محتوای خبری معاونت فرهنگی

حضور معاون اجتماعی فرهنگی در جلسه کارگروه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران

دکتر رستمیان گفت: ماهیت برنامه های پیشگیری دیر بازده ولی مقرون به صرفه هستند و برای دستیابی به نتایح مثبت، داشتن تعهد به تداوم برنامه ها نقش اساسی دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی، جلسه کارگروه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با عنوان 'ارایه گزارش پیشنهادکاهش بروز اعتیاد در استان براساس راهکارهای کنترل اعتیاد و شواهد بین المللی ' 9 بهمن 97 با حضور دکتر محسنی بندپی استاندار تهران، اسدی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر،  دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه، جمالی‌پور و شهری ور، فرمانداران شهرستان‌های ری و شمیرانات، مروستی و شارقی، مدیران کل ادارات اجتماعی و بانوان استانداری و کلیه اعضای این ستاد در محل استانداری تهران برگزار شد.
 دکتر رستمیان گفت: با اشاره به این که در سال های 1382 و 1383 سالانه بیش از 4700 نفر مرگ ناشی از اعتیاد گزارش شده است که با اجرای برنامه های موثر در کشور این امار کاهش و به حدود 3 هزار نفر در سال رسید ولی متاسفانه پس از آن، کاهش معنی دار نداشته و حدود 10 سال است که بیش از 3000 نفر از بین  می روند و مداخله جدی در این موارد جهت کاهش مرگ ومیر اعمال نشده است که قابل توجه می باشد. ضمن این که میانگین جهانی 39.6 مرگ به ازای هریک میلیون جمعیت بین 15 تا 64 سال است و در ایران این تعداد مرگ برابر 55 نفر است.
ایشان ادامه داد: جهت کاهش این آسیب و حمایت اجتماعی و درمان با هروئین فعالیت دولت سویس در این زمینه مورد توجه قرار گرفت. در سوئیس کلینیک های با عنوان (heroin-assisted treatment) تاسیس شده اند که در آن معتادان، هروئین را در دوزهای کنترل شده و تحت نظارت تزریق می کنند. این برنامه رایگان نیست و بیماران هزینه های خود را از طریق صندوق بیمه بهداشت ملی پوشش می دهند . علاوه بر HAT، درمان نگهدارنده با متادون به طور گسترده در کلینیک ها و مراکز خدمات بهداشتی در سراسر سوئیس قابل دسترسی است. سوئیس همچنین اتاق های مصرف مواد را راه اندازی کرده است که معتادان می توانند هروئین را در شرایطی ایمن تزریق کنند و همچنین از برنامه دادن سرنگ به بیماران استفاده می شود. مطالعات نشان داد که  HAT و سایر اقدامات کاهش آسیب، باعث کم شدن 60 درصدی جنایات و بزهکاری توسط بیماران وکاهش 82 درصدی در فروش هروئین، کاهش میزان HIV  و همچنین کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف زیاد مواد در معتادان تزریقی شده است.مطالعه دیگری نشان داد که کشور سوئیس در حدود 38 دلار در روز برای هزینه های دادگاه و پلیس به علت برنامه HAT  صرفه جویی می کند. ضمنا از زمان شروع برنامه، هیچ کس از مصرف بیش از حد فوت نکرده است.
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه به برنامه های پیشگیری در این جلسه اشاره و افزود: ماهیت برنامه های پیشگیری دیر بازده ولی مقرون به صرفه هستند، برای دستیابی به نتایح مثبت، تعهد بالا به تداوم برنامه ها نقش اساسی دارد. شواهد قوی برای اثربخشی و هزینه آن برنامه های فرزند پروری و مداخلات ( ازجمله اجرای برنامه فرزندپروری برای کارکنان ادارات دولتی در سطح استان) غربالگری و مداخله زود هنگام از دوران کودکی تا نوجوانی وجود دارد.
دکتر رستمیان گفت: به صورت پایلوت برنامه مکتب (مدیریت کلاس، توانمندسازی و بازی)، براساس پروژه بازی رفتاری خوب 'Good Behavior Game' نیز در جریان است. پروژه دیگر ارتقا رشد و تکامل دوران اولیه کودکی است که تا اول بهمن ماه سال جاری  تعداد کودکان 4 ماهه وارد مطالعه به 461 نفر ،60 رابط و 26 جلسه آموزشی رسیده است.
وی افزود: در مقوله درمان با توجه به این که برای معتادان متجاهر نیازمند خدمات درمانی ارجاع شده به بیمارستان ها به دلیل مشخص نبودن هویت و نداشتن کد ملی، امکان استفاده از بیمه وجود ندارد، هرچند که در بسیاری از موارد درمان بستری برای معتادان نیازی نیست و نیاز به اقدامات سرپایی دارند. دکتر رستمیان ضمن اشاره به  مشارکت بیشتر بیمه سلامت در عقد قرارداد با مراکز درمانی خصوصی تاکید کرد: برای کمک رسانی به مددجویان و یافتن راهکاری برای معتادین فاقد کارت هویت برای صدور دفترچه بیمه نیاز به مشارکت بیشتر بیمه در عقد قرارداد با مراکز درمانی خصوصی است و تشکیل کارگروه مشترک متشکل از نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران (معاونت درمان)، بیمه ها، سازمان های بهزیستی کشور و قوه قضاییه به منظور ارایه راهکارهای عملیاتی و مؤثر پیشنهاد می شود.
رستمیان در پایان گفت: با توجه به افزایش تعداد نوزادان فاقد هویت و مسائل و مشکلاتی که پیرو آن جامعه را درگیر خود می کند جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی که ممکن است پیش بیاید لازم است نرم افزاری جهت احراز هویت مادران و نوزادان طراحی شود که در حال حاضر در مرحله پایلوت در بیمارستان امام خمینی(ره) درحال اجرا می باشد. وی تاکید کرد: ثبت اطلاعات دقیق والدین و نوزادان با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و سیستم نرم افزاری و ایجاد امکان دسترسی بیمارستان و سازمان ثبت احوال به اطلاعات مذکور، می تواند در جهت پیشگیری از تعیین هویت نادرست که منجر به آسیب رسانی به کارکنان و خانواده ها می شود موثر باشد.
درپایان ارایه دو واحد درسی مهارت های زندگی از طریق معاونت دانشجویی دانشگاه و برگزاری همایش سلامت و زندگی نیز از اقدامات این نشست بود.
در این جلسه به راهبردهای پیشگیری که عبارتند از: افزایش مالیات بر تنباکو و محصولات الکلی برای کاهش استفاده به ویژه در میان جوانان،کاهش در دسترس بودن داروهای تجویزی بیش از حد، محدود کردن تبلیغات مواد اعتیاد آور به ویژه در گروه جوانان و محدود کردن بازاریابی این مواد به طریقی که برای جوانان جذاب باشد، اشاره شد.
خبرنگار: دکتر مریم صابری

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه