محتوای خبری معاونت فرهنگی

جلسه تدوین راهکارهای اجرایی کاهش مصرف پلاستیک در استان تهران؛ ایران جزو 10 کشور پرمصرف پلاستیک در جهان است

جلسه تدوین راهکارهای اجرایی کاهش مصرف پلاستیک باحضور معاون فرهنگی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، جلسه تدوین راهکارهای اجرایی کاهش مصرف پلاستیک در استان تهران دوشنبه 21 بهمن 98  با حضور دکتر عبدالرحمان رستمیان  معاون فرهنگی و مشاور اجتماعی ریاست دانشگاه، دکتر علیرضا شکیب مدیر گروه سلامت روان و اجتماعی معاونت بهداشت، دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه و مدیران معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی و ادارات مرتبط  برنامه و فروشگاههای زنجیره ای برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر رستمیان با تشکر از مشارکت در اجرای برنامه کاهش مصرف پلاستیک گفت: امروزه با توجه به رشد نگران کننده مصرف پلاستیک و خطرات آن برای سلامتی و همچنین محیط زیست و تجربه موفق سایر کشورها در کاهش مصرف پلاستیک، اقدامات عملی در این راستا ضروری است و لازم است گام های اول در این خصوص ابتدا در سطح دانشگاه و سایر ادارات برداشته شود و معاونت فرهنگی نیز اقدامات عملی از قبیل استفاده از طروف یکبار مصرف تجزیه پذیر و کاهش مصرف پلاستیک را در دست اجرا دارد.
وی افزود:  برنامه راهکارهای اجرایی کاهش مصرف پلاستیک بعد از نهایی شدن در کارگروه سلامت استان در استانداری مطرح و در شورای علمی سلامت و امنیت غذایی کشور نیز ارائه می شود.
در ادامه دکتر شکیب با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور پرمصرف پلاستیک در جهان است به تبیین طرح تهیه شده پرداخت و گفت: فرهنگ سازی در راستای استفاده کمتر از ظروف یک بار مصرف و نایلون و اجرای کامل استانداردهای تولید آنها، اجرای سیاستهای تشویقی در راستای حمایت تولید ظروف قابل تجزیه و کاهش  مصرف پلاستیک در فروشگاه ها،  تفکیک پسماند از مبدا و بازیافت پلاستیک و بالا بردن هزینه مصرف کیسه های  پلاستیکی و فرهنگ سازی کاهش مصرف آن در این برنامه وجود دارد.
لطیف رضوی نماینده اداره کل صنعت، معدن و تجارت افزود:  بیش از 236 واحد تولید کننده کیسه های پلاستیکی در استان فعال هستند. متاسفانه ابزارهای تشویقی برای کارجانجات تولید کننده پلاستیک های تجزیه پذیر در طبیعت و واحد های تجاری که در راستای کاهش مصرف پلاستیک گام بر می دارند وجود ندارد و پیشنهاد می شود موضوع در سطح ملی نیز  مطرح شود، مشوق های مالیاتی تسهیلات بانکی و گمرکی کمک کننده و قابل اجرا است.
محمد اسماعیلی رئیس اداره همکاری بین بخشی اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز گفت: برنامه های نیز در راستای کاهش مصرف پلاستیک در شهرداری در حال اجراست و ظرفیت های خوبی در این راستا در شهرداری تهران موجود است و آماده همکاری در این راستا می باشیم.
همچنین علی عفتی نماینده سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران افزود: در حال حاضر تمامی کیسه های پلاستیکی مصرفی در سطح میادین تجزیه پذیر و تخریب پذیر در طبیعت  است و عرضه ظروف پلاستیکی غیرقابل تجزیه در آنجا ممنوع است.
نمایندگان فروشگاه های زنجیره ای ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده  به اقدامات خود در خصوص استفاده از کیسه های پلاستیکی تجزیه پذیر اشاره کردند و پیشنهاد دایر کردن صندوق سبز در تمامی فروشگاه های زنجیره ای را دادند. بعد از بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان توضیح اینکه مقرر شد پیشنهاهاي ارائه شده جدید از قبیل مشوق های مالیاتی و گمرکی، اجرای استانداردهای اجباری در تولید پلاستیک در برنامه برای طرح در کارگروه سلامت استان لحاظ و در جلسه آینده گزارش اقدامات شهرداری در خصوص کاهش مصرف پلاستیک در تهران نیز ارائه و از ظرفیت صدا و سیما و مطبوعات وفضای مجازی نیز استفاده شود.
خبرنگار: زهرا اسلامی نیا
عکس: حسین میری

 

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه