آشنایی ورودی های جدید با قدمت دانشگاه و موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

دکتر نمازی: آگاهی تاریخی، به فعالیت های شما معنا می بخشد

دانشجویان پزشکی ورودی 1402 در نخستین روزهای حضور در دانشگاه علوم پزشکی تهران با موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، مهم ترین تحولات تاریخ پزشکی و سلامت کشور، قدمت و دیرینگی دانشگاه علوم پزشکی تهران آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران موزه ملی تاریخ علوم پزشکی، دکتر حمیدرضا نمازی، استاد گروه اخلاق پزشکی و رئیس موزه ملی تاریخ پزشکی دانشگاه، روز شنبه سیزده آبان 1402، ضمن معرفی بخش های مختلف موزه به دانشجویان گفت: موزه ملی تاریخ علوم پزشکی از بناهای بازمانده دوره قاجاریه در منطقه امیرآباد است که به دستور امیرکبیر به عنوان اصطبل شاهی ساخته شد.

وی با بیان اینکه اهمیت موزه در دیرینگی و قدمت آن است، یادآور شد: این بنا در سال 1227 و حدود سه سال قبل از دارالفنون بنا شده است. سپس در سال 1310 توسط دانشگاه از رحیم خان اتحادیه خریداری شده است.

دکتر نمازی با اشاره به قدمت 176 ساله ساختمان موزه ملی تاریخ پزشکی، آن را جزء سه ساختمان قدیمی تهران دانست و گفت: این موزه از سال 1380 با تلاش دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشارکت سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور ارائه کامل و جامع پیشینه طب قدیم و پزشکی نوین ایران در زمینه های گوناگون و معرفی جایگاه آن در جهان پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران موزه ای جذاب برای اهالی سلامت است که روند تکامل طب و پزشگی رشته را در هشت شاخه تاریخ دندانپزشکی، داروسازی و دوا خانه نظامی، تاریخ دامپزشکی، بخش دیرین انسان شناسی، کتب و نسخ خطی و طب سنتی و تاریخ پزشکی در دوران دفاع مقدس به نمایش می گذارد.

رئیس موزه ملی تاریخ پزشکی، آگاهی تاریخی و توجه به سیر تاریخی رشته پزشکی را امری مهم خواند و تصریح کرد: در تمامی دانشگاه های بزرگ دنیا نیز این مسئله مورد اهمیت است چرا که اگر آگاهی تاریخی نداشته باشید، فعالیت های شما معنای درستی پیدا نمی کند.

وی در پایان بخش های مختلف موزه را به دانشجویان معرفی کرد.

 سرور  جابر قادری
تهیه کننده:

سرور جابر قادری

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *