محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری همایش روز جهانی کودک در پروژه رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر

همایش روز جهانی کودک با عنوان طرح توانمندسازی جامعه با همکاری بین بخشی توسط معاونت اجتماعی فرهنگی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرمانداری، بخشداری و شهرداری چهاردانگه شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، همایش روز جهانی کودک با عنوان طرح توانمندسازی جامعه در پروژه ECD (Early Childhood Development) سه شنبه 17 مهر 97 در سالن همت شهرداری چهاردانگه، با حضور دکتر مرسلی پور فرماندار اسلامشهر، دکتر ملک افضلی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی و دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهرداری، بخشداری، شورای شهر و آموزش و پرورش اسلامشهر و جمعی از مسئولان و مدیران چهاردانگه برگزار شد.
این همایش با هدف توانمندسازی جامعه، همکاری بین بخشی، استفاده از روش های علمی و در نهایت به دست آوردن شاخص های ارزیابی و هدف غایی ارتقای رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکان آینده ساز تشکیل شد.
در ابتدا دکتر سلمانی مدیر شبکه مرکز بهداشت اسلامشهر ضمن خیر مقدم به حاضران و تبریک روز جهانی کودک به همه مهمانان و مسئولان به ویژه مادران که پایه اصلی این طرح هستند گفت: با توانمندسازی مادران و توجه به نکات رشد روانی و اجتماعی که بعد مهمی است می توان در بالندگی فرزندان نقش اساسی داشت.
لطفی طلب بخشدار چهاردانگه ضمن تشکر از مسئولان دانشگاهی و مسئولان شهرستان اسلامشهر و با توجه به حائز اهمیت بودن این طرح گفت: همکاری بین بخشی کمک بسیاری در ایجاد و اجرای این طرح خواهد داشت و همچنین کانون سلامت محله در بخش چهاردانگه در چهار سطح شهری و چهار سطح روستایی بستر سازی آن فراهم شده است.
دکتر ربانی رئیس تحقیقات مرکز طبی کودکان با اشاره به تاریخچه ECD گفت: این برنامه در اکثر کشورهای جهان با مشارکت یونیسف اجرا شده و با توجه به اهمیت آن طرح اولیه توسط مرکز رشد و تکامل کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر ملک افضلی و معاونت اجتماعی فرهنگی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه چهاردانگه بصورت پایلوت شروع شده است.
وی افزود: بنده به عنوان متخصص کودکان که با پدر و مادر ارتباط مستقیم دارم مشاهده می کنم که پدر ومادر به رشد فیزیکی و جسمی کودکان خود حساس هستند ولی کمتر به تکامل که همان اخلاق، ادب، مهارت و اعتماد به نفس است توجه دارند. در این پروژه که به تدوین استاد ملک افضلی رسیده است و بستر آن از اواخر سال گذشته فراهم شده تا کنون 233 کودک وارد شده اند. با همکاری فرمانداری، بخشداری، شهرداری و آموزش و پرورش و بهزیستی و سایر ارگان ها توانسته ایم مادران را توجیه نماییم که آنها مهمترین عنصر خانواده بشمار می روند و آنچه در تکامل کودک اهمیت دارد اگر در سال های اول عمر بتوانیم زمینه را فراهم کنیم بسیاری از مشکلات در آینده برطرف خواهد شد.
دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طبق پیشنهاد دکتر ملک افضلی و دکتر رستمیان مبنی براینکه این کار را به طور ویژه در چهاردانگه پایلوت شود و نتایج آن را در کل کشور تعمیم دهیم شروع به کار کردیم و با توجه به اهمیت بسیار طرح از سال گذشته تا کنون جلسات متعدد آموزشی برگزار شد و با همراهی مردم موقعیت های مناسبی را برای فرزندان خود بوجود آوردیم و دراین ارتباط کلیپ آماده شده ای را ارائه کردند.
در ادامه دکتر پارکس نماینده یونیسف در ایران به همراهی مترجم به سخنرانی پرداخت: در ابتدا مایلم از این فرصت استفاده کنم و از تلاش ارزشمندی که تک تک شما برای کمک به بهبود و سلامت جوان ترین شهروندان کشور یعنی کودکان ایران انجام می دهید تشکر کنم، حضور در جمع شما باعث افتخار است. خوشحالم فرصتی شد در پروژه رشد و تکامل خردسالی که بصورت آزمایشی در ایران اجرا می شود بازدید کنم آنگونه که مطلع شدم این پروژه با رویکرد جامعه و بین بخشی نه تنها ابعاد بهداشت و سلامت بلکه ابعاد اجتماعی را نیز مورد توجه قرار می دهد و در فرزندان توانمند سازی آموزش مادران و داوطلبان رابط سلامت است و همین طور از ویژگی های این طرح تقویت های سیستم ارجاع و ترویج سلامت است که این رویکردهای سالم و پایدار موجب تقویت و بهبود پایدار می شود.
نماینده یونیسف در ایران در ادامه افزود: امروزه دانش ما به طور قابل توجهی بیشتر شده است به ویژه در مورد اینکه چگونه تجربیات و شرایط زندگی یک کودک و طرح ژنتیکی که کودک با آن متولد می شود و شکل گیری این ارتباطات مغزی تاثیر می گذارد در حقیقت طبیعت و تربیت، ژنتیک و تجربه به شدت با هم پیوند دارند بنابراین هنگامیکه ذهن کودک را تحریک می کنیم با او بازی می کنیم یا صحبت می کنیم در واقع ذهن کودک را پرورش می دهیم.
دکتر پارکس گفت: رشد و تکامل خردسالی در تمام ابعاد آن یک فرصت و سرمایه گذاری برای سلامت جسمی، اجتماعی و اقتصادی خانواده ها و جوامع و ملت ها است، دانش علمی در این زمینه غیرقابل انکار است. حال ما باید برای مهمترین گنجینه کودکانمان یعنی مغز و ذهن آن و ایجاد یک تفاوت ماندگار و مثبت برای آن اقدام کنیم. در پایان سخنان خود را با یک بیت شعر زیبا از مولانا شاعر پرآوازه ایرانی در باره اهمیت بازی با کودکان به پایان می رسانم: چونکه با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی بایدگشاد
دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: آرزوی ما این است که بچه های ایران بهترین ها باشند یکی از راه های بهتر بودن آموزش تکامل است بنابراین برای تکامل از زمان به دنیا آمدن می توان اقداماتی را با آگاهی انجام داد که موثر واقع شود.
دکترمرسلیپور فرماندار اسلامشهر ضمن خیر مقدم به بزرگان دانش و بینش و بزرگان علم پزشکی استاد ملک افضلی، دکتر رستمیان، دکتر ربانی و دکتر دلاوری و دکتر پارکس که پروژه ECD را در شهر چهاردانگه شهرستان اسلامشهر به اجرا درآوردند گفت: قطعاً عنایت بزرگان را می طلبد که مسئولین منطقه ای و شهرستان اسلامشهر تمام همت و تلاش خود را بگذارند زیرا این طرح یک طرح ملی است که پایلوت آن در این شهر بخوبی اجرا می شود و نتیجه آن در کل کشور تعمیم داده می شود. کلیه دستگاه های اجرایی که در اسلامشهر مسئولیت دارند مکلفند که با این پروژه همکاری داشته باشند.
در ادامه یک رابط سلامت و یک مادر بصورت داوطلبانه برداشت خود را از این پروژه اعلام کردند.
در پایان دکتر ملک افضلی استاد پیشکسوت دانشگاه و معاون اسبق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از حضور دکتر مرندی و دکتر پارکس از یونیسف و مادران که نقش اساسی در این پروژه دارند گفت: این پروژه بر سه پایه استوار است پایه اول آموزش، آگاهی و مهارت برای مادر، پایه دوم حمایت می باشد که اولین حامی رابط است و رابط ما که داوطلب است اطلاعاتی که از طریق آموزش بدست آورده را در اختیار مادر قرار می دهد حمایت بعدی سازمان های دولتی و مردم نهاد و خیرین می باشند اگر مشکلی و مسئله ای در خانواده پیدا شد حمایت کنند و خانواده را امن کنند این از نوع حمایت اجتماعی است و بچه در آن خانواده امن رشد کند، حامی دیگراین طرح دانشگاه است که در صورت داشتن مشکل پزشکی بچه ارجاع به مرکز تخصصی می شود.
پایه سوم شواهد علمی است که بتوان مستندات علمی را جمع آوری کرد به همین دلیل یک کار تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات رشد و تکامل کودک آن را داریم و دانشگاه پشتیبان این طرح است.
در پایان همایش هشت نفر مراقبان هشت نفر از رابطان سلامت تقدیر و تشکر شد و از بین نوزادان قرعه کشی به عمل آمد و به پنج تا از نوزادان هدایایی اهدا شد.
در فضای بیرون از سالن همایش کودکان به نقاشی و بازی پرداختند.
خبرنگار: زهرا اسلامی نیا
عکاس: حسین میری

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه