امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی 5 دانشگاه بزرگ کشور

در راستای توسعه همکاری‌های مشترک علمی و بین‌المللی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران و دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تهران و شریف یادداشت تفاهم امضا کردند.

گالري عکس 
این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد و توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی 5 دانشگاه همکار در عرصه بین المللی و  در زمینه بهره‌مندی از امکانات مشترک آموزشی، پژوهشی یکدیگر، استفاده بهینه از تسهیلات خوابگاهی در جهت جذب دانشجویان و اساتید خارجی، همکاری در برگزاری مشترک همایش، سمینار و کارگاه‌های آموزشی به‌منظور توسعه ارتباطات بین‌المللی و همکاری در پرداخت هزینه‌ها، انجام تشریفات و دیگر امور مربوط به میهمانان خارجی مشترک منعقد شد.
پیش از این 5 دانشگاه سابقه همکاری مشترک در کنسرسیوم بین‌المللی اراسموس-مرحبا در قالب 5IRIUC (Islamic Republic of Iran Universities consortium) را داشتند و اکنون این تجربه موفق با امضا تفاهم‌نامه به سطح بالاتری رسیده است.
در این صبحانه کاری که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران 31 فروردین 95 برگزار شد، ابتدا دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه ضمن خیرمقدم به روسای 4 دانشگاه دیگر افزود: به نظر می‌رسد سدی که سال‌ها مانع همکاری دانشگاه‌ها بود در حال شکسته شدن است و دانشگاه‌ها از فضای رقابتی خارج‌شده و خواستار هم‌افزایی در امور مشترک هستند.
رییس دانشگاه، از میان برداشتن مرزبندی دانشگاه‌ها و در کنار هم قرار گرفتن آنها را موجب کسب نتایج بهتر برای کشور  دانست و افزود: بایستی با روش منطقی و در یک بازه زمانی مشخص لیست افرادی را که در رشته‌های مختلف، پتانسیل همکاری علمی در حوزه بین‌الملل را دارند تهیه کنیم تا افراد متقاضی همکاری  به راحتی به یکدیگر معرفی شوند.
دکتر جعفریان، با بیان اینکه تعامل و همکاری دانشگاه‌ها می‌تواند روابط دیپلماتیک را به مراحل فنی و اجرایی تبدیل کند افزود: باید هدف قابل‌سنجش برای همکاری‌ها در نظر بگیریم که بتوانیم میزان پیشرفت در پروژه‌هایی را که در طول سال انجام می‌شود مورد ارزیابی قرار دهیم.
در ادامه، دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران ضمن تشکر از ابتکار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایجاد همکاری با دانشگاه‌های وزارت علوم گفت: این مدل در کشورهای دیگر دنیا نیز اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه کار انجام نشده در کشور به قدری است که جایی برای رقابت باقی نمی‌ماند افزود: در حوزه وزارت علوم  13 دانشگاه برتر جلساتی را برگزار می‌کنند که پیشنهاد می‌دهم دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز درصورت تمایل در این جلسات شرکت کنند.
رییس دانشگاه تهران با تاکید بر تدوین برنامه عملیاتی به‌منظور مشارکت اعضای هیات علمی در فرآیندها گفت: با کمک هم می‌توانیم مگا پروژه‌هایی را در کشور اجرا کنیم که یک دانشگاه با امکانات و توان تخصصی خود به‌تنهایی قادر به انجام آن نیست.
پس از آن دکتر سید احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از اعلام آمادگی دانشگاه خود برای تقویت این همکاری‌ها خبر داد و افزود: ایده خوبی است که ارتباط میان اساتید رشته‌های مختلف افزایش یابد.
وی افزود: گروه پزشکی و مهندسی کارهای مشترک بسیاری در حوزه ملی و بین‌المللی دارند که باید با کمک هم آن را پیش ببرند.
سپس دکتر محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، شروع همکاری میان این 5 دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هریک از این دانشگاه‌ها به‌طور جداگانه خوب عمل می‌کنند ولی میزان همکاری مشترک آنان کمرنگ بود که این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش همکاری‌ها باشد.
وی یکی از اولویت‌های دانشگاه خود را فعالیت در حوزه سلامت دانست افزود: دانشگاه شریف سه اولویت سلامت، انرژی و آب و محیط‌زیست را در دستور کار خود قرار داده و در حوزه بین‌الملل نیز تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده است که اجرایی شدن آن نیاز به هم‌افزایی بیشتر دارد.
در ادامه، دکتر سید جواد حاجی میر اسماعیلی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، هم‌افزایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی را به فال نیک گرفت و افزود: نیازهای زیادی در کشور وجود دارد که با همکاری یکدیگر می‌توانیم آنها را برطرف کنیم.
وی این همکاری را به سود مردم و کشور دانست افزود: اگر بتوانیم نیازهای کشور را با کمک هم برطرف کنیم قطعاً به نفع جامعه خواهد بود.
توضیح اینکه این تفاهم‌نامه به همت معاونت بین‌الملل دانشگاه، در 4 ماده و 10 بند به‌منظور استفاده از منابع مختلف نیروی انسانی، امکانات و بانک‌های اطلاعاتی دانشگاه‌های همکار منعقد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس http://gsia.tums.ac.ir/dira/IRIUC   مراجعه نمایید.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

دانشجو

دانشجو

78/10/11 - 00:00

خیلی هم عالی ولی چرا آثار این همکاری رو ما دانشجویان نمیبینیم!!!!

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
بنده

بنده

78/10/11 - 00:00

سند این همکاری هنوز 2 روز است که امضاء شده ! شما منتظر دیدن اثراتش هستید؟!!

78/10/11 - 00:00

The application deadline for Erasmus Mundus MARHABA project has passed and the application is closed.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *