• تاریخ انتشار : 1401/06/13 - 14:19
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 352
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

هجدهمین جلسه تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر سید علی دهقان منشادی: رکن اصلی تصمیم سازی در حوزه درمان، حفظ جان بیماران است و مقاومت در برابر آن بی معناست

در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گزارش عملکرد واحد مددکاری، زیان ناشی از تخفیفات نقدی سال 1400 و سه ماهه اول 1401 و رهیافت‌های تامین منابع مالی آن بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، هجدهمین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز شنبه 12 شهریور 1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان و مدیران پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بیمارستان‌ها در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر دهقان در آغاز این نشست، از دستور رییس دانشگاه برای همکاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)  با بیمارستان امام رضای اسلامشهر که در مراحل اتمام ساخت است و راهبردهای عملیاتی تیم رهبری و مدیریت مجتمع در پیشبرد برنامه‌های مربوط به این مرکز خبر داد.

رئیس مجتمع در ادامه به چالش انتقال بیماران از اورژانس به بخش پرداخت و تصریح کرد: این موضوعی است که سال‌ها به شکلی غلط نهادینه‌شده و شکستن آن، گاه با مقاومت‌هایی روبه‌روست که مبنای درستی هم ندارد. در بهترین حالت می‌توان این مقاومت‌ها را برگرفته از ناآگاهی از قوانین موجود دانست. بدیهی است کار بیمار و بیمارستان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند معطل افراد بماند. طبق روال باید بیمار پس از دریافت اقدامات حیاتی اولیه در اورژانس به صلاحدید طب اورژانس به بخش مربوطه منتقل شود. اطمینان می‌دهم، این پیش‌فرض که تصور می‌کنیم بیمار بدحال باید در اورژانس باقی بماند، با توجه به حجم بالای مراجعین اورژانس، به نفع بیمار نیست. پزشک معالج مسئول بیمار است. تیم کشیک بخش وظیفه حمایت، حراست و درمان بیمار را در هر ساعتی از شبانه‌روز بر عهده دارد و باید پاسخگو باشد. اقداماتی که تاکنون انجام‌شده خوب است ولی کافی نیست، می‌توانیم بهتر شویم. انتظار می‌رود رزیدنت سال بالا به تمام بیماران مربوط به گروه که در هر جای مجتمع بستری هستند مشرف باشد، این همان مسئولیتی است که پس از پایان تحصیلاتش در هر بیمارستانی قرار است بپذیرد.

وی همچنین تقویت انگیزش‌های مالی دستیاران و فراگیران را مهم خواند و گفت: در دوران کرونا از امکان پرداخت کارانه عملکردی به فراگیران در ارائه خدمات درمانی استفاده کردیم که بسیار کارا و موثر بود. البته این مسئله، نیازمند دریافت مجوز از دانشگاه است و به دلیل اهمیت موضوع می‌توانیم در قالب طرح پیشنهادی، آن را به دانشگاه اعلام کنیم.

رئیس مجتمع برای رفع مسائل مهم مربوط به مددکاری، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با معاونت پشتیبانی وزارت بهداشت و رئیس اداره کل بهزیستی استان تهران را در دستور کار قرارداد.

دکتر اورندی با اشاره به شیوه‌نامه انتقال بیماران از اورژانس به بخش‌های مربوطه یادآور شد: پس از تعیین سرویس معالج بیمار از سوی پزشک طب اورژانس، ضروری است بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن به بخش منتقل شود و هیچ مقاومتی از سوی تیم معالج پذیرفتنی نیست. ویزیت مجدد و ادامه مسیر درمان بیمار باید در بخش مربوطه دنبال شود. این‌که بخواهیم تمامی اقدامات موردنیاز بیمار را در اورژانس و از طریق رزیدنت سال یک انجام و پس‌ازآن بیمار را منتقل کنیم، ممکن نیست.

معاون درمان مجتمع همچنین بر لزوم ترخیص بیماران در روزهای پنج‌شنبه و جمعه تاکید کرد و افزود: با توجه به گزارش آماری ترخیص بیماران در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و شنبه، درحالی‌که در روزهای پایانی هفته به‌شدت میزان ورودی اورژانس بالاست و عمدتاً بخش‌ها خروجی ندارند، عدم تعیین تکلیف بیماران در این روزها، منجر به کنسلی اعمال جراحی الکتیو در روزهای شنبه و بالطبع کاهش درآمد بیمارستان می‌شود.

معاون پشتیبانی مجتمع در خصوص امکان ترخیص بیماران در روزهای تعطیل اطمینان خاطر داد: تیم ترخیص مجتمع در روزهای تعطیل و غیر تعطیل، فعالیت 24 ساعته دارد و اساتید می‌توانند بیماران خود را در هر ساعتی از شبانه‌روز و روزهای پایانی هفته ترخیص کنند.

مهندس سورکی در خصوص تامین مالی مربوط به تخفیفات واحد مددکاری بیمارستان گفت: بخش کمی از این تخفیفات تحت عنوان بیماران خاص و نیازمندان قابل جبران و بخش عمده و قابل‌توجه آن متوجه خود بیمارستان است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و افزایش هزینه‌ها در سال جاری ممکن است فشار بیشتری را به بیمارستان وارد کند. تنها مدیران کشیک و کارشناسان مددکاری می‌توانند برای ارائه تخفیف اقدام کنند و سایر افراد تنها می‌توانند در صورت لزوم، بیماران را به واحد مددکاری ارجاع دهند.

خدیجه آسترکی در این جلسه گزارشی از عملکرد کیفی و کمی واحد مددکاری مجتمع در سال 1400 و سه‌ماهه نخست 1401 ارائه کرد و در خصوص میزان تخفیفات نقدی، میزان کمک‌های مبتنی بر منابع اجتماعی در بخش موسسات دولتی (هلال‌احمر، کمیته امداد امام خمینی و ...) و مؤسسات غیردولتی (خیرین سلامت، NGO ها و ...) برای پوشش هزینه‌های درمان بیماران نیازمند و کاهش ضرر و زیان بیمارستان در این حوزه توضیحاتی داد.

وی همچنین از افزایش تعرفه‌های درمانی، شرایط اقتصادی مردم، افزایش مراجعه اتباع، افراد بی خانمان، کمبود نیروی مددکار و کاهش کمک‌های خیرخواهانه به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های واحد مددکاری یادکرد.

در این جلسه دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر سید روح‌الله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر سید علی مؤمنی مدیر امور پژوهشی و فناوری، دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان، دکتر علی اعتمادیان مشاور امور توسعه، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای تیم رهبری و مدیریت و خدیجه آسترکی مسئول واحد مددکاری مجتمع به‌عنوان مهمان ویژه جلسه این هفته حضور داشتند.

  • گروه خبری : مجتمع بیمارستانی امام خمینی
  • کد خبر : 217374
نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *