برگزاری کارگاه آموزشی روش‌های بهینه انبارش و توزیع فرآورده های دارویی برای مجموعه داروخانه های دانشگاه (13 آبان)، گامی استراتژیک در حرکت به سمت استانداردسازی

مشاور عالی معاونت غذا و داروی دانشگاه گفت: رعایت استانداردهای قانونی علاوه بر رسالت صنعت در چرخه تولید، در طول زنجیره تامین، انتقال، نگهداری و حتی حین مصرف نیز الزامی است.

نخستین کارگاه آموزشی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجموعه داروخانه های دانشگاه (13آبان)، با استراتژی پیاده سازی هر چه بیشتر اصول علمی و حرکت به سمت استانداردسازی خدمات دارویی مجموعه، نخستین کارگاه آموزشی با عنوان "روش های بهینه انبارش و توزیع فرآورده های دارویی" را روز چهارشنبه 8 تیر 1401 در سالن گردهمایی ساختمان شماره 2 سازمان مرکزی، اجرا کرد.  
این کارگاه با تدریس دکتر معصومه کنعانی مشاور عالی معاونت غذا و داروی دانشگاه، نماینده و عضو سیستم های بازرسی کارخانجات داروسازی اروپا، PICS و بهداشت جهانی برای مدیران و بازرسان مجموعه داروخانه ها و معاونت غذا و داروی دانشگاه، شورای علمی، فرهنگی داروخانه ها در دانشکده داروسازی، همزمان به صورت حضوری و مجازی ارائه شد. 
 دکتر کنعانی بر الزامات قانونی و استانداردهای کشوری و بین المللی، سیستم مدیریت تضمین کیفیت دارویی و...، تاکید و به  استانداردهای جهانی زنجیره تامین و نگهداری دارو، اهمیت مدیریت تغییر، کیفیت و ریسک، مبانی مستندسازی و... اشاره کرد.  
وی با توجه به بازدیدهای اخیر مشترک با بازرسان حوزه فنی نظارت معاونت غذای و داروی دانشگاه از بخش های مختلف واحدهای خدمات دارویی مجتمع بیمارستانی امام (ره) و انبار تامین دارو و تجهیزات مجموعه داروخانه های بیمارستانی، ایرادات موجود در هرقسمت را عنوان کرده و بر اهمیت رعایت استانداردها پس از خروج دارو از کارخانجات در زنجیره انتقال، تامین و نگهداری تا رسیدن به بدن بیمار تاکید فراوان کرد. 
اعلام مشکلات و موارد نیازمند به اصلاح در این بازدید ها، بیان شرایط استاندارد و اولویت های  الزامی،  از مباحثی بود که در این کارگاه طرح و بحث شد.
دکترکنعانی در ادامه گفت: ما نباید منتظر شویم تا تیم های نظارتی بیایند و ایرادات را بگویند، تیم های خود بازرسی خودمان با توجه به اشراف بیشتر به مجموعه می توانند ایرادات و اقدامات اصلاحی را استخراج و علاوه بر تهیه مستندات به روش علمی، اشکالات را برطرف کنند. 
در بخش بعدی نمونه هایی از الزامات و اسناد قانونی و استاندارد توضیح و بر به روز رسانی مستمر مستندات، آموزش کارکنان و ... تاکید شد. 
دکتر کنعانی، آموزش خود را با ذکر این نکته به پایان برد که این جلسه و این حجم از مطالب، فقط مقدمه ایی کوتاه بر مباحث وسیع زنجیره تامین، انبارش و نگهداری دارو و تجهیزات پزشکی است. 
پس از خاتمه کارگاه آموزشی، دکتر مجتبی مجتهدزاده سرپرست مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص برنامه های انجام شده از حدود 3 سال قبل که با پشتیبانی دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی  وزارت بهداشت و راهبری دکتر غلامرضا اصغری و همکاری گروههای مختلف دانشکده داروسازی آغاز شد، توضیح داده و سطح بندی خدمات دارویی در داروخانه های شهری، بیمارستانی و ... را به عنوان مسیری برای ارتقا ارائه خدمات به مردم و دردمندان در درجه اول و نسل فردای داروسازی کشور در درجه دوم دانست. 
وی گفت امروز دانشکده داروسازی و شورای علمی فرهنگی دانشکده که برگرفته از تمام گروههای آموزشی دانشکده، دانشمندان ممتاز 1 درصدی جهان و کشور است با راهبری دکتر محسن امینی، هدایت‌گر این مسیر است. و ما می خواهیم مجموعه داروخانه ها را که با گوشت، پوست و استخوان ما شکل گرفته است را با کمک شخصیت‌هایی همچون سرکار خانم دکترکنعانی و مجموعه ممتاز اساتید دانشکده داروسازی، ارتقا داده و بتوانیم  تا دو یا سه سال آینده، حداقل یک مرکز داروخانه شهری و یک مرکز داروخانه بیمارستانی را به صورت مدل و الگو در سطوح بالاتر ارائه خدمات دارویی داشته باشیم. 
درصورت تمایل برای آشنایی بیشتر با فعالیت های مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران(13 آبان)، می توانید به اینجا مراجعه فرمایید.
 
 
 
نسیبه  نصیرپور
تهیه کننده:

نسیبه نصیرپور

تصاویر

نخستین کارگاه آموزشی نخستین کارگاه آموزشی دکتر معصومه کنعانی مشاور عالی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین کارگاه آموزشی نخستین کارگاه آموزشی نخستین کارگاه آموزشی نخستین کارگاه آموزشی نخستین کارگاه آموزشی دکتر مجتبی مجتهدزاده سرپرست مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران، نخستین کارگاه آموزشی نخستین کارگاه آموزشی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *