بررسی پیشرفت برنامه عملیاتی مجتمع بیمارستانی یاس

دکتر سهراب پور: با بهبود کیفیت و ارائه خدمات، مزیت رقابتی خود را نسبت به سایر مراکز معرفی کنید

معاون آموزشی دانشگاه و رئیس دانشکده پزشکی، در نشستی با رئیس و معاونان آموزشی و درمانی مجتمع بیمارستانی یاس، از نزدیک در جریان روند پیشرفت برنامه های عملیاتی این مرکز قرار گرفتند و از تلاش برای تبدیل این مرکز به سانتر آموزشی خبر دادند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجتمع بیمارستانی یاس (زنان) اولین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان در ایران بوده و دارای قدمتی بیش از 70 سال است که در دی ماه سال 1394 پس از بازسازی بنای قدیمی، بیمارستان جامع زنان محب یاس به دانشگاه علوم پزشکی تهران واگذار و با نام بیمارستان یاس فعالیت خود را به صورت دولتی آغاز کرد. اکنون این مرکز از بیمارستانی تک تخصصی تبدیل به مرکزی عمومی برای ارائه خدمات شده و در حال تکمیل کادر درمانی است.

از نقاط قوت این مرکز می توان به طراحی فضاهای داخلی و معماری ساختمان با هدف ارتقاء در بهبود و آسایش روحی بیماران، مطابق با استاندارد‌های روز دنیا اشاره کرد که با به کارگیری عناصر هماهنگ در رنگ و مصالح، دارای کیفیتی متفاوت و زیبا است و تداعی کننده محیط بیمارستانی معمولی نیست. از ویژگی‌های خاص طراحی سازه بیمارستان، وجود پدهلی‌کوپتر (هلی پد) بر روی بام، برای انتقال بیماران اورژانس در شرایط بحرانی است. این بیمارستان با ظرفیت 600 تخت و 250 تخت فعال، دو اورژانس (زنان، جنرال) با 24 تخت تحت نظر، آماده خدمت رسانی به بیماران در اغلب رشته های تخصصی است.

در ابتدای این نشست که 27 تیرماه 1400 در سال شورای بیمارستان یاس برگزار شد، دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه، بیمارستان یاس را مرکزی با ظرفیت بالا خواند و گفت: این مرکز از امتیازات فراوانی برخوردار است که از آن جمله می توان به موقعیت جغرافیایی، نوسازی، امکانات و زیرساخت های آن اشاره کرد.

وی اراده دانشگاه، برای رشد و گسترش این مرکز را نقطه قوت آن دانست و تصریح کرد: خوشبختانه توسعه بیمارستان یاس و تبدیل آن به مرکزی جنرال از جمله اولویت های اصلی دانشگاه است که باید از این فرصت نهایت بهره برده شود.

دکتر سهراب پور، leadership و مدیریت قوی این مرکز را فرصتی برای رشد سریع و مبدل شدن به مرکزی منحصر به فرد خواند و تاکید کرد: دکتر جعفریه فردی جوان، با انرژی، برش دار و اهل حمایت طلبی هستند و ارتباط خوب ایشان با ستاد و معاونت ها نشان از قصد جدی ایشان برای رشد دارد. همچنین وجود مدیری پیگیر و فعال در این مرکز موجب شده تا ظرفیت های تازه ای برای آن ایجاد شود.

معاون آموزشی دانشگاه، ضمن یادآوری ارزش تخت های بیمارستانی، بلااستفاده ماندن آنها را امری اقتصادی و منطقی ندانست و خواستار تهیه business plan برای رشد متناسب بخش های بیمارستان شد.

وی تبدیل بخش های جنرال به بخش های آموزشی، تامین هیات علمی مورد نیاز و تلاش برای معرفی بهتر بیمارستان و جذب بیماران را از جمله نکات مهم و ضروری خواند و گفت: باید برای تمامی این مسائل فکر کنیم و روشی مناسب را انتخاب نماییم. همچنین باید در زمینه بهبود کیفیت و رفتار حرفه ای کار کنید، چرا که بیمارستان یاس از این طریق می تواند مزیت رقابتی خود را به خوبی نشان دهد و این مسئله به Business شما بسیار مرتبط است.

معاون آموزشی دانشگاه، ضمن ابراز خرسندی از شرایط خوب پاویون بیمارستان گفت: درمانگاه های شما نیز به اندازه پاویون اهمیت دارد و باید برای ارائه خدمت خوب در آن فکر کرد.

یاس، قابلیت آموزشی شدن دارد

سپس دکتر شهریار نفیسی، رییس دانشکده پزشکی، ضمن بررسی و به روز رسانی اطلاعات در زمینه اعضای هیات علمی مقیم در بیمارستان یاس، تغییرات کنونی بیمارستان را چشمگیر خواند و گفت: تغییرات رخ داده در این دوره از بیمارستان، قابل مقایسه با هیچ دوره قبلی آن نیست و خوشبختانه توانسته نیروهای بسیار خوبی را در رشته های مورد نیاز جذب نماید.

وی وجود برخی از بخش ها را بدون درنظر گرفتن درآمد زایی ضروری دانست و تصریح کرد: قطعا توسعه بخش های عمومی، باعث تغییر حجم بیماران، شرایط سایر بخش ها و رشد تمامی بیمارستان خواهد شد.

رییس دانشکده پزشکی، بر ضرورت توسعه متوازن نیروی انسانی در بخش های مورد نیاز تاکید کرد و گفت: لازم است تا گروه زنان نیز هیات علمی بیشتری جذب نماید.

دکتر نفیسی، راه اندازی بخش Spine، گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک، رادیولوژی و پاتولوژی و قلب و عروق را بسیار ارزشمند خواند و گفت: پزشکی هسته ای این بیمارستان قابلیت تبدیل شدن به سایت سوم پزشکی هسته ای دانشگاه را دارد و در صورتی که به سمت آموزشی شدن پیش برود بسیار ارزنده است.

وی لازمه آموزشی شدن بیمارستان را تعداد بالای بیماران عنوان کرد و یادآور شد: می توان با هماهنگی، برای درمانگاه هایی که بار بیمارانی زیادی دارند، کارورزان را برای دوره چرخشی دو هفته ای اعزام کنیم.

یاس در مسیر رشد است

دکتر آرش جعفریه، رئیس مجتمع بیمارستانی یاس، با اشاره به امکانات و فضای مناسب این بیمارستان گفت: مهم ترین مزیت رقابتی این مرکز، عزم و اراده ای است که در دانشگاه اتفاق افتاده تا از ظرفیت های خاموش بیمارستان یاس استفاده شود؛ چرا که حیف است بیمارستانی با ظرفیت 400 تخت، ضریب اشغال پایینی داشته باشد.

وی کمک همکاران زنان برای توسعه بیمارستان را ستود و یادآور شد: توسعه بیمارستان به سمت بخش های عمومی، این حسن را دارد که موجب رشد بهتر بخش زنان نیز می شود. خوشبختانه با حمایت های رییس دانشگاه، رئیس دانشکده، معاونت های توسعه و آموزش دانشگاه بیمارستان اکنون در مسیر خوبی قرار گرفته است.

رئیس مجتمع بیمارستانی یاس، اورژانس را ویترین بیمارستان دانست و افزود: خوشبختانه توانستیم با کمک، حمایت و صبر متخصصین طب اورژانس، اورژانس جنرال را نیز راه اندازی کنیم به گونه ای که تعداد مراجعین به اورژانس عمومی از روزی یک بیمار به سرعت افزایش یافته است و اکنون این بیمارستان از طریق مراجعین اورژانس شناخته شده است.

دکتر جعفریه، از تلاش برای راه اندازی ICU با 15 تخت در طبقه هفتم از طریق کمک های خیرین خبر داد و گفت: در صورت راه اندازی این بخش، تعداد تخت های ای سی یوو بیمارستان به 40 تخت خواهد رسید. همچنین تعداد تخت های NICU از 15 تخت به 30 تخت افزایش پیدا کرده است.

وی سپس جذب نیروی انسانی در رشته نفرولوژی و روماتولوژی را موجب تکمیل کادر رشته های داخلی دانست و افزود: خوشبختانه با کمک دکتر نفیسی تا کنون توانستیم نیروهای خوبی را در رشته های داخلی جذب نماییم. همچنین اگر بتوانیم جراح عمومی مقیم در بیمارستان داشته باشیم، بار بسیاری از جراحی های اورژانس را بر عهده خواهد گرفت.

رئیس مجتمع بیمارستانی یاس، سپس ضمن تقدیر از زحمات معاونان آموزشی، درمانی و کادر پرستاری خود گفت: در نظر داریم تا مردادماه بخشی را در بال جنوبی برای انتقال رشته های عمومی باز کنیم و همچنین ورودی اورژانس زنان را از اورژانس جنرال جدا کنیم.

دکتر جعفریه، بخش پزشکی هسته ای را از بخش های خوب خواند و با اشاره به Hoteling مناسب بیمارستان تصریح کرد: هتلینگ خوب بیمارستان موجب شده تا اقبال خوبی از سوی بیماران به بیمارستان صورت گیرد که اگر این مسئله با سرویس دهی مناسب همراه نباشد نمی تواند رضایت مندی بیمار را در پی داشته باشد.

وی در ادامه از ظرفیت بالای این بیمارستان برای تبدیل شدن به بخش های آموزشی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با نصب دستگاه های جدید شتاب دهنده در دو بنکر اماده بیمارستان، این مرکز به یکی از مراکز رادیوتراپی منحصر به فرد کشور تبدیل شود.

در ادامه دکتر گلشاهی، معاون آموزشی و دکتر ادبی معاون درمان بیمارستان به ارائه گزارش و نقطه نظرات خود پرداختند.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *