محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری چهلمین و هفتمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقای رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی

چهلمین و هفتمین جلسه‌ از مجموعه کلاس های آموزشی طرح ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی به همت معاونت فرهنگی و معاونت بهداشت بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسه «  ترویج سبک زندگی سالم در فضای مجازی با محوریت آگاه سازی والدین» به رابطان سلامت، مادران توانمند، سه شنبه  14  مرداد   99  با حضور دکتر آزاده گودینی دکتری فناوری اطلاعات سلامت معاونت فرهنگی  و  زهرا اسلامی نیا کارشناس فرهنگ سلامت معاونت فرهنگی و جمعی از رابطان سلامت و مادران توانمند، به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدا  دکتر گودینی گفت: سبک زندگی سمبل و نماد هدایت افراد یک جامعه است که تمامی جنبه‌های زندگی آنها را در بر می‌گیرد. شیوه زندگی سالم منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تاثیر مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت، تطابق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است.
فن آوری اطلاعات از روش‌ های متعددی می‌ تواند به حوزه سلامت افراد کمک نماید. با توجه به اینکه تولید اطلاعات، روز به روز در حال گسترش است، اگر هر ابزار اطلاع رسانی را یک رسانه بنامیم باید بگوییم اکنون بشر نیازمند محیطی است تا رسانه‌های گوناگون را در کنار یکدیگر به او عرضه نمایند.
استفاده از رسانه‌های دیجیتال در زندگی یکی از مهمترین و بارزترین نشانه‌های کاربرد این تکنولوژی و توانایی آن در انتقال اطلاعات درسطوح مختلف است.
دکتر گودینی در مورد سواد رسانه‌ای افزود: سواد رسانه‌ایعبارت است از پرورش مخاطبانی که توانایی گزینش داشته باشند و نسبت به شکل، قالب و محتوای برنامه‌ها در رسانه‌های جمعی حس انتقادی داشته باشند. بنابراین مخاطب با آموختن سواد رسانه‌ایتوانایی شناسایی پیام‌های مخرب را کسب کرده و می‌تواند نوعی رژیم مصرف رسانه‌ایرا برای خود تنظیم کند. این مهارت هم چون یک رژیم غذایی عمل می‌کند که هوشمندانه مراقب است چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه؛ و یا این که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
زمانی که قرار است از رسانه‌ای خاص نظیر اینترنت، تلویزیون، ماهواره استفاده شود، شخص کاربر باید احساس کند که در این رابطهٔ متقابل به منفعتی دست خواهد یافت.
  وی در مورد اثرات مثبت فضای مجازی و تبدیل جهان به دهکده جهانی گفت: ایجاد تغییرات گسترده جهانی بعد از شکل گیری اینترنت، بسیاری را به این باور رسانده که اینترنت، عامل بسیاری از تغییرات فرهنگی و فنی در حوزه‌های مختلف زندگی روزمره است.
شکی نیست که اینترنت با ظرفیت‌های موجود در آن، با کنار گذاشتن محدودیت‌های زمانی و مکانی و با امکان استفاده از تمام قالب‌های سمعی و بصری موجود، می‌تواند نظام یادگیری را متحول سازد. تعداد فراوان مدارس و مراکز عالی آموزشی، دانشگاه‌ها و کالج‌های اینترنتی در کنار پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، بیان گر این مسئله است، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات تخصصی در زمینه‌های مختلف اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، هنری که در سطح جهان بصورت مقاله، کتاب، نرم افزار در سطح جهان منتشر شده و میشود و شهروند الکترونیکی و دولت اکترونیکی از مزایای فضای مجازی است که دسترسی به امکانات را راحت‌تر کرده است.
دکتر گودینی در مورد اثرات منفی فضای مجازی و استفاده نادرست از اینترنت که سبب اختلال در هویت یابی کودکان می‌شود   گفت: استفاده‌ ی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی می‌ کند. کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله‌ ی شکل‌ گیری هویت آن‌ هاست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ ها و درونی کردن آن‌ ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت‌ انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌ شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی جست‌ وجو می‌ کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت‌ یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.
نمونه‌هاییاز اثرات منفی فضای مجازی شامل:   افسردگی و تنهایی نتیجه اعتیاد به اینترنت، ایجاد آشفتگی در خانواده ها، خطر سایت­ های مستجهن و مبتذل، زیاده‌ روی در استفاده از اینترنت، تهدیدکننده سلامت فکری و فیزیکی کودکان، امکان صدمات جسمی برای کودکان در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه، زیاده­ روی در استفاده از اینترنت سبب کاهش مهارت­ های اجتماعی است.
 
دکتر گودینی راهکار همراهی خانواده با فرزندان  را توضیح داد و گفت: از آسیب‌های اینترنت تنها بودن فرزندان در دنیای مجازی است، همان طور که خانواده حساسیت ویژه‌ایدر تنها بودن دختر و پسر نوجوان در محیط بیرون از خانه دارند، دقیقاً همان حساسیت را باید در فضای مجازی هم داشته باشند و نگذارند نوجوانان به تنهایی وارد دنیای مجازی شوند و برای عدم برانگیختن حساسیت نوجوانان در کنترل ایشان، میتواند رایانه را در فضای باز و جلوی چشم اعضای خانواده بگذارند البته در خانواده باید صمیمیت حفظ شود به طوری که فرزند حس نکند پدر و مادرش نقش پلیس در خانه دارند.
وی در پایان مهارت مدیریت زمان را توضیح داد: کاربر باید سعی کند اولویت‌ ها را بشناسد و کارهای روزانه‌ اش را از نظر اهمیت و فوریت دسته‌ بندی کند. کارهای ما در چهار گروه طبقه‌ بندی می‌ شوند:   1.   مهم و فوری 2.   غیر مهم و فوری  3.   مهم و غیر فوری  4.   غیر مهم و غیر فوری. کارهای دسته چهارم، « وقت تلف کن» نام دارند! گشت‌ وگذار در شبکه‌ های اجتماعی، لایک کردن، لطیفه خواندن و خلاصه بازدیدهای بی‌ هدف از صفحات تمام‌ نشدنی، تقریباً کل زمان مفید برای انجام کارهای سه گروه قبلی را هدر می‌ دهد. در اعتیاد به اینترنت معمولاً همه کارهای دیگر تعطیل می‌ شوند و همه اهداف زندگی در اینترنت خلاصه می‌ شود.
در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعهٔ افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می شود، به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند، تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می‌باشد و برای جلوگیری ازهم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آن هاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آن‌ها به صورت نا صحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز میشود.
گزارش: زهرا اسلامی نیا             

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *