چهاردهمین همایش نكوداشت مقام استاد

تأکید بر بهره‌مندی از تجارب و آموخته‌های اساتید در نکوداشت مقام استاد

در چهاردهمین همایش نكوداشت مقام استاد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی مرحوم دکتر معتمدی، به‌منظور ترويج فرهنگ پاسداشت و نكوداشت مقام استاد، از 10 استاد برجسته دانشگاه تجليل به عمل آمد.

گالری عکس یک

گالری عکس دو

گالری عکس سه
در چهاردهمین همايش نكوداشت مقام استاد كه عصر سه‌شنبه 21 ارديبهشت 95 در تالار ابن‌سيناي دانشكده پزشكي برگزار شد، دكتر طبایی رئيس جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران گفت: اردیبهشت‌ماه، ایام بزرگداشت مقام شامخ معلمی است. بزرگداشت علم است و تجلیلی از معلم، سپاس از انسانی است که صبح آگاهی را با تلاش مقدس خویش، طلوع می‌بخشد.
وی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی اسلامی این مرزوبوم کسوت استادی بیش از هر جایگاه و کسوتی عزیز و با منزلت است. بی‌شک جامعه‌ای که همواره حرمت معلم و استاد را پاس می‌دارد آهنگ رشد و تعالی‌اش شتاب می‌گیرد و سلامتی علمی و معنوی آن تضمین می‌شود.
دکتر طبایی بابیان اینکه، چه شایسته است که دانشجو و دانشگاهیان به تقدیر و تجلیل از معلمان سرآمد و الگوهای شایسته عرصه علم و عمل بپردازند، گفت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با برگزاری این همایش در این سال‌ها کوشیده تا دریکی از قدیمی‌ترین نهادهای آموزش عالی کشور قدرشناسی از استادان پیشکسوت را تعالی بخشد.
وی تصریح کرد: قدرشناسی از آنانی که با عشق و دلدادگی آنچه را آموخته‌اند به کار بسته‌اند. به این امید که نسلی برای فرداها تربیت شوند تا در پوشش سفید خدمت بیماری را درمان کنند و درد دردمندی را تسکین بخشند.
دکتر طبایی در پایان خاطرنشان کرد: به‌پاس قدردانی به همه‌ی استادان دانشگاه به‌ویژه استادان برگزیده و پیشکسوتی که در این همایش برگزیده‌شده‌اند درود می‌فرستیم و برای تمامی آن‌ها آرزوی سلامتی و طول عمر خواستاریم.
سپس دکتر جعفریان ضمن گرامی داشتن مقام معلم و تبریک به‌تمامی آن‌ها، گفت: امروز روز بسیار زیبایی است و مناسبتی زیباتر. امروز، میلاد یکی از معلمین بزرگ انسانیت و آزادگی است و تقارن تجلیل از اساتید دانشگاه با میلاد امام حسین (ع) بسیار مبارک است.
رييس دانشگاه تصريح كرد: قدرداني از تمامي بزرگاني كه هر يك به نحوي در مسير رشد و ترقي فراگيران خود نقش به سزايي داشته‌اند و در مقام استادي، نوع‌دوستي، درستكاري، وظيفه‌شناسي و احترام به ديگران را به ما آموختند. شكر نعمت وجود آنان و بزرگداشت فرهنگ تعليم و تعلم ضروري است.
وی افزود: دانشگاه خانه‌ی اصلی بسیاری از اساتید است چون کسی که عشق به آموزش داشته باشد و بخواهد فردی را تربیت کند خستگی نمی‌فهمد.
دکتر جعفریان در پایان خاطرنشان کرد: من از همه اساتید دانشگاه سپاسگزارم که انرژی و سلامت خود را صرف تربیت دانشجویان می‌کنند کاری که با هیچ‌چیز جبران نخواهد شد مگر احترام و انسانیت.
در ادامه، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، با تبریک ولادت امام حسین (ع) اظهار کرد: آرزو می‌کنم بیشتر امام حسین (ع) را بشناسیم و امیدوارم همانند ایشان در زندگی شخصی و اجتماعی خود آزادباشیم و از ایشان درس آزادگی بگیریم.
وی با اشاره به مراسم نکوداشت مقام استاد اظهار کرد:‌ معمولاً چنین مراسم‌هایی اداری، سیاسی و رسمی هستند؛ اما ازآنجایی‌که این مراسم به درخواست دانشجویان برگزارشده و فرآیند انتخاب اساتید نمونه بدون دخالت مسئولین پیش رفته این مراسم متفاوت است.
دکتر هاشمي ضمن قدردانی از همکاران جهاد دانشگاهی برای برگزاری این مراسم گفت: نفس این كار بسیار ارزشمند است و امیدوارم این نوع فعالیت‌ها در آینده نیز استمرار داشته باشد.
وزیر بهداشت با ابراز تأسف از کم‌رنگ شدن احترام در میان مردم افزود: غصه می‌خورم كه چرا در كشوری با این سابقه فرهنگي تا این حد به مسئله احترام و ارج نهادن بی‌توجهی می‌کنیم.
دکتر هاشمی در پایان ضمن قدردانی از زحمات همه اساتید خاطرنشان كرد: درواقع بزرگ‌ترین افتخار و سرمایه دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور اساتید ما هستند كه بسیار در این عرصه زحمت‌کشیده‌اند وگرنه ساختمان و تجهیزات دانشگاه همه از بین رفتنی هستند.
سپس دکتر یلدا استاد پيشكسوت و چهره‌ي ماندگار دانشگاه، بابیان اینکه، شما دانشجویان با برگزاری این مراسم ثابت کردید قدرشناس اساتید خود هستید، گفت: خوشبختانه دانشجويان با برگزاري اين مراسم نشان داده‌اند كه اساتيد دانشگاه هركدام داراي شاخصه‌ها و ويژگي‌هاي برجسته‌اي هستند كه به‌نوبه‌ي خود جاي تقدير و تشكر دارد.
وی یاد مرحوم دکتر معتمدی رئیس سابق جهاد دانشگاهی که سال گذشته به رحمت ایزدی پیوست را گرامی داشت و گفت: دکتر معتمدی فردی بااخلاق و خوش‌رو بود و همیشه لبخند بر لب داشت و باعث دلگرمی و انگیزه کارکنان خود می‌شد.
دکتر یلدا ضمن عرض تسلیت به مادر، همسر و برادر دکتر معتمدی گفت: از خداوند متعال می‌خواهم به این خانواده عزیز صبری جمیل عنایت فرماید چون از دست دادن انسان بااخلاقی همچون دکتر معتمدی بسیار سخت و تحمل داغش سخت‌تر است.
وی ادامه داد: به گفته مرحوم دکتر هشترودی، تکنولوژی باعث مزاحمت انسان‌ها شده و متوقف کردن آن‌ها موجب برگرداندن آرامش خواهد شد. آنچه مهم است انسان و انسانیت است. خواست انسان‌ها مهم است پس سعی کنید به انسان‌ها خدمت کنید و ثابت کنید که انسانیت کلمه مقدسی است.
تقدير از ده استاد برجسته
در اين مراسم از دكتر محمد بربرستانی phd آناتومی، دكتر جواد رفیع نژاد پروفسور حشره‌شناسی، دكتر احمدرضا سروش متخصص جراحی، دكتر محمدرضا نیکو بخت متخصص اورولوژی، دكتر یدالله سلیمانی شایسته متخصص پریودنتیکس، دكتر محمدحسین قهرمانی متخصص فارماکولوژی، دكتر زهرا احمدی‌نژاد متخصص بیماری‌های عفونی، دكتر زهرا حق‌شناس فوق تخصص بیماری‌های غدد کودکان، دكتر عباس تفاخری متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، دكتر هومن شهسواری دکترای تخصصی پرستاری با اهداي لوح تجليل به عمل آمد.
در ادامه هريك از 10 استاد نامبرده به پشت تريبون آمدند و به ايراد سخناني پرداختند. همچنين در بين معرفي و اهداي لوح به اساتيد، همكاران و دانشجويان آن‌ها نيز به برخي ويژگي‌هاي علمي و اخلاقي اساتيد برگزيده اشاره كردند.
همچنين در اين مراسم با اهداء لوح به خانواده‌ی مرحوم دکتر معتمدی از زحمات وی در جهاد دانشگاهی، تقدیر شد.
پخش کلیپی از مرحوم دکتر معتمدی و اجراي برنامه موسيقي زنده توسط دکتر محمد اصفهانی از ديگر برنامه‌هاي اين همايش چهارساعته بود كه به همت معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي و دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد.
اين مراسم از يك دهه گذشته باهدف گسترش فرهنگ تجليل از اساتيد در ميان دانشجويان و دانشگاهيان آغاز و تاكنون با برگزاري 14 دوره از آن به الگويي در جهت گسترش فرهنگ تجليل از اساتيد فرهيخته تبديل‌شده است.
توضيح اينكه، سيزدهمين همايش نكوداشت مقام استاد، سه‌شنبه 21 ارديبهشت 95 با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دكتر جعفريان، رييس دانشگاه، دكتر طبایی رييس جهاد دانشگاهي، دكتر يلدا و دکتر بهادری اساتید پیشکسوت دانشگاه و جمع كثيري از اساتيد و دانشجويان در تالار ابن‌سيناي دانشكده پزشكي برگزار شد.

خبر: مقدم
عكس: جمشید ربیعي

 

 

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *