تقدیر از دو مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست قدردانی از سردبیران مجلات علوم پزشکی ارتقایافته در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی

در نشست تقدیر از سردبیران مجلات علوم پزشکی ارتقایافته در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی با حضور وزیر بهداشت، از دو مجله Diabetes and Metabolic Disorders و مجله دیابت و متابولیسم ایران قدردانی شد.

گزارش تصویری وب دا
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست تقدیر از سردبیران مجلات علوم پزشکی ارتقاء یافته در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی که  پنجشنبه 5 مهرماه 1402 در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه دیپلماسی علم در روند پیشرفت جامعه علمی کشور گفت: دیپلماسی علم به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی موجب الهام بخشی، اعتبار و نفوذ شده و زمینه ساز افزایش قدرت کشور در عرصه دانش و فناوری می‌شود.

وی  به نقش تاثیرگذار علم و فناوری در روند پیشرفت کشور اشاره کرد و افزود:  با استفاده از این ابزارهای کاربردی، باید در مسیری حرکت کنیم که دیپلماسی علم به جایگاهی مشخص در کشور دست یابد تا در آینده‌ نزدیک، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در عرصه‌های مختلف شاهد باشیم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دیپلماسی علم به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی موجب الهام بخشی، اعتبار و نفوذ شده و در نتیجه، زمینه ساز افزایش قدرت کشور در عرصه دانش و فناوری می‌شود.

دکتر عین اللهی با اشاره به تاریخ پرافتخار کشور در عرصه‌های پزشکی، درمانی و داروسازی عنوان کرد: امروزه بحمدالله در زمینه تولید بسیاری از داروهای موردنیاز کشور به خودکفایی رسیده‌ایم. همچنین در حوزه ساخت تجهیزات اتاق عمل و پزشکی نیز به پیشرفت قابل توجهی دست یافته‌ایم و نتیجه آن، پیشتازی در تمامی معیارهای سلامت در میان کشورهای منطقه است.

وی ضمن تجلیل از زحمات نیروی انسانی خدوم حوزه بهداشت و درمان کشور اظهار داشت: تحقق اهداف نظام سلامت کشور، تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی بموقع و شایسته به مردم شریف و جامعه علمی توانمند در حوزه‌های بهداشتی مرهون وجود نیروی انسانی سالم و کارآمد است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سطح بالای نشریات علمی منتشر شده و مجلات علوم پزشکی ارتقا یافته در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی تصریح کرد: ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش، تبادل و توسعه تجربیات تازه علمی و آشنا کردن جامعه علمی با آخرین یافته‌ها، نتیجه  تلاش پژوهشگران برتر کشوری است.

دکتر عین اللهی، نگارش مقالات علمی  و  مدیریت نشریات پژوهشی را دارای اهمیت بالایی برای پیشرفت علمی کشور دانست و افزود: اهمیت این مقالات بسته به نوع موضوع و میزان نیاز کشور با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین روش تدوین و ادبیات مقاله نویسی، نقش اساسی در کاربردی‌تر شدن مقالات برای اجرایی شدن آنها دارد.

وی مرجعیت بالای علمی را هدف اصلی جامعه علمی کشور برشمرد و ابراز داشت: حرکت علمی و فناوری کشور، علاوه بر ارزش ذاتی، از باب تأثیر آن بر اقتصاد، یکی از اولویت‌‌های مهم کشور است و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای در این خصوص داشت.

در  ادامه این نشست وزیر بهداشت از سردبیران مجلات علوم پزشکی ارتقایافته در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی از جمله  دو مجله Diabetes and Metabolic Disorders و مجله دیابت و متابولیسم ایران تقدیر شد.

بر اساس نتایج تازه ترین رتبه بندی مجلات دنیا توسط Clarivate Analytics  درسال میلادی 2022  در پایگاه  Web of Science، ضریب تاثیر (Impact Factor) مجله انگلیسی Journal of Diabetes and Metabolic Disorders  برای اولین بار 2.8 اعلام شده است.

همچنین پیشتر شاخص CiteScore مجله بین المللی  Journal of Diabetes and Metabolic Disorders که برای مجلات نمایه شده در بانک اطلاعاتی Scopus محاسبه و منتشر می شود  از  2.1 در سال گذشته میلادی به 4.2  ارتقا پیدا کرده است.

بر اساس آخرین نتایج رتبه بندی مجلات دنیا ضریب تاثیر 5 ساله مجله Journal of Diabetes and Metabolic Disorders عدد 3 گزارش شده است.

مجله دیابت و اختلالات متابولیک  (Journal of Diabetes and Metabolic Disorders) یک مجله معتبر است که مقالات و نقدهای بالینی و ترجمه ای اصلی و مروری را در زمینه دیابت، اختلالات متابولیک و غدد درون ریز منتشر می کند و یک تالار گفتگو با بالاترین کیفیت در مورد این موضوعات ارائه می دهد.

مجله دیابت و اختلالات متابولیک (Journal of Diabetes and Metabolic Disorders)  نخستین بار در سال 2012  در  پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع به فعالیت کرد و از همان زمان تاکنون   به ‌منظور انتشار تازه‌ترین یافته‌های علمی و پژوهشی درباره دیابت، بیماری‌های متابولیک و اختلالات غدد درون ریز منتشر می شود و در حال حاضر ناشر بین المللی Springer  انتشار این مجله را بر عهده دارد. 

همچنین مجله دیابت و متابولیسم ایران، نشریه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، که با همکاری انجمن غدد درون‏‌ریز و به منظور ترویج تازه‏‌ترین یافته‎‏‌های علمی و پژوهشی درباره دیابت و بیماری‌های مربوط به لیپیدهای خون، پزشکی مبتنی بر شواهد و مقالات اپیدمیولوژیک منتشر می‏‌شود نیز اخیرا در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. 

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *