محتوای خبری معاونت فرهنگی

همکاری معاونت های اجتماعی فرهنگی مترو و دانشگاه در راستای آموزش و ارتقای سلامت جامعه

در راستای آموزش و ارتقای سلامت جامعه، اولین جلسه همکاری معاونت های اجتماعی فرهنگی شرکت بهره برداری مترو و دانشگاه برگزارشد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه، اولین جلسه همکاری این معاونت با شرکت بهره برداری متروی تهران در راستای آموزش همگانی سلامت و ارتقای سواد سلامت عموم مردم روز سه شنبه 10 مهر 97 برگزار شد.
در این جلسه دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه در خصوص اهمیت و نقش مترو در مباحث کلان سلامت ازجمله کنترل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: دولتها در ارتباط با تامین سلامت و رفاه مردم همواره باید پاسخگو باشند و مترو در زمینه تامین سلامت و رفاه مردم نقش دارد.
وی همچنین اعلام آمادگی کرد که دانشگاه با ظرفیت علمی که در زمینه تولید محتوا و ارائه خدمات دارد می تواند در زمینه برنامه های مختلف با هدف آموزش و ارتقای سلامت مرم در کنار معاونت اجتماعی فرهنگی مترو فعالیت کند.
سپس مهندس علی مینایی مدیر مشارکتهای فرهنگی اجتماعی شرکت مترو نیز توضیح داد که مترو مایل است در رابطه با فرهنگ سازی وترویج سبک زندگی سالم با دانشگاه همکاری نماید و به این نکته اشاره کرد که برنامه های سلامت محور در مترو از طرف مردم مورد استقبال واقع شده است. همچنین ظرفیت مترو را از قبیل محل نصب بنر، لمینت، نمایش گرهای داخل واگنها را تشریح کرد که به دنبال استفاده از قالب ها و تکنولوژی های نوین می باشد و میتواند برای آموزش سلامت استفاده شود.
دکتر برکتی مدیر مولفه های اجتماعی دانشگاه نیز به اهمیت نقش مولفه های اجتماعی سلامت و ضرورت همکاری های بین بخشی برای ارتقای سلامت مردم تاکید کرد و نمونه هایی از علل ایجاد کننده بیماری های غیر واگیر مثل اضافه وزن و چاقی را از عواملی برشمرد که باید با کمک سایر بخش ها برای کنترل آنها مداخلاتی در نظر گرفته شود.
در ادامه دکتر نوروزی مدیر امور دانشجویی و فوق برنامه دانشگاه اظهار داشت ظرفیت دانشجویی خوبی در دانشگاه برای اجرای برنامه های داوطلبانه بین دانشجویان وجود دارد. وی افزود در حال حاضر 36 کانون دانشجویی وجود دارد و دانشجویان در اجرای کمپین های سلامت مایل به همکاری با مترو هستند.
دکتر مرتضوی از مسئولین مترو نیز عنوان نمود که مترو در برنامه ریزی بخش حوزه شهروندی، بخش سلامت شهروندان را مورد توجه قرار داده و 17 درصد از برنامه های حوزه شهروندی به سلامت اختصاص یافته است؛ ولی به دلیل استقبال بالای مردم هدف ما این است که این میزان تا 30 درصد افزایش یابد.
دکتر عباسی مدیر مشارکت های مردمی دانشگاه با اشاره به ظرفیتهای شورای سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی توضیح داد که حضور مسئولین مترو در بعضی از جلسات این شورا می تواند مفید باشد و هماهنگی لازم در این زمینه به عمل خواهد آمد.
در ادامه فصیحی مدیر امور فرهنگی معاونت اجتماعی دانشگاه اظهار تمایل کرد تا در بزرگداشت مناسبت های مذهبی با مترو همکاری کنند.
نجمه الملوک امینی مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه نیز عنوان کرد با توجه به استفاده جمعیت ساکن در مناطق جنوب شهر تهران و شهرستان های ری و اسلامشهر از مترو، در مناسبت های مختلف بهداشتی ایستگاه های مختلف آموزش سلامت، ارائه مشاوره و ارائه بعضی از خدمات در مترو برگزار خواهد شد. همچنین پیام های ترویج سبک زندگی سالم را نیز به صورت یک برنامه ثابت با همکاری مترو ادامه خواهند داد و به نقش در نظر گرفتن برنامه های مروج رفتارهای سالم مثل تشویق مسافرانی که از پله استفاده می کنند و همچنین به گرامیداشت هفته سلامت روان در پایان مهر ماه و برپایی غرفه در مترو با همکاری معاونت بهداشت و دانشجویان اشاره کرد.
در پایان دکتر ملک افضلی برای اجرای بهتر برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی در مترو توصیه هایی داشت که از آن جمله می توان به طراحی یک برنامه مدون برای فعالیتهای آموزشی، ارزشیابی فعالیتها، استفاده از پتانسیل دانشجویان وتشویق آنها در فعالیت های اجتماعی سلامت و انجام پایان نامه هایی با موضوع سلامت در محیط مترو اشاره کرد.  
همچنین پیشنهاد کرد در کنار ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای، خدمات غربالگری و ارجاع نیز برای جذب مسافران در نظر گرفته شود. توجه به برقراری تعامل با مسافران از روش های مختلف از جمله سایت و آموزش مردم در رابطه با تهیه سبد غذایی ارزان وسالم به عنوان یک نیاز مشخص با توجه به شرایط  اقتصادی جامعه، از پیشنهادهای دیگر دکتر ملک افضلی بود.
تهیه پیش نویس یک تفاهم نامه همکاری توسط گروه آموزش و ارتقاء سلامت بین معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه و معاونت اجتماعی  فرهنگی شرکت مترو  و برگزاری جلسه بعدی با فاصله یک تا دو ماه آینده از مصوبات این جلسه بود.
خبرنگار: امینی

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه