محتوای خبری معاونت فرهنگی

تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت در مناطق 10 و 17 تهران

خانه مشارکت مردم در سلامت در مناطق 10 و 17 تهران بزرگ و شهرستانهای ری و اسلامشهر تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی، جلسه مشترک بین دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی و مشاور اجتماعی رئیس دانشگاه با دکتر محمدرضا سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران و دکتر علیرضا شکیب مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت، دوشنبه 11 اسفند 99 در محل معاونت فرهنگی برگزار شد.
در ابتدا دکتر رستمیان ضمن خوش آمدگویی و تشکر از همکاران برای تشکیل خانه های مشارکت گفت: ارتباط بیشتر و گسترده تر دانشگاه و مردم در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در مسیر ارتقای سلامت جامعه صورت می پذیرد و با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی می توان از معضلات و مشکلات موجود کاست و به ارتقای سلامت جامعه کمک کرد.
وی همچنین گفت: کارگروه پاسخ دهی اجتماعی در دانشگاه ها با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی تهران در وزارتخانه مصوب و به دانشگاه ها ابلاغ شده است و در رتبه بندی دانشگاهها شاخص پاسخ دهی اجتماعی دیده شده است.

در ادامه دکتر شکیب مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت ضمن ارائه گزارشی از طرح سراج و سامان (الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایران) در مناطق 10 و 17 تهران و شهرهای ری و اسلامشهر گفت: اقدامات انجام شده برای کاهش آسیب های اجتماعی و کمک به رفع علل آنها بوده و با تشکیل خانه های مشارکت مناطق و دفتر کاهش آسیب های اجتماعی در فرمانداری به رفع زمینه ای آسیب های اجتماعی پرداخته می شود.
وی گفت: در مناطق 10 و 17 با تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت در 24 محله کارگروه سلامت با حضور مردم تشکیل شده و پیگیری رفع مشکلات بهداشتی و ارتقاء شاخص های منطقه با کمک و مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی و شهرداری انجام می گیرد.
دکتر شکیب گفت: حضور کمک شهرداری و استفاده از ظرفیت شورایاری ها حمایت از خانواده های آسیب دیده از کرونا با توزیع بیش از سی هزار بسته پنج میلیون ریالی و راه اندازی کارگاه های کوچکتر تولید ماسک از فعالیت های خانه مشارکت منطقه 17 بوده است.
در ادامه زهرا مرتضوی کارشناس مسئول سلامت روان و برنامه خانه مشارکت مرکز بهداشت جنوب تهران نیز با ارائه گزارش اقدامات خانه مشارکت گفت: در دوران همه گیری کرونا خانه های مشارکت ماطق 10 و 17 اقدامات زیادی در این راستا انجام داده اند از قبیل مشارکت در تعطیلی اماکن در دوران قرنطینه، کمک به ساماندهی دستفروشان منطقه و کمک مالی به آنها، راه اندازی غرفه های رایگان جهت زنان بی سرپرست و کمک در وی افزود: خرید تبلت برای دانش آموزان محروم و کمک به مناسب سازی فضاهای تجمع معتادان و تبدیل به فضاهای قابل استفاده از طرف شهرداری بوده است، همچنین شهرداری های مناطق نیز در این راستا کمک زیادی نموده اند و فضا جهت استقرار دفتر خانه مشارکت در مناطق 10 و 17 اختصاص داده اند.
در ادامه دکتر محمدرضا سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران ضمن تشکر از همکاران دخیل در برنامه گفت: خانه مشارکت اقدامات بسیارخوبی در دوران همه گیری کرونا انجام داده است و این حضور مردم بار مشکلات مناطق یاد شده را کمتر کرده است و بر لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه با مردم و استفاده از این ظرفیت عظیم تاکید کرد.
دکتر مسعود خسروانی مدیر مشارکت های مردمی دانشگاه نیز آمادگی این مدیریت را در ارتقای فعالیت های خانه های مشارکت اعلام و بر جذب خیرین در این راستا تاکید کرد.
دکتر علیرضا عباسی، رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت: تشکیل خانه های مشارکت مناطق 10 و 17 تهران الگوی بسیار مناسبی برای جلب و توسعه مشارکت های مردمی در مسیر کاهش مشکلات به خصوص در حوزه سلامت در کلان شهر تهران است چرا که سلامت ابعاد گسترده تری را در بر می گیرد و عدم توجه به مشکلات اجتماعی و رفع آنها باعث افزایش مشکلات در حوزه سلامت خواهد شد و تجربه خانه مشارکت نشان می دهد با بهره گیری از ظرفیت مردم و استفاده از امکانات و همکاری های بین بخشی بسیاری از معضلات در سطح مناطق و محله ها قابل رفع است.
در این جلسه دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی و دکتر مسعود خسروانی مدیر مشارکتهای مردمی دانشگاه و زهرا مرتضوی مسئول سلامت روان مرکز بهداشت جنوب حضور داشتند.
توضیح اینکه مقرر شد مشارکت دانشکده اجتماعی دانشگاه تهران و شبکه سلامت و شورای سیاستگذاری صدا و سیما نیز جلب شده و  برنامه های مشترک با آنها اجرا شود.
کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *