محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری کارگاه آموزشی ترویج فرهنگ اقامه نماز در مشهد

دومین نشست هماهنگی و کارگاه آموزشی ویژه مسئولان دبیرخانه های ستاد اقامه نماز، شورای امر به معروف و نهی از منکر و وزارت بهداشت در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، دومین نشست هماهنگی و کارگاه آموزشی ویژه مسئولان دبیرخانه های ستاد اقامه نماز  و  شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز و سازمان های وابسته به وزارت بهداشت از 24 شهریور به مدت دو روز در مشهد مقدس برگزار شد.
دراین مراسم معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، مسئولان کانون قرآن و عترت وزارت بهداشت، حجت الاسلام سلمان اسدی مسئول ائمه جماعات و محمود اشتیاقی مسئول دبیرخانه ستاد اقامه نماز دانشگاه علوم پزشکی تهران  حضور داشتند.
افتتاح این مراسم با سخنرانی دکتر لاری معاون دانشجویی فرهنگی و دبیر ستاد اقامه نماز وزارت بهداشت شروع  شد، وی با تأکید بر لزوم تغییر شیوه‌های ترویج «نماز» و «امر به معروف و نهی از منکر» در دانشگاه‌ها، گفت: باید با شیوه‌های نو به جوانان آموخت که در گذر بحران‌های روحی و آسیب‌های اجتماعی که شاید گریبانگیر آن‌ها در زندگی شود، تنها چیزی که می‌تواند به آنها آرامش دهد، وصل شدن به خداوند متعال به عنوان بی‌نهایت هستی و سر سجده گذاشتن در پیشگاه این عظمت بی‌کران است که اگر بتوان این روی دین را به جوانان و دانشجویان نشان داد، به طور قطع می‌توان مسیر  موفق‌تری را طی کرد.
لاری به بحث مهم نماز به عنوان یکی از فروعات اصلی دین اشاره کرد و گفت: بحث نماز، از مباحث مهمی به شمار می‌رود. همه انسان‌ها به دنبال بی‌نهایت‌گرایی و کمال‌گرایی هستند و وقتی در آستان مقدس الهی، وصل به بی‌نهایت می‌شویم، تنها جایی که حس کمال‌گرایی و بی‌نهایت‌گرایی انسانها  ارضاء می‌شود، زمانی است که سر بر سجده الهی می‌گذاریم. آنجاست که خود را فانی در خدا می‌بینیم و خود را فارغ و رها از مادیات می‌نگریم. جوانان ما باید با این حس کمال‌گرایی به سمت نماز هدایت شوند، از این رو رسالت ما در این زمینه بسیار خطیر و سنگین است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بحث «سلامت و معنویت» از اهمیت زیادی در جامعه برخوردار است و اگر کمی کاهلی کنیم ممکن است بقیه کشورها در این زمینه از ما پیشی بگیرند. ممکن است برخی از جوانان ما بر اثر میل به مادیات، به بن بست‌هایی رسیده‌اند و این مسأله به فطرت انسان بر می‌گردد، از این رو باید شرایط پرسشگری را برای این افراد فراهم کنیم و علم و دانش خود را بالا ببریم تا آنها بتوانند شفاف و بی‌پروا سوالات معنوی ومذهبی خود را از ما به عنوان کارشناس و صاحب‌نظر دینی بجویند.
لاری با اشاره به اهمیت الگوسازی‌ برای جوانان، خاطرنشان کرد: در محیط‌های دانشگاهی، اساتید ما بهترین الگو هستند و وقتی مسائل مذهبی و معنوی از زبان یک استاد به دانشجو منتقل می‌شود شاید موضوع از نگاه دانشجو، جذاب‌تر باشد و شاید یکی از دلایلش این باشد که دچار سیاست‌زدگی شده‌ایم و نگذاشته‌ایم از هیچ جناحی، الگوها رشد کنند. البته اهمیت و نقش شما روحانیون و کارشناسان دینی در دانشگاه‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست و شما عزیزان یکی از بهترین الگوها برای جوانان و دانشجویان ما به شمار می‌روید.
معاون وزیر بهداشت ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش معنوی در شهر مقدس مشهد، گفت: از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همکارانم در ستاد وزارت بهداشت و دیگر نهادهایی که در برگزاری این همایش نقش داشته‌اند، تشکر می‌کنم. امیدوارم این نشست دستاوردهای خوبی برای همه ما به ارمغان بیاورد. این نشست بهانه‌ای بود تا با هم در خصوص موضوع مهم نماز و امر به معروف ونهی از منکر و چگونگی ترویج آن در فضاهای دانشگاهی، بیندیشیم تا فضای جامعه را سالم‌تر کنیم. باید بتوانیم با کمک همدیگر این دو فریضه مهم را در جامعه تلاشگران سلامت، احیاء کنیم. بخصوص بحث نماز که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در دومین روز این نشست کارگاههای آموزشی جهت تبیین برنامه های عملیاتی در حوزه نمازامر به معروف و نهی از منکر برگزار شد که  شامل:
آشنایی با اصول مدیریت اسلامی توسط حجت الاسلام سبحانی نیا
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر توسط حجت الاسلام میرزائی
توصیه های اخلاقی توسط استاد عباس سلیمی
اهمیت حجاب و عفاف توسط حجت الاسلام دکتر نخاولی
آشنایی با شیوه های برقراری ارتباط موثر با محیط و دیگران توسط حجت الاسلام فیض آبادی
آشنایی با شیوه های امر به معروف و نهی از منکرتوسط استاد مفتاح
 آشنایی با قوانین و اسناد بالا دستی حوزه نماز توسط حجت الاسلام حیرانی
آشنایی با سامانه سجاده توسط مهندس مقدم
 خبر: محمود  اشتیاقی

 

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه