دوازدهمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی شمس برگزار شد

با حضور جمعی از پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه چشم پزشکی و شاگردان پروفسور فقید محمدقلی شمس دوازدهمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی شمس در بیمارستان فارابی برگزار شد.

دوازدهمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی شمس

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، دوازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی پروفسور فقید محمد قلی شمس پنج شنبه اول اسفند 1398 با مشارکت فرهنگسرای رازی و با حضور جمعی از پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه چشم پزشکی و علوم بینایی و خانواده و شاگردان پروفسور فقید شمس در سالن آمفی تئا‌تر پروفسور شمس بیمارستان فارابی برگزار شد.
در آغاز مراسم دکتر رضا کارخانه، استاد پیشکسوت چشم پزشکی بیمارستان فارابی و دبیر این جشنواره، پروفسور محمدقلی شمس را الگویی برای پزشکان جوان در زندگی و رفتار آنان دانست. وی با اشاره به خدمات بسیار مهم و برجسته پروفسور شمس از جمله مبارزه با تراخم، عشق به میهن و نوع دوستی را دلیلی بر جاودانگی نام این پروفسور فقید در تاریخ چشم پزشکی کشور دانست و بیمارستان فارابی را میراث گرانبهایی از پروفسور شمس برشمرد که رسالت آن خدمت به مردم است.
در ادامه دکتر سید فرزاد محمدی، مدیر برنامه ریزی جشنواره شمس این جشنواره را حاصل هماهنگی و هم افزایی چند جانبه روابط عمومی بیمارستان فارابی، مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرهنگسرای رازی دانست که به صورت کاملاً جهادی و داوطلبانه برگزار می‌شود. وی نام پروفسور شمس در تاریخ چشم پزشکی ایران را درخشان دانست و به خدمات یحیی میرزا لسان الحکما، پدر مرحوم پروفسور شمس و استاد چشم‌پزشکی دارالفنون اشاره کرد و افزود: تلاش این جشنواره برای ترسیم هرچه توسعه یافته تر شایستگی و نخبگی است و خواهید دید همانند سال های گذشته برگزیدگان دوازدهمین جشنواره شمس نیز بسیار شایسته و متفاوت هستند و این تفاوت یکی از ویژگی های این جشنواره است که هر دستاورد شایسته ای را در جای خود به رسمیت می شناسد.
این مراسم با معرفی برگزیدگان دسته رقابتی و تجلیل از نخبگان جوان در زمینه تالیف، ترجمه، نوآوری و پژوهش و اعطای جوایز به آنان ادامه یافت. 
در دسته غیر رقابتی نیز با حضور دکتر محمد صادق پیروز استاد پیشکسوت گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از شاگردان پروفسور محمد قلی شمس و دکتر محمدرضا اکبری، رئیس بیمارستان فارابی و مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دکتر یوسف معماری و دکتر علی امین لاری به عنوان ادیب چشم پزشکان و چشم پزشک پارسی تقدیر شد.  دکتر ژاله رجوی، فوق تخصص استرابیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به عنوان بانوی چشم پزشکی معرفی و از وی با اهدای لوح تقدیر و تندیس طلایی قدردانی شد.  
در ادامه با برقراری ارتباط تصویری برخط با دکتر ساسان مقیمی، جوانترین استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی، نشان پیمان به عنوان دانشمند برتر به وی اعطا شد. 
اعطای نشان سجادی به آموزگار برتر از دیگر بخش‌های این جشنواره بود که توسط دکتر محمدرضا اکبری رئیس بیمارستان فارابی به دکتر ضیاءالدین یزدیان استاد پیشکسوت این بیمارستان اهدا شد. دکتر اکبری با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دکتر یزدیان وی را بنیانگذار استرابیسم در بیمارستان فارابی دانست که بسیار علاقمند به آموختن و آموزش به پزشکان جوان بود و احترام به بیمار جایگاه ویژه‌ای در نزد وی داشت. 
نشان خدادوست نیز به دلیل سالها تلاش در امر نوع‌دوستی و پیشگیری از نابینایی به دکتر حیدر امینی، استاد بازنشسته بیمارستان فارابی و بنیانگذار کلینیک چشم پزشکی و مرکز جراحی محدود فارابی در شهرستان بافت استان کرمان و اعظم بانو ترابی، بنیانگذار باغچه‌های حواس آکادمی کودکان کم بینا و نابینا اهدا شد.
اجرای موسیقی زنده، برپایی غرفه عکس یادگاری با وسایل شخصی پروفسور فقید محمد قلی شمس و نگاه گذر پوسترهای جشنواره های پیشین شمس از برنامه های جانبی این جشنواره بود.
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *