محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری چهارمین جلسه شورای پیامگزاران و خانه مشارکت مردم

چهارمین جلسه شورای پیامگزاران وخانه مشارکت مردم در سلامت استان تهران ‌ به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی، چهارمین جلسه خانه مشارکت و پیامگزاران مردم استان تهران، سه شنبه 28 خرداد 99  با حضور دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، دکتر مهدی نوروزی عضو هیات علمی گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت، دکتر نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و اعضای  خانه مشارکت و شورای پیامگزاران سلامت ادارات کل استان، بصورت مجازی برگزار شد.
در ابتدا دکتر عباسی گفت: در سال گذشته سه جلسه شورای پیامگزاران و خانه مشارکت سلامت تشکیل شده و در این جلسات موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفته و مطالب آموزشی در حوزه سلامت نیز ارائه شده است و با توجه به شرایط فعلی چهارمین جلسه بطور مشترک و بصورت مجازی تشکیل شده است.
وی افزود: شورای پیامگزاران سلامت متشکل از نمایندگان ادارات کل استان بوده و بستری مناسب برای ارتقا و تقویت همکاری بین بخشی است. همچنین خانه مشارکت مردم در سلامت استان متشکل از نمایندگان سازمانها و تشکل های غیر مردمی است و برای افزایش مشارکت مردم در حوزه سلامت تشکیل شده است.
دکتر عباسی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا دستورالعمل و محتوای  آموزشی زیادی در بخش های گوناگون در اختیار اعضا قرار گرفته است و با رعایت دستورالعمل های موجود از جمله زدن ماسک و فاصله گذاری می توان از ابتلای بیشتر افراد به بیماری کرونا ویروس جلوگیری کرد و در این جلسه نیز در این خصوص مطالب آموزشی ارائه می شود.
در ادامه دکتر نوروزی گفت: ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی برای سلولهای ساده مثل باکتری ها و سلولهای پیشرفته مثل انسان ها است ولی بعنوان مرز بین موجود زنده و غیر زنده است، اگرچه ویروس‌ها قادر به تولید مثل هستند اما آن‌ها این کار را بدون استفاده از یک سلول دیگر به عنوان میزبان و استفاده از امکانات آن نمی‌توانند انجام دهند.  در ادامه وی در خصوص راه های انتقال بیماری و ماندگاری ویروس در سطوح مختلف توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر نوروزی در مورد ساخت واکسن کرونا گفت: معمولا واکسن قبل از رسیدن به فاز بالینی به چند سال تحقیق و آزمایش نیاز دارد. هدف تحریک سیستم ایمنی برای تولید آنتی ­بادی موثر علیه ویروس است.
همچنین وی افزود: انواع آزمایش های تشخیص آزمایشگاهی کرونا وجود دارد که شامل تست تشخیص عفونی (پی سی آر) وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­دهد که در صورت مثبت بودن فرد باید حاداقل دو هفته در قرنطینه باشد و تست آنتی بادی است.
تست سرولوژی یا آنتی بادی کرونا به دنبال پادتن ­هایی است که توسط سیستم ایمنی در واکنش به عامل تهدیدآمیز، مانند نوع خاصی از ویروس، تولید می­ شود.
آنتی بادی به دفع عفونت کمک می­ کند، چند روز یا چند هفته بعد از بروز عفونت ساخته می­ شود و تا چند هفته بعد از بهبود در بدن باقی می­ ماند. به همین دلیل، نباید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا استفاده کرد. محققان در حال حاضر نمی ­دانند حضور آنتی بادی به معنی مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا در آینده است یا خیر و شواهدی مبنی بر ابتلای مجدد  افرادی که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده اند وجود دارد.
دانشیار گروه ویروس شناسی در مورد نکات مهم کوید 19 در مقایسه با آنفلوانزا گفت: انتقال این ویروس بیشتر از ویروس انفلوانزا است که این موارد شامل:
  • دوره نهفتگی که  علایمی از بیماری وجود ندارد از دو روز و حتی تا 14 روز ممکن است ولی در آنفلوانزا دو روز است .
  • انتشار اصلی ویروس در دوران نهفتگی و بدون اطلاع خود فرد آلوده است.
  • بدن هیچکس به این ویروس ایمنی و خاطره ای ندارد ولی در فصل آنفلوانزا بخش زیادی از مردم تا حدی ایمنی قبلی دارند.
  • نیاز به بستری مبتلایان به کووید 19 بیشتر از آنفلوانزا است.
  • فعلا در کوید 19  1 تا 3 درصد مرگ و میر وجود دارد ولی در آنفلوانزا یک دهم درصد
  • باید هر لحظه هوشیارتر باشیم نه بی تفاوت به کووید 19
دکتر نوروزی افزود: در افرادی که سیگار می کشند احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن ریه مانند (بيماري مزمن انسدادي ريه) و همچنین بیماریهای قلبی و عروقی را دارند، خطر ابتلای آنها به کرونا بیشتر است و سرفه در افراد سیگاری، خطر ابتلا به عفونت توسط قطرات را افزایش می دهد.
همچنین استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای عفونت های کوروناویروس و در واقع عفونت‌ها به طور کلی است. عوامل بسیار پیچیده ای وجود دارد که چرا استعمال دخانیات توانایی بدن در مقابله با عفونت را کاهش می دهد ، از توانایی انتقال اکسیژن از خون به بافت‌ها، تا افزایش سطح مونو اکسید کربن در خون است.
در پایان وی به سوالات اعضاء خانه مشارکت و شورای پیامگزاران و رابطین سلامت پاسخ داد.
در بخش دوم جلسه آنلاین دکتر امینی گفت: افزایش آگاهی، مسولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت بسیار موثر است و هر خانه یک پایگاه سلامت است. طرح ملی هرخانه یک پایگاه سلامت در واقع اقدامی برای ارتقای سواد سلامت خانواده‌ها برای تغییر شیوه و اصلاح زندگی و در نتیجه انتخاب‌های سالم برای زندگی سالم است. طرح هرخانه یک پایگاه سلامت با هدف جلب مشارکت مردمی و به دنبال آن اجتماعی کردن نظام آموزشی در حوزه سلامت است.
دکتر امینی افزود: از اهداف این طرح، یک سفیر سلامت به ازای هر خانواده، تربیت یک رابط سلامت به ازای هر 20-15 سفیر سلامت خانواده، تربیت یک دانشجو به ازای هر 10 خانواده است.
در ادامه دکتر امینی گفت: نقش سفیران سلامت شامل: ارتقای دانش سلامت و مهارت فردی، انتقال اطلاعات و دانش سلامت دریافتی به اعضای خانواده و دوستان، رعایت سبک زندگی سالم توسط خود و خانواده، اجرای مداخلات برای پیشگیری- درمان اولیه و توانبخشی، مراجعه آگاهانه به واحدهای ارایه خدمات در رابطه با آموزش های دریافتی، بیان مشکلات سلامت خانوار به واحدهای بهداشتی درمانی و اطمینان از دریافت به موقع مراقبت ها (کودکان، مادران باردار، بیماران شناسایی شده، ...) و   استمرار مراقبت های بیماریهای واگیر و غیرواگیر (دیابت، فشارخون، سل، ...) است.
رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سه حیطه اصلی آموزش و اولویت های آموزشی در برنامه هرخانه یک پایگاه سلامت شامل: حیطه پیشگیری و ارتقای سلامت حیطه درمان های اولیه و حیطه توانبخشی است.
در پایان دکتر امینی به معرفی مراکز 16 ساعته فعال مرکز بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی پرداخت و گفت: افرادی که علایم کرونا ویروس را در خود مشاهده می کنند ضمن تماس با سامانه 4030 می توانند به مراکز 16 ساعته در محل زندگی خود مراجعه کنند و بجز افراد با علایم شدید و بدحال نیازی به مراجعه مستقیم به بیمارستان وجود ندارد. همچنین وی گفت: تنها راه مقابله با این بیماری حفظ فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است و با رعایت اصول خود مراقبتی در این زمینه می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *