محتوای خبری معاونت فرهنگی

کرونا فرصتی برای ترک دخانیات

معاون فرهنگی دانشگاه گفت: از معضلات کشور در زمینه نبود مالیات کافی بر دخانیات است و ایران کمترین مالیات بر سیگار را دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» اعلام‌شده که بیانگر لزوم هوشیاری در برابر ترفندهای چون استفاده از طعم‌دهنده‌ها و اسانس‌هایی است که برای جذابیت محصولات دخانی جدید برای جوانان استفاده می‌شوند.
به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه در مصاحبه ای ضمن قدردانی از دانشکده‌ها و بیمارستان‌هایی که داوطلب اجرای مراکز عاری از دخانیات در دانشگاه شدند گفت: قرار دادن یک روز یا یک هفته به اسم دخانیات، فرصتی است برای ارزیابی خود و جامعه که در آن فردی که سیگار یا قلیان می‌کشد باید به سود و ضرر کاری که انجام می‌دهد فکر کند. علاوه بر آن زمان مناسبی برای ارزیابی سیاست‌های موجود است که آیا سازمان‌های متولی کاهش تقاضا مثل مدارس و دانشگاه‌ها و صدا وسیما و... اقدامات مربوط به خود را درست انجام داده‌اند. آیا سلامت در اولویت رسانه ها قرار گرفته‌شده است؟
وی افزود: ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال گذشته اقداماتی را در راستای رسیدن به دانشگاه بدون دخانیات شروع کرده‌ایم که شامل ساختمان‌های عاری از دخانیات، بیمارستان‌های داوطلب عاری از دخانیات (بیمارستان ولی‌عصر و بیمارستان ضیاییان) دانشکده‌های داوطلب عاری از دخانیات (دانشکده‌های بهداشت، پرستاری و مامایی ،توان‌بخشی، فناوری‌های نوین، تغذیه، پزشکی و دندانپزشکی ) و خوابگاه‌های دانشجویی داوطلب عاری از دخانیات است که لازم می‌دانم از همراهی و فعالیت این عزیزان تشکر می‌کنم. در این اقدامات سعی خواهد شد تا از گروه‌های ذینفع داخل و خارج دانشگاه مثل سمن‌های ترک سیگار و گروه ریه ، ارتقا سلامت و ...... کمک گرفته شود و تا رسیدن به دانشگاه کامل عاری از دخانیات ادامه خواهد یافت.

غیر از کاهش تقاضا ( پیشگیری از طریق ارتقا دانش و همکاری‌ها ) باید سازمان‌های مرتبط در کاهش عرضه نیز اقداماتی انجام دهند. از معضلات ایران در این زمینه نبود مالیات مناسب بر کالاهای آسیب رسان و دخانیات است در حقیقت ایران کمترین مالیات بر سیگار را دارد که می‌توان آن را به دلیل ضعف سیاست‌گذاری دولت و عدم اجرای قانون مجلس دانست ،که سبب شده مافیای دخانیات سود کلانی ببرد و سلامت جامعه در معرض خطرات جدی قرار گیرد.
دکتر رستمیان با استناد به مطالعات وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌‌شود.  صنعت دخانیات سال‌هاست که از طریق روش‌های فریبنده، اغواکننده و انحرافی توانسته باعث همه‌گیری و اپیدمی مصرف در جهان و سوق دادن نفرات زیادی به سمت مصرف تنباکو و نیکوتین شود. در بسیاری از کشورها شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان بسیار بیشتر شده است. مصرف دخانیات به دلیل عوارض بهداشتی اهمیت بالایی دارد. هر نوع ماده دخانی عامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی، سرطان ریه، دهان و... بوده و سالانه باعث مرگ میلیون‌ها نفر در جهان می‌شود. از طرفی طبق نظر معاون وزیر بهداشت نیز افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان دخانیات معمولاً دچار مشکلات ریوی مزمن بوده و مستعد ابتلا به بیماری‌های واگیر ازجمله کرونا هستند. آمارها نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری در مصرف‌کنندگان دخانیات بالاست.

طبق شواهد علمی موجود نیز ویروسی که باعث بیماری کرونا  می‌شود، سبب ایجاد آسیب‌های قلبی عروقی حاد و مزمن می‌گردد،  بنابراین مصرف دخانیات یکی از عوامل خطر برای پیشرفت کروناست . ضمناً در صورت ابتلای سیگاری‌ها به کرونا روند بهبودی آن‌ها هم به‌سختی امکان‌پذیر است و آمار مرگ‌ومیر در آن‌ها بالا است. مصرف‌کنندگان قلیان نیز با استفاده از وسایل دخانی مشترک احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.
بنابراین هیچ زمانی برای ترک دخانیات دیر نیست و این اقدام یک ضرورت برای حفظ سلامتی است.سازمان بهداشت جهانی نیز به افراد توصیه می‌کند تا دخانیات را در دوران کرونایی ترک کنند زیرا استعمال دخانیات باعث می‌شود آن‌ها در برابر عفونت کرونا ویروس و سایر بیماری‌های واگیر و غیر واگیر آسیب‌پذیرتر باشند.
از سوی دیگر با توجه به این‌که مصرف‌کنندگان دخانیات می‌توانند ناقلین بالقوه بیماری کرونا باشند و بعضاً تشخیص بیماری کرونا ویروس در این افراد به دلیل توجه نکردن فرد به علائم ریوی به دلیل ارتباط دادن آن به عوارض مصرف دخانیات،اقدام به ترک مصرف دخانیات کمک بزرگی به‌سلامت فرد و جامعه خواهد نمود.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *