محتوای خبری معاونت فرهنگی

دکتر باقرزاده، تقویت روحیه مشارکت‌پذیری و بهبود وضعیت سلامت جامعه را از اهداف فعالیت‌های جهادی دانست

دبیر ستاد فعالیت‌های جهادی دانشگاه، بهره‌مندی از توانمندی‌های اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه را در ارائه خدمت به مناطق محروم و کم برخوردار، رسالتی بزرگ خواند که دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره به آن تأکید داشته است.

دکتر باقر زاده مدیر فرهنگی و دبیر ستاد فعالیت‌های جهادی دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه از روند فعالیت‌های جهادی برای مناطق کم برخوردار توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

آقای دکتر، ابتدا بفرمایید، فعالیت‌های جهادی در دانشگاه به چه فعالیت‌های گفته می‌شود؟
 به مجموعه اقدامات داوطلبانه دانشگاهیان در راستای بهبود شرایط زندگی ساکنان مناطق محروم فعالیت‌های جهادی می‌گویند؛ که یکی از شاخص‌ترین قالب‌های انجام این فعالیت‌ها برگزاری اردوهای جهادی است.

بفرمایید هدف از انجام فعالیت‌های جهادی دانشگاه در قالب برگزاری اردو چیست؟
مهم‌ترین آن گسترش فرهنگ جهاد و زمینه‌سازی برای خدمت به محرومان است. همچنین آشنایی دانشگاهیان با شرایط سخت زندگی اقشار محروم جامعه، تقویت حس نوع‌دوستی و مسئولیت‌پذیری نسبت به اقشار کم‌توان جامعه، تقویت روحیه مشارکت‌پذیری و ارتقا سطح مهارت‌های اجتماعی شرکت‌کنندگان، بازتولید روحیه جهاد و ایثار منبعث از انقلاب اسلامی و تفکر امام خمینی (ره) در بین دانشگاهیان، کمک به نهادهای اجرایی در امر خدمت‌رسانی به اقشار محروم در شرایط اقتصاد مقاومتی و تلاش جهت بهبود وضعیت آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی مناطق محروم و همسو شدن و هم‌افزایی ظرفیت نهادهای اجرایی کشور به‌منظور افزایش بازدهی فعالیت‌های جهادی از دیگر اهداف این‌گونه فعالیت‌ها است.

آیا ستادی برای بهتر انجام شدن این‌گونه خدمات تشکیل‌شده است؟
بله. از اردیبهشت‌ماه 97 نامه‌ای مبنی بر انجام فعالیت‌های جهادی در دانشگاه به‌تمامی واحدهای تابعه ابلاغ شد. در این راستا طبق آیین‌نامه فعالیت‌های جهادی که توسط وزارت بهداشت ابلاغ‌شده با حکم رئیس دانشگاه، ستادی در معاونت اجتماعی فرهنگی به ریاست دکتر رستمیان و دبیری این‌جانب تشکیل شد که تا به امروز، 6 جلسه کاری برگزارشده و چند مصوبه به تصویب رسیده است.
البته ذکر این مطلب بدین معنی نیست که تاکنون فعالیت جهادی در دانشگاه انجام نمی‌گرفته بلکه سال‌هاست این فعالیت‌ها در گروه‌های بسیج، هیئت‌علمی و دانشجویی انجام می‌شده ولی با تشکیل این ستاد انجام فعالیت‌های جهادی به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده و منسجم‌ انجام خواهد گرفت. لازم می‌دانم در خصوص فعالیت‌های جهادی دانشگاه بگویم، معاونت‌های توسعه، درمان، بهداشت، دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و همچنین 12 کانون و تشکل به‌علاوه اکثر بیمارستان‌ها در این زمینه فعال هستند. ضمن اینکه، تأکید می‌کنم این ستاد به‌منظور تقویت، افزایش کیفیت و هم‌افزایی تشکیل‌شده است.

ستاد فعالیت‌های جهادی دانشگاهی چه وظایفی را بر عهده دارد؟
برنامه‌ریزی و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های جهادی، برنامه‌ریزی برای جذب کمک‌های مردمی، اقدام جهت حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه در فعالیت‌های جهادی، نظارت بر فعالیت‌های جهادی و پشتیبانی مالی و تدارکاتی از اردوهای جهادی از وظایف این ستاد است.

فرمودید در این ستاد مصوباتی وضع‌شده، لطفاً در مورد آن‌ها توضیح دهید؟
همان‌طور که گفتم مصوباتی مبنی بر بهبود وظایف در این ستاد تهیه‌شده که در حال پی گیری و اجراست. مهم‌ترین آن تهیه بانک اطلاعاتی از اعضای هیئت‌علمی و کارکنان و دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های جهادی و تهیه نقشه مناطق محروم و کم برخوردار که نیاز به کمک‌های جهادی و انسان دوستانه دارند با کمک معاونت بهداشتی آماده‌شده که در اختیار گروه‌های جهادی قرار خواهد گرفت. آخرین تصمیمی که در ستاد گرفته‌شده این است که جلسه‌ای با حضور معاون درمان برای برطرف شدن مشکل شیوه ارجاع بیماران (جهت بستری، جراحی و.) تشکیل و نتیجه آن در قالب گزارشی به رئیس دانشگاه ارائه می شود.
یکی دیگر از تصمیمات ستاد، این است که توصیه‌شده گروه‌های مختلف جهادی فعالیت‌های خود را در مناطق محروم تحت پوشش دانشگاه انجام دهند تا مردم این مناطق بیشتر از کمک‌های مادی و معنوی ستاد برخوردار شوند. هرچند برای فعالیت در سایر مناطق هم منعی وجود ندارد. این توصیه به دلایلی من‌جمله، مدیریت بهتر هزینه‌ها، برطرف شدن مشکلات جاده‌ای و بعد مسافت، برقراری ارتباط با مسئولین مناطق محروم برای خدمت‌رسانی بهتر و ارجاع سریع‌تر و راحت‌تر بیماران است هرچند که طی بررسی‌های انجام‌شده مناطق حاشیه‌ای تهران به‌مراتب محروم‌تر از دیگر استان‌های کشور هستند.
 
آیا برای انجام فعالیت‌های جهادی اخذ مجوز نیاز است؟
حتماً، طبق آیین‌نامه ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت برای جلوگیری از مشکلات حقوقی تمامی فعالیت‌ها باید مجوز دریافت کنند. جلسات ماهانه‌ای نیز در ستاد تشکیل می‌شود تا فعالیت‌های انجام‌شده را گزارش دهند.
لازم به ذکر است که این ستاد سعی دارد از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهادهای برون‌سازمانی بهره‌مند شود، به‌عنوان‌مثال، جلسه‌ای با قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، تشکیل شد که قرار است تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که منطقه لهک بخش آفتاب جنوب تهران، به‌عنوان پایلوت خدمات در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی و تغذیه‌ای انجام گیرد و تا حد ممکن فقرزدایی شود.

آیا در فعالیت‌های جهادی از کمک‌های خیرین بهره‌مند می‌شوید؟
بله. در این خصوص اقداماتی نیز انجام‌شده، اداره خیرین، مددکاری و سمن‌های معاونت اجتماعی فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده تا از تمامی ظرفیت‌های خود بهره گیرد.

تاکنون چه فعالیت‌هایی جهادی در دانشگاه در سال جاری انجام‌شده است؟
فعالیت‌های جهادی بزرگ و چندروزه در استان کرمان شاه، کردستان، گلستان و خراسان شمالی و همچنین در عراق به مناسبت اربعین و نیز بیش از 20 فعالیت جهادی در تهران و حاشیه تهران انجام‌شده است. این برنامه توسط بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، بسیج جامعه پزشکی و اساتید، بیمارستان رازی و کانون‌های کیش مهر، محیا و مهر انجام‌شده که توضیح هرکدام از این کارها، خود یک مصاحبه جداگانه می‌طلبد.

و سخن پایانی؟
در آینده‌ای نزدیک در معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه سایت فعالیت‌های جهادی برای اطلاع‌رسانی بهتر راه‌اندازی خواهد شد که البته کارهای اولیه آن انجام‌شده و به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ اما نکته مهم و اساسی این است که عرصه فعالیت‌های جهادی عرصه گسترده و پهناوری است که همه آحاد جامعه می‌توانند در آن سهیم باشند و هرگونه کمک به‌ظاهر اندک مالی، تجهیزاتی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی، اداری، تدارکاتی و... گاها می‌تواند مشکلات بزرگی را برای یک خانواده نیازمند مرتفع کند. لذا فرصت را غنیمت می‌شمارم و از همه همکاران، واحدها و خیرین محترم تقاضا می‌کنم با پر کردن فرم‌های ثبت‌نام در فعالیت‌های جهادی که به‌وسیله اتوماسیون ارسال‌شده و یا به هر طریقی که صلاح می‌دانند زمینه‌های همکاری و حد و حدود آن را به اطلاع ستاد برسانند تا با هم‌افزایی آن‌ها و توکل بر خدا بتوانیم آینده بهتری را برای کودکان و هم‌وطنان و آخرت بهتری برای خودمان بسازیم.
در پایان از تمامی گروه‌های فعال جهادی و دانشگاه و خیرین در این زمینه متواضعانه قدردانی می‌کنم.
با تشکر از شما که وقت خود را در اختیار روابط عمومی قراردادید.

    خبر: مقدم
عکس: میرطامه                    

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم