هم اندیشی درخصوص مقاومت میکروبی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه هم اندیشی درخصوص مقاومت میکروبی، با حضور دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران روز شنبه دهم تیر 1402 در معاونت درمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه هم اندیشی درخصوص مقاومت میکروبی، با حضور دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، دکتر علی گنجعلی خان، مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستانی، دکتر علیرضا عبدالهی، رئیس اداره امور آزمایشگاه و تشخیص طبی معاونت درمان، روز شنبه دهم تیر 1402 در معاونت درمان برگزار شد.
در این جلسه درخصوص اهمیت برنامه مهار مقاومت میکروبی و معرفی نظام مراقبت در جهان و ایران، وضعیت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه صحبت شد.
دکتر ناطقی در این نشست به اهمیت برنامه های مقاومت آنتی بیوتیک تاکید کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم گام موثری در راستای مهار مقاومت آنتی بیوتیک در سطح دانشگاه برداریم.
وی به فعال کردن کمیته استواردشیپ در سطح دانشگاه و بیمارستان ها تاکید کرد.
وی گفت: درخصوص دسترسی به HIS باید استانداردهای گزارش دهی در این بستر تعریف شود.
دکتر کمالی، در خصوص اهمیت مهار مقاومت میکروبی گفت: مقاومت میکروبی یکی از مهمترین مخاطرات تهدید کننده سلامت عمومی قرن بیست و یکم محسوب می شود. مقاومت میکروبی تبدیل به یک منبع مهم بیماری زایی و مرگ و میر در سراسر جهان شده است، این درحالی است که تولید یک انتی بیوتیک جدید به ده تا پانزده سال زمان و بیش از یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.
دکتر فرزامی، رئیس آزمایشگاه رفرانس کشور گفت: هدف برنامه اقدام جهانی برای مهار مقاومت میکروبی، ارتقا آگاهی و سطح اطلاعات گروه های مختلف در زمینه مقاومت میکروبی، تقویت دانش در زمینه مقاومت میکروبی از طریق مراقبت و پژوهش های مرتبط، کاهش بروز عفونت، استفاده بهینه از داروهای ضدمیکروبی، اهمیت سرمایه گذاری پایدار در زمینه مبارزه با مقاومت میکروبی شامل سرمایه گذاری در پژوهش، تولید دارو، واکسن و ابزارهای جدید است.
وی مهمترین محدودیت ها و چالش های این برنامه را محدودیت در تعمیم نتایج به کشور به دلیل محدود بودن تعداد مراکز، عدم دسترسی مستمر مراکز مراقبت به آنتی بیوتیک های موردنیاز برای انجام تست تعیین حساسیت ضد میکروبی، عدم امکان اتصال نرم افزار منتخب (برنامه WhoNet) به سیستم HIS بیمارستان ها و ورود مضاعف اطلاعات در مراکز دانست.
دکتر عبدالهی درخصوص عدم تناسب نیروی کارشناس با حجم کار گفت: درحال حاضر کمبود نیروی انسانی نداریم ولی در مراکز نیاز به توزیع صحیح نیروی انسانی است.
دکتر محمد زینلی، رئیس گروه مدیریت بیماری های منتقله از آب و غذا و مهار مقاومت میکروبی از حضور نمایندگان WHO از تاجیکستان برای بازدید از بیمارستان های شریعتی و مرکز قلب درخصوص برنامه مراقبت مهار مقاومت میکروبی خبرداد.
در این نشست دکتر شیرین افهمی، عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص عفونی و دکتر برومند، عضو هیئت علمی دانشگاه و پزشک کنترل عفونت درخصوص چالش های موجود در بیمارستان های شریعتی و مرکز قلب تهران از جمله کمبود نیروی انسانی و کمبود دیسک صحبت کردند.

فائزه فهیمی تبار
تهیه کننده:

فائزه فهیمی تبار

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *