دانشکده مجازی نشست وبیناری رفتار حرفه ای در فضای مجازی را برگزارکرد

چهاردهمین نشست علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی با عنوان "رفتار حرفه ای در فضای مجازی" با حضور بیش از 340 تن از مخاطبان علاقه مند به این حوزه و به میزبانی دانشکده مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده مجازی با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) سخنرانی علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی را 29 دی 1399، در ادامه اهداف بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با عنوان "رفتار حرفه ای در فضای مجازی" ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کرد. دبیر علمی سلسله نشست های اخلاقی دکتر میترا ذوالفقاری دانشیار گروه یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در این نشست مجازی که با حضور بیش از 340 تن از مخاطبان علاقه مند به این حوزه برگزار شد، دکتر شهرام صمدی، دانشیار گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه و فلوشیپ طب خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران به اهمیت رفتار حرفه ای در فضای مجازی و لزوم رعایت آن به اندازه فضای حقیقی و حتی بیش از آن اشاره کرد و در 8 محور زیر به جنبه های مختلف رفتار حرفه ای پرداخت:

  1. حرفه ای بودن: تعریف و اهمیت
  2. واژه شناسی
  3. مزایا و جنبه های مثبت رسانه های اجتماعی
  4. معایب و جنبه های منفی رسانه های اجتماعی
  5. اهمیت رعایت رفتار حرفه ای در فضای مجازی
  6. روش ارتقای رفتار حرفه ای در فضای مجازی
  7. رعایت اصول عمومی اخلاقی و رفتاری فضای مجازی
  8. رعایت رفتار حرفه ای به عنوان یک حرفه مند پزشکی

وی به مزایای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این فضا در ارتباطات امروزه روند تسهیل گری را دارد و ارتباط بین نسل ها را ایجاد کرده، حجم زیادی از دیتاها و منابع را ذخیره سازی می کند و منجر به اشتراک گذاری تجارب 
می شود. یکی دیگر از جنبه های مثبت فضای مجازی، پزشکی از راه دور و انتشار خوب و گسترده اطلاعات پزشکی و بهداشتی توسط ادمین ها و متولیان سلامت است.
وی در ادامه به معایب فضای مجازی نیز اشاره داشت و عنوان کرد: انتقال و دریافت اطلاعات به اینترنت ارزان، سریع و قابل دسترس نیاز دارد که در بعضی از کشورها با دشواری روبروست. همچنین فضای مجازی انتقال احساسات از طریق زبان بدن را تاحدودی دچار مشکل می کند. البته گاهی فضای مجازی می تواند باعث اشاعه رفتارهای پرخاشگرانه شود . ولی درصورت رعایت اصول درست استفاده از آن، مضرات فضای مجازی در مقابل منافع استفاده از آن اهمیت کمتری پیدا می کند.
وی در ادامه به نسل هزاره اشاره کرد و گفت: استفاده از اینترنت و رایانه برای این نسل به عنوان قسمت مهمی از زندگی است و این افراد معمولا افرادی چند وظیفه ای هستند که در برخورد با فضای مجازی نظارت روی آنها کمی سخت تر خواهد بود.
دکتر صمدی به موضوع اعتیاد به اینترنت به عنوان یکی از چالش های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی با محیط متنوعی که در اختیار کاربران قرار می دهد می تواند افراد را به دوری از واقعیت های زندگی ترغیب کند. همچنین از دیگر عوامل اعتیاد به اینترنت موضوعاتی چون: احساس هیجان در مواجه شدن با لایک های مخاطبان، محتوای بسیار نامحدود سرگرم کننده، بیکار بودن و پرکار بودن افراد است.
وی در خصوص اهمیت فضای مجازی گفت: مهمترین نکته فضای مجازی این است که در اوج خصوصی سازی هیچوقت خصوصی نیست و افراد باید در به اشتراک گذاری مطالب در این فضا، دانش و آگاهی لازم را کسب کنند و قبل از بارگزاری مطالب، اندکی  فکر کنند و باز هم فکر کنند و در نهایت مطلب را به اشتراک بگذارند.
در ادامه این نشست دکتر ذوالفقاری و دکتر صمدی پیرامون مباحث رفتار حرفه ای در فضای مجازی با موضوعات پزشکی، بیمار، پرونده های الکترونیکی و ... با مخاطبان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
توضیح اینکه نشست های اخلاق در یادگیری الکترونیکی به صورت ماهانه در روزهای دوشنبه آخر ماه به طور منظم برگزار میشود و حضور برای عموم رایگان و آزاد است. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده مجازی etums.tums.ac.ir  مراجعه کنید.

 

آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *