوین چک لیستی برای تعیین معیارهای سمن شاخص پرداخته شده است کارگروه حاضر می‌تواند به تدوین شیوه نامه‌ای برای اجرای آن چک لیست اقدام کند، لذا در اولین اقدام بایستی ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها و پروژه‌های سلامت محور آن با همکاری سایر معاونت‌ها برای واگذاری به سمن‌ها مشخص شود تا با ارائه آن به سازمان‌های مردم نهاد، آنان را به همکاری در جهت تکمیل چک لیست توانسنجی سمن‌ها ترغیب کرد.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *