محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری کارگاه سلامت معنوی و کرونا

دکتر نیکنام گفت: دعا وسیله‌ای برای تقویت سلامت معنوی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، چهارمین جلسه کارگاه آنلاین فرهنگی، ویژه اعضای هیات علمی با حضور دکتر نیکنام استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی دوشنبه 29 اردیبهشت از ساعت 11 تا 13 برگزار شد.
 با عنایت به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر اصل سلامت معنوی  و در راستای دانش افزایی اعضای محترم هیات علمی، همزمان با  ایام ماه مبارک رمضان، معاونت فرهنگی دانشگاه میزبان تدریس استاد گران قدر اقای دکتر محمد حسین  نیکنام بود.
"کارگاه سلامت معنوی و کرونا" که با استقبال 80 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بر بستر فضای sky room برگزار شد.
در این جلسه دکتر نیکنام  گفت: یکی از منابع معنوی خیلی مهم همین ماه مبارک رمضان است افرادی که با روزه داری بعد سلامت را ارتقا می دهند دعا، احیا و روزه داری از مواردی است که باعث می شود  این بعد از سلامت که دچار سوء تغذیه شده است ارتقا یابد.
ما از سو تغذیه سلامت معنوی رنج می بریم خود باید با جدیت تمام از سلامت معنوی بهره ببریم شب های قدر مهمترین شبهای ماه مبارک رمضان است ما قرآن را در سر قرار می دهیم این گنجینه معنوی را در صدر قرار می دهیم و خداوند را به حق این قرآن قسم می دهیم به این ترتیب قرآن که محور این شب هاست شایسته است که بیشتر مورد توجه قرار گیرد، قرآن باید خوانده شود و مبنای عمل صورت بگیرد.
خداوند در آیه 31 سوره محمد (ص) می فرمایند: ما همه شما را می آزماییم، هیچ استثنایی نیست تا مجاهدین و اهل صبر شما را بشناسیم.
یعنی خداوند نیاز به آزمون دارد یعنی نمی داند؟ خیر. آشکار شدن برای بنده هاست تا ما خودمان را بشناسیم،به همین سبب نه خودمان را می شناسیم نه دیگران ما را می‌شناسند، از دل این امتحان مجاهدان واقعی و صابران بیرون می آیند در این آزمون کرونا بسیاری از مردم و جهادگران به کمک نیازمندان و بیماران شتافتند.
دکتر نیکنام سپس گفت: دعا وسیله‌ای برای تقویت سلامت معنوی است، خدایی در عالم وجود دارد که از قدرت تمام برخوردار است آنچه رخ می دهد حکمت است دعا شرایطی دارد و با التزام و شرایط عمل می‌شود.
وی در خصوص شرایط مهم در دعا گفت: دعا را با خوش گمانی  به خدا انجام دهیم، حسن ظن داشتن به خدا خود مهم است برخی خوش گمان هستند و برخی بد گمان امام رضا علیه السلام فرمودند به خدا خوش گمان باشید.
حسن ظن یعنی اینکه حکمت الهی در این بوده، امام صادق علیه السلام می فرمایند: وقتی دعا می کنیم به این فکر کنیم که حاجت پشت در است. یعنی حسن خوش گمانی بخش اصلی سلامت معنوی باعث شد که ایران در عرصه مقابله با بیماری کرونا بدرخشد کادر سلامت ما با روحیه خوب در صحنه بودند و با بهره گیری از این اعتقادات با تمام وجود تلاش کردند.
وی افزود: درخواست وزیر بهداشت از رهبری که قربانیان سلامت در عرصه خدمت را شهید قلمداد شوند خود این موضوع شور و شوقی را بپا کرد.
دکتر نیکنام گفت: آرامش بخشی دین و کاهش استرس فرد در اجتماع خود از کارکردهای دین می باشد، خداوند در قرآن کریم می فرماید: الا بذکر الله تطمئن القلوب همانا با یاد خدا دلها آرامش می گیرد.
قرار دادن قسمتی از وجوهات به مسئله کرونا و همچنین حضور رهبری در مراسم درختکاری با دستکش تمامی اینها برای نشان دادن کاهش استرس در کارها در شرایط سخت روزهای ابتدای این بیماری بود.
از جمله منابع سلامت معنوی همین دعای هفتم صحیفه است که رهبر در همان روز درختکاری بیان کردند.
در انتها دکتر نیکنام گفت: در تمامی کارها ان شاالله این مسئله ذکر شود،به طور مثال در این بیماری ابتدا بیان می شد ما کرونا را شکست می دهیم که خیلی از علما گفتند یک ان شاءالله بیاورید که بعدا بیان شد با مدد الهی کرونا را شکست می دهیم به طور کلی در تعریف سلامت معنوی آمده است اعتقاد و ارتباط فرد به قدرت و کمال لایتناهی الهی و زندگی ابدی پس از مرگ است، سلامت معنوی منجر به ایجاد نشاط، امید، رضایت مندی، اطمینان قلبی، آرامش و داشتن قلب سلیم در فرد و رستگاری در دنیا و آخرت شده و ارتباط پویایی مبتنی بر مکارم اخلاق عشق و محبت با خود، دیگران و جهان پیرامون ایجاد می کند.
 در انتها مقرر شد تا اوایل هفته آینده تعدادی سوال از مباحث آقای دکتر نیکنام برای اساتید شرکت کننده ایمیل شود.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *