نشست مشترک وزیر بهداشت با هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر عین‌اللهی: دانشگاه علوم پزشکی تهران هویت علمی کشور است

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست با رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌صورت تاریخی و به‌صورت عملی نماد آموزش عالی است و انتظارات از این دانشگاه بیشتر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزیر بهداشت در این نشست که روز دوشنبه 15 شهریور 1400 در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، در ابتدا با اشاره به ماه محرم و نزدیکی به اربعین حسینی گفت: در این ایام که مردم مشکلات دارند و همه مردم در این روزها به اباعبدالله حسین و اهل‌بیت متوسل می‌شوند دعا می‌کنیم که خود حضرت توجه کنند تا مشکلاتی که در کشور ما ایجاد شده رفع شود و مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران نماد آموزش و پژوهش کشور 
وی با قدردانی از رئیس دانشگاه و اعضای هیئت‌رئیسه در جلسه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران نماد آموزش و پژوهش کشور است و اگر که بخواهیم ببینم وضعیت آموزش و پژوهش در کشور چگونه است باید به دانشگاه علوم پزشکی تهران نگاه کنیم.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌صورت تاریخی و به‌صورت عملی نماد آموزش عالی است و انتظارات از این دانشگاه بیشتر است.
دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاهی ریشه‌دار است افزود: قدمت، هویت ایجاد می‌کند و خوشبختانه ما این هویت را از تاریخ غنی کشورمان داریم. این در حالی است که کشورهای دیگر با سرهم‌بندی و تبلیغات زیاد می‌خواهند برای خود هویت ایجاد کنند اما دانشگاه علوم پزشکی تهران ریشه در تاریخ دارد.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه‌های دیگر برای هویت‌سازی گفت: در سفرم به یکی از کشورهای خارجی دیدم که عکس بزرگ همه استادان خود را در سالن‌های دانشگاه نصب کرده‌اند که بگویند هویت داریم. دانشگاه علوم پزشکی تهران هویت علمی کشور ماست و باید دانشمندان بسیار ارزشمندی که در اینجا وجود دارند تشویق و ترغیب شوند زیرا مهم‌ترین رکن آموزش هیئت‌علمی است اگرچه فضا، امکانات و تجهیزات مهم است اما بسیاری از ناشران بسیار معروف در جهان را ببینید اتاق‌های کوچک دارند و امکانات زیادی ندارند و در یک آپارتمان کوچک فعالیت می‌کند بنابراین نیروی انسانی مهم‌ترین اصل است و داشتن هیئت‌علمی تمام‌وقت امتیاز و کمک بسیار خوبی است ضمن اینکه علاقه و عشق هیئت‌علمی به کارشان خیلی مهم است و هر چه آن را تقویت کنیم وضعیتمان بهتر می‌شود البته نقص زیادی در رسیدگی به اساتید داریم که باید جبران شود.
دکتر عین‌اللهی با تأکید بر اینکه با خودباوری و هویت می‌توانیم کشور را جلو ببریم، بیان کرد: مهم‌ترین رکن آموزش، نیروی انسانی و هیئت‌علمی است.
وزیر بهداشت، در حوزه عملکردی اولویت را حوزه بهداشت دانست و دراین‌خصوص گفت: درمان بسیار پرهزینه است در همین راستا باید توجه خود را بیشتر به حوزه بهداشت معطوف کنیم. بودجه ما نسبت به سال 92 تقریباً 5 برابر شده است اما هزینه از جیب مردم از 30 درصد به بالای 40 درصد رسیده است. حوزه درمان چاه ویل است و متأسفانه خدمات القایی زیاد دارد که بعضاً آموزش را تحت تأثیر قرار داده است و البته در دانشگاه علوم پزشکی تهران خدمات القایی کمتر از جاهای دیگر است. در حال حاضر بخش زیادی از فعالیت اساتید ما «درمان» شده که به نظرم یک «آفت» است زیرا دانشگاه با آموزش زنده است نه با درمان! چون اصل مطلب ما «دانشجو پروری» است و بایستی در این موضوع تعادل ایجاد شود.
دکتر عین‌اللهی با تأکید بر اینکه در تاریخ کشورمان هر زمان که از ظرفیت مردم و بهورزان استفاده شده، موفق بوده‌ایم، گفت: باید با همراهی مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود از پیچ تاریخی که در آن قرار داریم، عبور کنیم ضمن اینکه در وضعیت فعلی اصلاً قابل‌قبول نیست که نیروهای بهداشتی جابه‌جا شوند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش بین‌الملل پیشتاز است گفت: این امکان هم وجود دارد که واحدهای شما در سفارت خانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و برخی امتحانات را در سفارتخانه انجام دهید و به‌صورت فعالانه در جذب دانشجو برخورد کنید. ما هم زمینه را تسهیل می‌کنیم. حضور در کشورهای دیگر مثل دانشگاه کربلا خوب است ضمن اینکه لبنان هم این آمادگی را دارد که امیدوارم بتوانید این کار را در آنجا هم پیش ببرید.
وی پراکندگی واحدها را از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد و گفت: گاهی قدمت دانشگاه به ضرر آن تمام شده است زیرا هروقت می‌خواستند جای جدیدی ایجاد کنند می‌گفتند شما دارید.
وی در ادامه موتور محرکه دانشگاه را فرهنگ دانست و با بیان اینکه اکنون ما با شرایطی مواجه هستیم که در طول تاریخ کشور کم‌نظیر بوده است، گفت: مهم‌ترین و شاید تنها راه‌حل برای اداره شرایط کنونی، واکسیناسیون است. در شروع کار دولت با کمبود واکسن مواجه شدیم که برای رفع این معضل به‌صورت شبانه‌روزی از همه کانال‌ها اقدام کرده‌ایم.

استفاده از تمام امکانات برای پوشش واکسیناسیون عمومی
وی با تأکید بر اینکه در چرخه واکسیناسیون باید از تمام ظرفیت مجموعه‌هایی همچون شهرداری، سپاه، بسیج، هلال‌احمر و آموزش‌وپرورش استفاده کنیم، ادامه داد: باوجوداینکه شرایط واکسیناسیون در شهرستان‌ها مطلوب است اما در تهران کماکان با مشکلاتی مواجه هستیم، این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد در آبان‌ماه و با موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
وزیر بهداشت توجه بیشتر به حوزه بهداشت را خواستار شد و گفت: خواهش من این است که همه امکانات دانشگاه را در این قضیه (واکسیناسیون کرونا) به کار بگیرید. خودتان (دکتر کریمی) فردی جبهه‌ای هستید و این مسئله هم یک کار جبهه‌ای می‌خواهد پس باید از همه امکانات بهره بگیرید تا بتوانیم در مدت 5 تا 6 هفته از این کار را به سرانجام برسانیم. مردم ما در طول تاریخ نشان داده‌اند که مردم خوب و قهرمانی هستند و ما هر کاری را که با مردم پیش برده‌ایم موفق بوده‌ایم و هر کاری که اداری و دولتی برخورد کردیم ناموفق بوده‌ایم.

در تأمین واکسن مشکلی نخواهیم داشت
دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه باید با کار جهادی و شبانه‌روزی و بهره‌گیری از همه امکانات برای گذر از شرایط موجود استفاده کنیم، عنوان کرد: در تأمین واکسن مشکلی نخواهیم داشت. در نظر داریم شیب گروه سنی مشمول واکسیناسیون را کاهش دهیم و به سمت واکسیناسیون هوشمند و هدفمند حرکت کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در آینده تمامی خدمات با کارت واکسن ارائه خواهد شد، افزود: همان‌طور که اعلام شد افرادی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند می‌توانند با لحاظ شرایط در مراسم اربعین در کربلا شرکت کنند.
وی با تأکید بر استفاده از توانمندی دانشجویان در روند واکسیناسیون به چگونگی روند آموزش دانشجویان در سال تحصیلی جدید اشاره و اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه‌ها مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد و البته شرط ورود دانشجویان به کلاس‌ها باید کارت واکسن باشد.
دکتر عین‌اللهی تصریح کرد: باید از روش ترکیبی برای بازگشایی دانشگاه‌ها استفاده شود، هیچ کلاسی نباید صرفاً به‌صورت مجازی برگزار شود و متعاقباً خانواده مدافعان سلامت و خانواده‌های دانشگاهیان نیز باید واکسینه شوند.

گزارش رئیس دانشگاه
در ادامه دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تیم همراه، گفت: تشکر می‌کنم از دکتر ترابی که در ابتدای جلسه با کلیپی که تهیه کرده بودند، ما را به حال و هوای اسفند سال 62 و عملیات خیبر بردند. بنده این شانس را داشتم که با دو اینترن‌ دانشگاه شهید بهشتی از روی پل معروف 14 کیلومتری خیبر به طرف جزیره مجنون رفتیم و عید سال 1362 در خدمت دوستان بودیم و خاطرات زیادی از دکتر عین‌اللهی در آن سالها دارم که یاد آن ایام را باید گرامی داشت.

وی در ادامه گزارش کاملی از معاونت‌ها، بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها و واحدهای تابعه دانشگاه ارائه داد و گفت: ظرفیت دانشجویی دانشگاه 11 هزار و 605 نفر است که از این تعداد در حدود 2 هزارو 200 نفر رزیدنت و فلوشیپ و فوق‌تخصص هستند و حدود 1500 نفر PhD دارند و 1835 عضو هیئت‌علمی داریم که از این تعداد 185 نفر هیئت‌علمی پژوهشی و بقیه آموزشی هستند. از این تعداد حدود 1090 نفر در دانشکده پزشکی و بقیه هم در 10 دانشکده دیگر دانشگاه مشغول ارائه خدمت هستند. ما 106 گروه آموزشی داریم که بزرگ‌ترین گروه را گروه داخلی با بیش از 173 عضو به خود اختصاص داده است.
وی افزود: یک پژوهشگاه، 11 پژوهشکده و  105 مرکز تحقیقاتی، 11 دانشکده و 14 بیمارستان داریم. 5500 تخت مصوب داریم که از این تعداد 4500 تخت فعال هستند و 780 تخت ویژه داریم.
دکتر کریمی یادآور شد: 8 بیمارستانمان خدمات جنرال ارائه می‌دهند و 2 تا از بیمارستان‌هایمان به دلیل ظرفیت‌هایی که داشتند از حالت تک تخصصی خارج شدند و اما 6 تا از بیمارستان‌هایمان نیز خدمات تک تخصصی ارائه می‌دهند.

معاونت درمان، هماهنگ‌کننده خوب در بحران کووید 19
رئیس دانشگاه درباره 9 معاونت فعال در دانشگاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: معاون درمان دانشگاه دکتر علامه که از نیروهای جوان فعال دانشگاهی هستند، رشته فوق تخصصی ایشان گوارش بوده و در زمانی که به عنوان معاون درمان دانشگاه معرفی اش کردم ۴۲ سال داشتند. در طی 18 ماه گذشته در بحران کووید به عنوان هماهنگ‌کننده بین 14 بیمارستان تابعه نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند. در همه مسائل مربوط به حوزه درمان کووید مانند کنترل تخت ها، جا به جایی بیماران، نیازهای درمانی آن ها و گزارش کمبودها به معاونت توسعه فعالیت داشتند. وبینارهای خوبی در این مدت برگزار کردند و بحث‌های علمی متعدد وگزارش‌های مناسبی در این مدت توسط ایشان ارائه شد و می توان گفت یکی از اعضای شاخص دانشگاه در حوزه درمان هستند.
رئیس دانشگاه در ادامه به معرفی کامل رؤسای بیمارستان‌های تابعه و ظرفیت‌های ویژه‌ای که این مراکز دارند اشاره کرد و افزود: 8 بیمارستان ما جنرال(عمومی) و 6 بیمارستان تک تخصصی است. در این دوره تلاش کردیم تا دو تا از آنها جنرال (عمومی) شوند.
مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) که رئیس آن دکتر صادق نیت است. حوزه تخصصی ایشان طب کار است و قبلاً چندین سال تجربه بیمارستان بهارلو را داشته اند و یک تحول بسیار عظیم درآن بیمارستان ایجاد کرده اند. در چهار سال گذشته من شهادت می دهم که یکی از فرماندهان دانشگاه در بیمارستان امام خمینی(ره) ایشان هستند. این بیمارستان دارای ۱۲۰۰ تخت و بالای 80 – 90 سال قدمت دارد. بیمارستان امام خمینی(ره) بیمارستانی کشوری است و تنها برای تهران نیست و بسیاری از بیماران از سراسر کشور به آن ارجاع می شوند. تمامی تخصص‌ها مانند پیوند قلب، کبد و بیماری های خون در آن وجود داشته و بسیاری از بیماری های لاعلاج در این بیمارستان درمان می شوند، حتی از کشورهای مختلف نیز بار مراجعه به آن دیده می شود. در این دوران بسیاری از ظرفیت ها در اختیار درمان بیماران کووید قرار گرفته است.

تهیه شیوه نامه کشوری مراقبت از بیماران مبتلا به قارچ سیاه
دکتر کریمی افزود: به طور نمونه اگر بخواهم به موردی که در چند روز اخیر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در حال انجام است و به‌صورت طرحی پایلوت در کشور ان شاءالله انجام خواهد شد اشاره‌ای داشته باشم «تهیه پروتکل کشوری مراقبت از بیماران مبتلا به قارچ سیاه است» که 64 بیمار متأسفانه مبتلا به (قارچ سیاه) شده‌اند در این مرکز بستری‌اند که از این تعداد 44 بیمار از شهرستان‌ها ارجاع داده شده‌اند. 5 تا از بیمارستان های دیگر تهران و 15 تا از  شهر تهران و فقط 5 تا بیمار از خود بیمارستان امام خمینی(ره) دچار قارچ سیاه شده اند.
بیمارستان بعدی بیمارستان دکتر شریعتی است که۶۰۰ تخت دارد و مرکز بسیاری از رشته‌های  فوق تخصصی مثل پیوند مغز استخوان است. رئیس آن دکتر مهرپور بوده که دارای تخصص ارتوپدی هستند. زمانی که ایشان را به عنوان رئیس انتخاب کردم 40 سال داشتند و از جوانان فعال دانشگاه هستند محسوب می شوند. در دوران کرونا همواره حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخت  بیمارستان شریعتی به این بیماران اختصاص داشت.
بیمارستان دیگر دانشگاه، سینا است که دارای۵۴۰ تخت بوده و رئیس آن دکتر طالب پور و ایشان جراح هستند. اولین بیمارستان تاریخ کشور که بعد از 20 سال بعد از دارالفنون ساخته شد، یعنی در سال ۱۲۵۰ شمسی به نام مریضخانه دولتی که به سبک جدید تاسیس شد که بیمارستان مرجع در کل کشور به حساب می آید. در حال حاضر یک بیمارستان دیگر هم در داخل این بیمارستان با رویکرد ام اس در حال ساخت هست و دکتر صحراییان معاون پژوهشی دانشگاه که جزو استادان اصلی این رشته و در سطح کشور و منطقه هستند در این بیمارستان نقش کلیدی دارند. بیمارستان بعدی امیر اعلم با 270 تخت فعال و دکتر عبداللهی رئیس آن هستند.
بیمارستان ضیائیان دیگر بیمارستان دانشگاه در جنوب شهر است که دکتر حکمت متخصص قلب، رئیس آن هستند. همچنین بیمارستان بهارلو با ۳۲۰ تخت از بیمارستان های ما است که دکتر ناطقی متخصص قلب از جوانانی هستند که در آن جا مشغول به فعالیت هستند.
مجتمع بیمارستانی یاس که در گذشته این بیمارستان میرزا کوچک خان یا زنان بود و بعد از مدتی بیمارستان به نام محب در پشت آن ساخته شده بود که به صورت خصوصی اداره می شد، زمانی که بنده مسئول دانشگاه شدم تصمیم گرفتم بیمارستان ها را یکی کنم و یک بیمارستان جنرال به وجود بیاید تا بازدهی بهتری داشته باشد. امروز دارای 420 تخت و بسیاری از رشته‌های زنان، گوارش، اورولوژی، ارتوپدی و جراحی اعصاب و غیره در این بیمارستان مشغول به کار هستند، اما هنوز نیاز به کمک دارد و رئیس آن  دکتر جعفریه است که بسیار فعال هستند. بیمارستان بعدی رازی و از بیمارستان‌های صد ساله دانشگاه به حساب می آید و درقدیم به رازی پوست معروف بود. قبل از بنده تصمیم گرفته شده بود که۱۷۰تخت در آن راه اندازی شود که به نظرم چون بیمارستان پوست نیاز به تخت ندارد می بایست به بیمارستان جنرال(عمومی) تبدیل شود، خانم دکتر عابدینی رئیس این بیمارستان هستند.
6 بیمارستان دیگر ما تک تخصصی است. مرکز قلب تهران که ۵۰۰ تخت دارد و بنده مسئول راه اندازی آن در20 سال پیش بودم. ۱۶ سال نیز ریاست آن را برعهده داشتم. در حال حاضر دکتر پورحسینی رئیس آن جا هستند و تنها بیمارستان تمام وقت دانشگاه است و ما اجازه ندادیم که اعضای هیئت علمی مرکز قلب کار بیرون از بیمارستان داشته باشند. در دوران کرونا به بیماران قلبی کووید خدمت رسانی کرده و همیشه حدود 60 تا 70 تخت مختص این بیماران بوده است.
مرکز طبی کودکان دانشگاه که حدود ۳۵۰ تخت دارد و دکتر بدو رئیس آن جا هستند. بیمارستان دیگر فارابی است که ۴۵۰ تخت دارد و دکتر اکبری رئیس آن هستند. بیمارستان روزبه که از دیگر بیمارستان های ماست و دکتر یحیوی رئیس آن بیمارستان هستند.
بیمارستان تک تخصصی اطفال دیگر بهرامی است که دکتر مجتهدی رئیس آن هستند و آخرین بیمارستان، بیمارستان  جامع بانوان آرش است که دکتر کاشانی ریاست آن را برعهده دارند.
دکتر کریمی تصریح کرد: یکی از خواسته‌های اصلی من این بوده است که جوان‌ها را سرکار گذاشته‌ام و از ظرفیت آن ها به‌درستی استفاده بهینه کرده‌ام و در این مسیر هم موفقیت‌های خوبی را شاهد بودیم. در حال حاضر میانگین سنی روسای بیمارستان ها 45، معاونت ها 46 و روسای دانشکده ها 50 سال است.

ارائه خدمات شایسته بهداشتی در سطح جمعیت تحت پوشش
دکتر کریمی در ادامه به معرفی معاونت بهداشت پرداخت و گفت: دکتر دلاوری تلاش‌های شبانه‌روزی در این مدت داشته است، دانشگاه علوم پزشکی تهران 3 میلیون نفر از جمعیت تهران را از نظر بهداشتی تحت پوشش دارد. شبکه‌های بهداشت و درمان ری، اسلام‌شهر و مرکز بهداشت جنوب تهران زیرمجموعه این دانشگاه هستند و جمعیتی قابل‌توجه را تحت پوشش دارند.
وی یکی از مشکلات تهران را تقسیم‌بندی و مدل ارائه خدمات بهداشتی عنوان کرد و افزود: باید این مدل ارائه خدمات حتماً عوض شود، ما در سه شبکه بهداشتی که سه رئیس هم دارند و اینکه حتی از برخی از استان‌های کشور نیز بزرگ‌تر اند را با این سیستم نمی‌شود اداره کرد، از طرفی برخی مراکز بزرگ از جمله فرودگاه، آسایشگاه کهریزک، معتادان متجاهر و ... تحت پوشش دانشگاه هستند و در این دوران حمایت‌های دانشگاه باعث شده حتی اگر بخواهم به طور نمونه اشاره کنم در آسایشگاه کهریزک در اپیدمی کرونا کمترین مورتالیتی را داشتیم، در جنوب شهر هم به نظرم واگذاری سیستم بهداشتی به بخش خصوص اشتباه بوده است ما اعتقاد داریم باید این‌ها به سیستم بهداشتی دانشگاه برگردد. یکی دیگر از موفقیت ما در این دوران این بود که پرداختی‌های حوزه بهداشت و درمان را یکی کردیم که البته رضایت‌مندی خوبی را به وجود آورد.

حرکت‌های جهادی معاونت توسعه
رئیس دانشگاه در ادامه به معرفی حوزه توسعه اشاره کرد و افزود: از روز اول که به این دانشگاه آمدم یکی از دغدغه‌های من حوزه توسعه و مالی بود که افراد مطمئن که سلامت نفس و کاری، پاک‌دستی، سوابق روشن در حوزه کاری مربوطه را داشتند در این واحد در خدمتشان باشیم؛ برای این کار خیلی تلاش کردم. گواهی می‌دهم در این معاونت شاهد این امر مهم بوده‌ام. دکتر بیگلر که در مسئولیت اجتماعی خودش هم سوابق جبهه را دارد به همراه مدیرمالی دانشگاه خانم چتروز و  تیم همراه ایشان در 18 ماهه گذشته عین یک سرباز به بیمارستان‌های تابعه کمک کردند و بسیاری از دغدغه‌هایی که خیلی از بیمارستان‌های دیگر داشتند را ما نداشتیم.

جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه
وی ادامه داد: در این چهارساله مدیریت، سیاستی را که پیگیری کردم این بود که جلوی ساخت‌وساز بی‌رویه در بیمارستان‌های قدیمی را گرفتم و واقعیتش این است که در دانشگاه بسیاری از بیمارستان‌های ما مثل کارگاه ساختمانی است و برخی از بیمارستان‌ها ده سالی زیرساخت و ساز است سعی کردیم جلوی ساخت‌وساز بی‌رویه برخی از بیمارستان‌ها را گرفتیم.

تجهیز و آماده‌سازی مهدی کلینیک، مرکز طبی دو، انستیتو کانسر و شریعتی دو
دکتر کریمی در ادامه به ساخت‌وسازهای عظیم دانشگاه گریزی زد و گفت: بیمارستان مهدی کلینیک با 850 تخت در وسط مجتمع بیمارستانی امام(ره) قرار گرفته است که در ابتدا توسط خانواده محترم گرامی سرمایه‌گذاری اولیه آن انجام شد، در طی چند سال گذشته تغییر و تحولاتی صورت گرفت اما کار ساخت با کمک‌ها و حمایت‌های هیئت‌امنای ارزی وزارت بهداشت و بانک ملت کمی قوت گرفت. از سال 1396 تاکنون ساخت بیمارستان جدی‌تر شده و آماده بهره‌برداری است. البته که در دولت قبل بنا داشتند که این بیمارستان را افتتاح کنند اما من اصرار داشتم این امر اتفاق نیفتد به این دلیل که من تجربه راه‌اندازی مرکز قلب را داشتم و معتقد بودم که هم اکنون زمان مناسبی برای پذیرش بیمار نیست. اما اگر از امروز فعالیت خود را افزایش دهیم مطمئناً در چند ماه آینده ظرفیت این بیمارستان به مراکز تابعه اضافه خواهد شد.
دکتر کریمی افزود: بیمارستان مرکز طبی دو (پروژه حکیم) در منطقه 18 تهران توسط خیر (خانواده محترم مطهری) که به ما کمک کرده است زمینی را از بنیاد مستضعفان در حدود 20 هزار هکتار به‌عنوان پردیس دوم دانشگاه که البته منطقه محرومی هم است خریداری کردیم. از روزی که با این خیر صحبت کردیم تا به امروز که از آن 24 ماه میگذرد، بیمارستان 270 تختخوابی که البته نام آن را هم مرکز طبی دو گذاشتیم که با مرکز طبی یک (همسو و علمی) باشد آماده بهره برداری است. این بیمارستان هم در دولت قبلی اصرار بود افتتاح شود اما مخالفت کردم و واقعا در آن تاریخ نمیشد بیمار پذیرش کرد اما از امروز که در خدمت شما هستیم تا دوماه آینده این بیمارستان هم کاملا  با تجهیزات آماده بهره برداری است.
وی یادآور شد: در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) هم انستیتو کانسر نیمه‌کاره رها شده بود اما اخیراً توسط مدیر امور مالی دانشگاه خیری پیدا شده و کار ساخت بیمارستان با سرعت و جدیت در حال پیگیری است. امید داریم در یک سال آینده 540 تخت بیمارستانی دیگر نیز به مجموعه تخت‌های بیمارستانی دانشگاه اضافه شود. اما بیمارستان شریعتی دو، دانشگاه پردیس سومی دارد که در اتوبان خرازی حدود بیست هزار هکتار است؛ سال‌ها قبل خریداری شده بود که با حمایت‌های بانک توسعه اسلامی که قبل‌تر هم مرکز قلب تهران را ساخته بود و وقتی دید پروژه موفقی است؛ تصمیم گرفت بیمارستان شریعتی دو را که با ظرفیت 900 تخت در حال ساخت است را آماده کند. ان شاالله این هم تا یک سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

معاونت آموزشی پیشتاز در ارائه خدمات الکترونیکی
رئیس دانشگاه در ادامه به معرفی معاونت آموزشی پرداخت و گفت: دکتر سهراب پور در این حوزه فعال و خوش‌ذوق هستند. در تمام دوره اپیدمی کرونا (پرچم آموزش دانشگاه) در حوزه‌های مختلف بلند بوده است. شعاری در این دوره داشتیم اینکه مثل گذشته فقط روی تحقیقات کار نکنیم بلکه آمده‌ایم تا پزشک عمومی، پرستار جنرال باسواد و ... تربیت کنیم. تمام فرایندهای آموزش از طریق سامانه سیپاد «الکترونیکی و میز خدمت» بدون هیچ‌گونه رفت‌وآمدی و به‌صورت شبانه‌روزی قابل انجام است.

کسب رتبه نخست در حوزه‌های مختلف
دکتر کریمی ادامه داد: در آخرین رتبه‌بندی که وزارت بهداشت در چند روز گذشته به ما اعلام کرده است در حوزه آموزش، پژوهش، بین‌الملل و دانشجویی رتبه نخست را کسب کردیم البته که من به این اعداد و ارقام خیلی نمی‌خواهم ورود پیدا و تکیه کنم.

معاونت پژوهش درپی پیگیری نیازهای جامعه
وی با بیان اینکه در بحث پژوهش و معاونت پژوهشی دکتر صحراییان که خودشان رفرنس MS  در سطح کشور و منطقه هستند مسئولیت این معاونت را به عهده دارند؛ گفت: ما شعار تعداد مقاله و اچ اندیکس را در این سال‌ها واقعاً در دانشگاه دورش را خط کشیدیم و دنبال نیازهای جامعه هستیم. در بحث فن آوری و کارهای پژوهشی، واکسن و... اعضای هیئت‌علمی ما به‌صورت گمنام فعال هستند و خیلی هم سروصدا در جامعه به پا نمی‌کنیم.

کسب امتیاز فرهنگی برای اعضای هیئت‌علمی
دکتر کریمی با بیان اینکه در معاونت فرهنگی دکتر رستمیان خیلی فعال هستند؛ ادامه داد: یکی از کارهای ارزشمند این حوزه این است که در دانشگاه را روی اساتید بازکرده‌ایم تا مسئولیت‌های اجتماعی بپذیرند. حوزه فرهنگی دانشگاه کمی وسیع‌تر تعریف شده است و اساتید دانشگاه در حوزه فرهنگی اگر در سطح جامعه کاری را انجام می‌دهند را در این حوزه جای‌داده ایم و برای آنها امتیاز فرهنگی در نظر گرفته‌ایم.

تجهیز امور رفاهی و خوابگاهی با حمایت خیرین
رئیس دانشگاه به معرفی معاونت دانشجویی پرداخت و گفت: دکتر پورغریب، جوان و پرانرژی است و در دل دانشجویان جای دارد. متأسفانه دانشگاه یک عقب‌افتادگی مزمن در حوزه رفاه دانشجویی داشته است و چون خودم دانشجوی این دانشگاه بوده‌ام حس می‌کنم. در بدو ورودم به دانشگاه برای بازدید به خوابگاه‌ها مراجعه کردم و اتاقی که در سال‌های دانشجویی خودم استفاده می‌کردم را وقتی دیدم گریه‌ام گرفت. از معاونت توسعه و خیرین کمک گرفته‌ایم تا بتوانیم چهارتا خوابگاه که دو تای آنها الان 600 دانشجوی دختر و پسر ساکن هستند و دوتای دیگر در چندماه آینده به بهره برداری می رسد. الان دو  کتابخانه  کامل را تجهیز و آماده بهره‌برداری کردیم که هم اکنون در حال استفاده هستند. یک زمین را که ۳۵ سال پیش به مساحت 3 هزار متر در محوطه خوابگاه در دست دانشگاه تهران بود با تعامل، گفت وگو و رفت و آمد گرفتیم و الان زمین چمن مصنوعی دانشجویانی شده که در آن ورزش می‌کنند. یک آشپزخانه با ظرفیت 10 هزار پرس در هر وعده و زمین ورزشی را در منطقه امیرآباد برای رفاه دانشجویان تجهیز کردیم. باتوجه‌به اینکه در خوابگاه‌ها همیشه دانشجو داشتیم خوشبختانه در اپیدمی کرونا هیچ‌کدام از دانشجویان ما فوت یا عارضه جدی نداشتند و در بحث واکسیناسیون دانشجویان هم شرایط خوبی را داشتیم و تجربه خوبی در این دوران کسب کردیم که برای بازگشایی دانشگاه می‌توانیم از آن بهره بگیریم.

پرچم معاونت بین‌الملل بلند است
دکتر کریمی پرچم معاونت بین‌الملل دانشگاه را خیلی بلند عنوان کرد و افزود: هم اکنون 1200 دانشجوی خارجی از 45 کشور و 5 قاره حتی از کشور آمریکا در دانشگاه خودمان دانشجو داریم. دکتر کردی مسئولیت این معاونت را به عهده دارند که با علاقه فعالیت‌ها را دنبال می‌کند. در اپیدمی کرونا که اغلب کشورها دانشجویان خارجی را تعطیل کردند اما ما حدود 400 دانشجوی بین‌المللی جذب کردیم. خوابگاه‌های خوبی هم برای دانشجویان خریداری و تجهیز کردیم.
وی ادامه داد: بعد از جذب دانشجو به فکر تأسیس شعبه در کشورهای دیگر افتادیم، در کربلا به فکر تأسیس شعبه هستیم، می‌توانیم در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم اما متأسفانه در شرایط کنونی و کووید شرایط کمی متفاوت‌تر و کارها به عقب‌افتاده است، اما شعبه کربلا آماده پذیرش دانشجوی مشترک است. هم‌زمان کار مشترک دیگری با دانشکده پزشکی آبادان داشتیم که نزدیک به بصره است، می‌توانیم دانشجوی از بصره و عراق جذب کنیم. البته در حال حاضر دانشجو در رشته‌های پرستاری و علوم آزمایشگاهی پذیرش کرده‌ایم.
رئیس دانشگاه یادآور شد: دکتر کردی معتقد است که امروزه دیپلماسی علمی در حوزه بین‌الملل حرف اول را می‌زند در این حوزه تلاش زیادی شده است و ده درصد دانشجویان ما بین‌المللی هستند.

فعالیت‌های شجاعانه معاونت غذا و دارو در بحران کووید
دکتر کریمی با بیان اینکه در معاونت غذا و داروی دانشگاه، دکتر حاجی محمودی یکی از مدیران خانم موفقی هستند که حضور دارند؛ گفت: ایشان پرکار و مسئولیت‌پذیر هستند و در دوران کرونا شجاعانه فعالیت کردند. داروخانه سیزده آبان، داروخانه‌های شهری و بیمارستانی در دانشگاه داریم و هماهنگی بین دکتر روئینی و دکتر حاجی محمودی در دوران اپیدمی کرونا باعث شد که مشکلات دارویی و تجهیزاتی کمتری را شاهد باشیم.
رئیس دانشگاه در ادامه جلسه به معرفی بقیه اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه اشاره کرد و گفت: حاج آقا قریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه که من ایشان را خیلی دوست دارم اما نمی دانم ایشان هم من را به همین اندازه دوست دارد!، دکتر صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام است، دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی که از نوادگان ناظم الاطباء نفیسی، اولین رئیس بیمارستان سینا(مریض خانه دولتی)، دکتر وسکویی مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان که سالها مدیر پرستاری دانشگاه بودند، دکتر موسوی رئیس‌دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات از شهدای زنده هستند، دکتر فتوحی رئیس مرکز تحقیق و توسعه از سرمایه های دانشگاه، دکتر مرعشی مدیر دفتر آمار و فناوری اطلاعات، دکتر رضایی مدیر حراست، دکتر روئینی رئیس داروخانه سیزده آبان که دارای آرامش ویژه و مانند رودخانه است که آرام به نظر می رسد ولی جریان دارد و دکتر ترابی، مدیر روابط عمومی که این حوزه را متحول کردند.  جایگاه این افراد در هیئت‌رئیسه دانشگاه در جهت پیش‌بردن اهداف مجموعه حائز اهمیت است و کمک شایانی خواهد کرد.

نیروی انسانی؛ سرمایه اصلی دانشگاه
دکتر کریمی در جمع‌بندی صحبت‌های خود تاکید کرد: من وقتی به دانشگاه آمدم چندین هدف و سیاست را دنبال می‌کردم و با شانزده سالی که مسئولیت مرکز قلب تهران را داشتم و بعد به دانشگاه آمدم، اعتقاد داشتم و امروز که چهار سال از آن تاریخ می‌گذرد به آنها عمل کرده‌ام؛ اولین موضوع این است که سرمایه اصلی دانشگاه نیروی انسانی است، مسئولان باید کارکنان را ببینند، نگاه من به همه پرسنل دانشگاه در همه رده‌ها یکی است و مسائل مادی آنها را سرلوحه فعالیت‌هایمان در حوزه توسعه قرار دادیم.
از روزی که آمدم کارانه پرسنل چندین ماه عقب بود، حوزه توسعه را صدا کردم و گفتم اولویت اول من پرداخت سروقت پرسنل است. امروز و در تمام این چهار سال، پانزدهم هر ماه اضافه کار کارکنان، 25 هر ماه کارانه پرستاران و پزشکان و 30 هر ماه حقوق پرسنل پرداخت شده است. این در حالی است که قبل از اینکه من بیایم پرستاران بیمارستان امام برای پرداخت کارانه و حقوقشان تجمع میکردند و خوشبختانه در این چهار سال هیچ تجمعی نداشتیم.
دکتر کریمی افزود: پاداش بازنشستگی اساتید چند سال عقب بود و من خجالت می کشیدم که چهارصد تا پانصد میلیون پاداش آنها پرداخت نشده بود. خواهش کردم که پاداش ها را همانند کارانه فهرست و پرداخت کردند و امروز به روز هستیم و هیچ بازنشسته ای در دانشگاه عقب افتادگی ندارد. این دو کار باعث شد ما «سرمایه اجتماعی خوبی در دانشگاه» به دست بیاوریم.
رئیس دانشگاه گفت: وقتی برای معرفی دکتر صادق نیت به بیمارستان امام رفتم پرستاران در آنجا تجمع داشتند خواهش کردم که این آخرین صدای بلندی باشد که از پرستاری به گوش ما می رسد به این دلیل که بلندترین صدا در دانشگاه صدای خود من است. در همین زمینه حوزه توسعه ما، دکتر بیگلر و خانم چترروز واقعا کمک کردند و انجام شد، من شهادت می دهم در این چهار سال این دو نفر سلامت نفس داشتند و حداکثر کمک را کردند و افتخارم به کمک این دوستان است.
دکتر کریمی مسئله دیگر را انتخاب افراد در حوزه های بیمارستانی، دانشکده ها و معاونت ها عنوان کرد و گفت: جوان بودن، معتقد بودن و تعصب داشتن به دانشگاه شرط انتخاب ما بوده است، در معاونان متوسط سن 46 سال، روسای بیمارستان ها 45 سال و روسای دانشکده ها 50 سال بوده است.
رئیس دانشگاه در ادامه گفت: در دوره های قبلی شعار گرفتن دانشجوی تخصصی و پی اچ دی و بالابردن اچ ایندکس زیاد داده می شد و می گفتند «فیل هوا کنیم»، اما من اهل این حرف‌ها نیستم اگرچه به‌شدت کمک کردم اما همه معاونت‌ها باید با هم رشد کنند بنابراین شعار H-INDEX  و پژوهش های بی‌هدف را جمع کردیم البته در حوزه دانشجویی این کار را نکردیم چون عقب‌افتادگی مزمن وجود داشت و باید کار بیشتری می‌کردیم.
دکتر کریمی مسئله دیگر را دادن اختیارات به مدیران عنوان کرد و گفت: من رئیسی نیستم که بخواهم همه کارها را به ریز پیگیری کنم، معتقدم مسئولان دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و معاونت‌ها اختیارات لازم را داشته باشند و ما نظارت مستمر کنیم و از آنان کار بخواهیم. با این کار مسئولیت‌پذیری را در آنان رشد دادیم.
وی گفت: من جزو افتخارات خودم میدانم که هر روزی دانشگاه را ترک کنم ده ها مدیری که در دوره من کارکرده‌اند آماده مدیریت بالاتر دانشگاه هستند.
رئیس دانشگاه استفاده حداکثری از ظرفیت خیرین و هدایت آنان به جاهایی که نیاز دانشگاه بود اشاره کرد و گفت: ما در جایی نیاز داریم که خیر در حوزه پژوهش کمک کند جایی هم نیاز داریم که در حوزه دانشجویی کمک کنند. خیرین علاقه دارند درمانگاه و بیمارستان بسازند اما ما آن را هدایت کردیم اگر خوابگاه دانشجویی نیاز به تخت، پتو و یخچال دارد خیرین را به آن سمت هدایت کردیم و موفق هم بودیم.
دکتر کریمی به مدیریت آینده دانشگاه اشاره کرد و گفت: در چهار سال آینده کسی که می‌خواهد دانشگاه را مدیریت کند با چند مسئله روبرو است. ما دو پردیس در دانشگاه، یکی در جنوب شهر در منطقه 18 شامل مرکز طبی دو، انبار مرکزی 13 آبان و پارک علم و فناوری را در حال ساخت داریم احتمالاً دو دانشکده پیراپزشکی و توان‌بخشی هم به آنجا منتقل شوند بنابراین اداره بیمارستان و مدل اداره و ممزوج بودن با مرکز طبی یک، کاری است که باید در آن پردیس انجام شود.
وی افزود: پردیس دیگر در منطقه 22 در جاده کرج است که بیمارستان شریعتی دو در حال ساخت است، شریعتی دو، بیمارستانی بین‌المللی خواهد شد. پول آن را بانک توسعه اسلامی داده و بایدHIS  بین المللی داشته باشد.
دکتر کریمی یادآور شد: مسئله سوم مهدی کلینیک و انستیتو کانسر در بیمارستان امام است که با افتتاح آن مجتمعی خواهیم داشت که بزرگ ترین مجتمع در منطقه خواهد شد و فقط اختصاص به مردم تهران نخواهد داشت. مهدی کلینیک با 850 تخت و انستیتو کانسر با 540 تخت نیازمند مدیریت ویژه است از این جهت که چقدر آموزشی و چقدر درمانی باشد.
رئیس دانشگاه گفت: دو بیمارستان رازی با 170 تخت باید از نظر هیئت علمی کمک شود و مجتمع بیمارستانی یاس با 420 تخت در مرکز شهر و در جای مناسب وجود دارد که می تواند در رادیوتراپی کمک بیمارستان امام باشد. بقیه دانشگاه ان شاءالله راهش را می رود و ما امیدواریم مسئله دیگری نباشد.
در ادامه همه معاونان و برخی از مشاوران دانشگاه به ارائه نقطه نظرات درباره حوزه تخصصی خود پرداختند و وزیر بهداشت نیز نقطه نظرات خود را بیان کرد.

توضیح اینکه این جلسه قرار بود ساعت 8 تا 10 برگزار شود که با نیم ساعت افزایش ساعت 10:30 دقیقه به پایان رسید.
گالری عکس وب دا

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

محمد عبداللهی
00/06/16 - 13:04

از خواندن صحبتهای خوب جناب دکتر عین اللهی و جناب دکتر کریمی هر دو لذت بردم و الهام بخش بود. در پناه خدا برای خدمات بیشتر انشاالله

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
دکتر منوچهری مقدم

دکتر منوچهری مقدم

00/06/21 - 09:55

گزارش آقای دکتر کریمی خلاصه،درعین حال جامع و منصفانه بود. این حجم دستآورد در یکی از سخت ترین دوره های مدیریتی کشور از نظر تبات اقتصادی و در ادامه بحران کرونتا، ستودنی است. برای ایشان آرزوی تندرستی و موفقیت های بیشتر دارم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *