غرفه اصیل بخریم، غرفه‌ای متفاوت از سایر غرفه‌های نمایشگاه ایران فارما

دکتر حاجی محمودی توجه به برچسب کنترل اصالت کالا را در مبارزه با کالای قاچاق مؤثر دانست

سومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) از سه‌شنبه 21 شهریورماه در مصلا بزرگ امام خمینی آغاز به کارکرد.

گالری عکس یک

گالری عکس دو

گالری عکس سه

در این دوره از نمایشگاه ایران فارما که با حضور ٥٠٢ شرکت دارویی برگزار شد، بیش از 160 شرکت خارجی حضور داشتند و از این نظر به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه دارویی در سطح منطقه شناخته می‌شود. دراین‌بین یکی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه که توجه شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را به خود معطوف کرد، غرفه «اصیل بخریم» بود.
دکتر حاجی محمودی، معاون غذا و داروی دانشگاه با اشاره به آثار به‌نمایش گذاشته در این غرفه گفت: غرفه اصیل بخریم درواقع پویشی از طرف معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان غذا و دارو بود که در آن آثار مختلف هنرمندان کشور در خصوص برچسب کنترل اصالت کالا نمایش داده شد. هنرمندان سراسر کشور در فراخوانی گسترده آثار مختلف خود را به‌منظور آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی برای "کمپین اصیل بخریم" ارسال کرده بودند و آثار منتخب در غرفه مذکور به‌نمایش گذاشته شد.
وی افزود: غرفه اصیل بخریم، تلفیقی از هنر و تخصص به‌منظور فرهنگ‌سازی ضرورت مصرف کالای اصیل است. آمیزه‌ای که می‌تواند توجه مخاطبان عمومی و تخصصی را بیش‌ازپیش به خود جلب کند. بسیاری از آثار ارائه‌شده در این غرفه در نوع خود بی‌نظیر بود و حکایت از بیانی عمیق از موضوع معضلات مصرف کالای قاچاق در کشور دارد.
دکتر حاجی محمودی بابیان اینکه، مصرف کالای سالم و اصیل یک موضوع فرهنگی است افزود:  تا وقتی عموم مردم در این خصوص دست‌به‌دست هم ندهند، کاری نمی‌توان از پیش برد.
معاون غذا و داروی دانشگاه با اشاره به تأثیر برپایی این نمایشگاه در مخاطبان گفت: بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه از برچسب کنترل اصالت اطلاعات تخصصی نداشتند و به‌واقع راهکاری برای خرید مطمئن و اصیل را در دسترس نمی‌دانستند.
وی افزود: الصاق برچسب کنترل اصالت کالا بر روی دارو، موادغذایی و آرایشی بهداشتی وارداتی ضروری است و مردم بایستی پس از بررسی وجود برچسب بر روی کالای سلامت مذکور، کد 16 رقمی آن را از طریق اپلیکیشن موبایل TTAC، سامانه پیامکی 20008822، تلفن گویای 6185 و یا سایت www.ttac.ir استعلام کنند تا از اصالت آن اطمینان یابند.
دکتر حاجی محمودی تأکید کرد: بررسی‌های مختلف و مفصلی قبل از الصاق برچسب کنترل اصالت بر روی محصولات توسط سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و دارو صورت می‌گیرد تا اصالت و سلامت کالاها تضمین شود.
وی افزود: بازدیدکنندگان با حضور در این غرفه در خصوص نحوه کار  اپلیکیشن TTAC آموزش‌های لازم را دریافت کردند و پس از نصب اپلیکیشن نحوه استعلام را فراگرفتند.
معاون غذا و داروی دانشگاه، نکته جالب  این غرفه را آموزش  تشخیص برچسب اصالت از نمونه‌های جعلی دانست و گفت: سودجویانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و جان افراد را دستمایه سود کلان خود قرار می‌دهند، برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ راهی صرف‌نظر نمی‌کنند.
وی افزود: بر اساس شیوه عملکرد طرح کنترل اصالت، مشاهده برچسب الصاق شده بر روی فرآورده‌های سلامت کافی نیست و برای تشخیص کالاهای اصیل، بایستی اطلاعات بر روی برچسب به روش‌های پیامکی، اینترنتی یا نرم‌افزارهای مختلف تلفن همراه استعلام شود.


دکتر حاجی محمودی یادآور شد، معضل وجود برچسب‌های جعلی که خود زمانی آفت طرح شبنم محسوب می‌شد به‌راحتی و با انجام استعلام در سامانه کنترل اصالت قابل‌حل است. در تصویر بالا تنها برچسبی معتبر است که از سامانه پیامکی 20008822 یا نرم‌افزار تلفن همراه تیتک، پاسخ مثبت استعلام دریافت کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه تصریح کرد: ازآنجاکه هوشیاری مصرف‌کنندگان تنها راه عقلانی و شدنی در راستای مبارزه با مصرف فرآورده‌های تقلبی است، امیدوارم گام‌های جدی‌تری در خصوص اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی استفاده از سامانه کنترل اصالت برداشته شود.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی