هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان برگزار می شود

دکتر کاویانی از امکان پخش همزمان جشن یکپارچه دانش آموختگان به صورت مجازی خبر داد

رئیس دانشکده مجازی گفت: انتظار من از دانش آموختگان این دانشکده این است که دانشی که به دست می آورند را به عمل تبدیل کنند.

در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران با دکتر کاویانی رئیس دانشکده گفتگو کرديم.

آقای دکتر در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانشگاه هستیم، در مورد وضعیت دانشکده‌ی مجازی و دانش‌آموختگان آن برای ما توضیح دهید؟
در دانشکده‌ی مجازی همان‌طور که از نامش پیداست رشته‌هایی که وجود دارد و مقاطعی که دانشجویان در آن تحصیل می‌کنند عمدتاً به‌صورت مجازی است. البته بلوک‌های حضوری دارد و امتحانات نیز به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. مقاطعی که در دانشکده‌ی مجازی به آن پرداخته می‌شود مقاطع کارشناسی ارشد و PhD است. در حال حاضر حدود 200 دانشجو در دانشکده‌ی مجازی مشغول به تحصیل هستند در رشته‌های یادگیری الکترونیک و آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد که از سال آینده در مقطع PhD آموزش پزشکی دانشجو خواهیم داشت. PhD پزشکی خانواده و چند رشته‌ای که مشترک با سایر دانشکده‌ها داریم مثل تکنولوژی آموزشی، نظارت بر امور دارویی که با دانشکده‌ی داروسازی است، کتابداری در 2 مقطع کارشناسی و PhD که با دانشکده‌ی پیراپزشکی داریم که دانشجویان در آن مشغول هستند.

آیا دانشکده‌ی مجازی در امر آموزش مجازی به دانشجویان سایر دانشکده‌ها نیز فعالیت دارد؟
بله. واقعیت این است که قسمت اصلی حوزه‌ی فعالیت دانشکده‌ی مجازی سرویس‌دهی به سایر دانشکده‌ها و سایر ارکان دانشگاه است تا بتوانند فعالیت‌هایشان را مجازی کنند. هر دانشکده و هر دپارتمانی که علاقه‌مند باشد که درس‌هایش را به‌صورت مجازی پروفایل بکند قسمتی از درس‌ها یا تمام درس‌ها را می‌تواند با کمک دانشکده‌ی مجازی به‌صورت محتوای الکترونیکی درآورد. در سامانه نماد در تعامل بین دانشجو و استاد قرار می‌گیرد.

همه‌ی دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه‌ی سلامت یک نقشی در ارتقای سلامت جامعه دارند دانش‌آموختگان دانشکده‌ی مجازی چگونه نقششان را ایفا می‌کنند؟
ما دو گروه دپارتمان داریم که یکی سلامت الکترونیک است و دیگری یادگیری الکترونیک و یک گروه سوم که مجازی‌سازی فعالیت و آموزش‌های حضوری است. در حقیقت در این دو دپارتمان برنامه‌ریزی‌ها و تربیت نیروی انسانی ما به‌گونه‌ای است که در نظام سلامت بتوانند نقش‌آفرینی بکنند. بعضی از این فعالیت‌ها به‌صورت مستقیم است و بعضی به‌صورت غیرمستقیم است. آنهایی که به‌صورت مستقیم است مثلاً در دپارتمان گروه سلامت دانشکده‌ی الکترونیک دانشکده مجازی کلینیک تله مدیسین کشوری وجود دارد و این باعث می‌شود که بحث عدالت در سلامت پررنگ‌تر شود. اینکه بتوان افرادی خارج از مرکز که ممکن است از امکانات سیستمی و یا پزشکان مجرب دور باشند را با یک سیستمی در تهران ارتباط برقرار کرد تا بیماران و مراجعینشان به‌صورت غیر مستقیم از طریق فضای مجازی و از طریق مدیای تله مدیسین به یک خدمات خوب و با کیفیت دسترسی پیدا کن‌اند، بدون آن‌که هزینه‌های زیاد و مشکلات دیگر مثل هزینه اقامت و مشکلات دیگر را تحمل کنند. بحث غیرمستقیم باعث می‌شود که تربیت نیروی انسانی در این زمینه باعث می‌شود استفاده از فضای مجازی در حوزه‌ی سلامت گسترش پیدا کند و طبیعتاً بعد از فارغ‌التحصیلی مثلاً در رشته‌ی سلامت الکترونیک می‌توانند یک مرکزی و یا یک مرجعی باشند برای ایجاد یک مرکز جدید و این موضوع خواه و نا خواه با این توسعه‌ی روزافزونی که علوم الکترونیک و علوم مجازی در زندگی روزمره ما دارد در حوزه‌ی آموزش پزشکی و حوزه‌ی تربیت نیروی انسانی و خدمت‌رسانی در حوزه‌ی سلامت هم حتماً تأثیر خواهد داشت. اقداماتی که انجام‌شده نیز نشان داده که هر چه زیرساخت‌ها را توسعه دهیم عملاً احساس نیاز را بیشتر می‌کنیم و شاید بتوان پیش‌بینی کرد که سال‌های آینده بدون فضای مجازی قسمت عمده‌ای از بحث سلامت خدشه‌دار بوده و ناچار به استفاده از فضای مجازی هستیم.

با توجه به این بسترها و برنامه‌هایی که در دانشکده است انتظار شما از فارغ‌التحصیلان این دانشکده چیست؟
این نه‌تنها انتظار من بلکه انتظار خود دوستان از خودشان هم این خواهد بود که در حوزه‌ای که کارمی‌کنند، دانشی که به دست می‌آورند را به عمل تبدیل کنند. وقتی کسی پزشکی می‌خواند با درمان بیماران دانش خود را به عمل تبدیل می‌کند، به عمل تبدیل کردن دانش آن‌هایی که در دانشکده‌ی ما فارغ‌التحصیل می‌شوند مثل اجرا کردن یک سیستم است که یک تحول در آموزش ایجاد می‌کند. این انتظار را خود دوستان باید از خودشان داشته باشند که تأثیرگذاری‌هایشان خیلی کلان‌تر از این باشد که محدودیت زمان و مکان به آن مرتبط بشود. همان‌گونه که در تحصیلشان مکان و زمان به آن مترتب نشده و توانسته‌اند از فاصله‌ی هزار کیلومتری در هر ساعتی از شبانه‌روز سؤال خود را برای استاد مطرح و جواب دریافت کنند، انتظار می‌رود در حوزه‌ی کاری هم بر زمان و مکان غلبه کرده و تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی‌شان خیلی بیشتر و کلان‌تر شود.
در بحث ارتباط با دانش‌آموختگان دانشکده‌ی مجازی و استفاده از بسترهای مجازی ارتباط با دانش‌آموختگان این دانشکده را چطور می‌تواند تسهیل کند همین‌طور ارتباط سایر دانش‌آموختگان را با دانشگاه و دانشکده‌های مربوطه‌شان؟
اگر بپذیریم که دنیای مجازی در بحث ارتباطات انقلابی ایجاد کرده شاید بیشترین تأثیر را در هر موضوعی که بخواهیم در نظر بگیریم بحث ارتباطات است که متأثر از دنیای مجازی است. اپلیکیشن ها و سامانه‌های مجازی عملاً روابط افراد را کلاً تحت تأثیر قرار داده و جایگزین روابط اجتماعی شده و نشست‌هایی که پیش‌ازاین به‌صورت حضوری در زمان‌های مشخصی بود امروزه با عضویت در یک گروه در یک اپلیکیشن این ارتباطات به‌صورت مجازی و در هر زمانی ممکن شده است، ضمن این‌که محدودیت‌هایی که گردهمایی‌های حضوری ازنظر تعداد و تجانس داشتند را نیز ندارد. امکان اجتماع فارغ‌التحصیلان سال‌های مختلف رشته‌های مختلف یک دانشگاه را که قدمت و شاکله‌ی دانشگاه و عظمت آن دانشگاه را نشان می‌دهد را جز در فضای مجازی به روش دیگری نمی‌توان ممکن ساخت. همین موضوع باعث شده تا در بحث ارتباط مجازی بین دانش‌آموختگان دانشگاه، دانشکده‌ی مجازی به‌عنوان یکی از واحدهای مؤثر از سوی مسئولین دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه برای فعالیت مشترک دعوت به همکاری شود. من فکر می‌کنم هر امکاناتی که ما در اختیار داشته باشیم برای این تعامل بکار خواهیم گرفت. به‌عنوان‌مثال امکان اینکه جشن یکپارچه‌ی دانش‌آموختگان را به‌صورت آنلاین در فضای اینترنت به اشتراک بگذاریم تا جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه از دورترین نقاط دنیا شاهد برگزاری این جشن باشکوه باشند. دانشکده‌ی مجازی می‌تواند تسهیلات این کار را کاملاً فراهم کند زیرا امکانات حرفه‌ای این کار هم وجود دارد.
با توجه به اینکه دانشگاه برنامه‌هایی در راستای بین‌المللی سازی دارد آیا در این زمینه در دانشکده مجازی اقداماتی انجام شده است؟
برای جذب دانشجوی بین‌المللی در فضای مجازی در حوزه‌های موردنظر دانشگاه، امکانات و شرایطی باید مهیا باشد و اگر شرایط مهیا باشد می‌تواند پیشرفت تصاعدی داشته باشد هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی. یکی از زیرساخت‌های مهم این اتفاق وجود مدیایی است که به زبان بین‌الملل باشد که خوشبختانه این مدیا آماده و در اختیار معاونت بین‌الملل قرارگرفته و پروژه‌های مشترک با معاونت بین‌الملل را نیز شروع کرده‌ایم. امیدواریم که از سال آینده دانشجویان بین‌الملل را جذب کنیم. این دانشجویان بین‌الملل سفیران فرهنگی ما در کشور خودشان هستند به خاطر اینکه برخلاف دانشجویان حضوری که اینجا حضور دارند و بعداً سفیر خواهند شد، آن‌ها از همین الآن درحالی‌که دانشجو هستند در کشور خودشان سفیران ما هستند و طبیعتاً تأثیرگذاری خوبی خواهد داشت. فکر می‌کنم کارهای واگذاری تمام شده و امیدوارم در جشن بعدی این اتفاق افتاده باشد.

نظرتان درباره بازتاب جشن یکپارچه دانش‌آموختگان در سطح داخل و خارج از کشور چیست؟
هر بزرگداشت این‌چنینی اصالت را نشان می‌دهد و دانشگاهی که اصالت داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد، پیشینه‌ی محکم و قوی داشته باشد. جشن یکپارچه نمادی از اصالت دانشگاه علوم پزشکی تهران است. من تصورم این است که هم برای دانشجویان فعلی انگیزه ایجاد می‌کند و هم برای دانشجویان سابق حس دل‌بستگی را و تقویت می‌کند به آن شاکله‌ی اصلی که در آن آموزش‌دیده‌اند و از هر دو حیث می‌تواند کمک کند. مثال‌های بزرگ در دنیا دانشگاه‌هایی هستند که مثل هاروارد یک قسمت زیادی از بودجه‌هایشان یک قسمت بزرگی از تسهیلات اداری‌شان، حتی خیلی از قانون‌گذاری‌های کشوری که در حوزه‌ی آکادمی می‌خواهد انجام شود به خاطر همین اتصالات و وابستگی‌هایی که به محور اصلی آموزششان وجود دارد اتفاق می‌افتد و دانشگاه‌ها توسط همان دانش‌آموختگان آن دانشگاه حمایت‌شده و باعث می‌شود که منابع مالی و اعتباری را برای دانشگاه داشته باشد. هرچه در کشور بدنه‌ی دانشگاه‌هایی که بیشتر به مشکلات مردم می‌پردازند، تقویت شود آن دانشگاه قوی‌تر می‌شود و درنهایت مردم آن کشور روی سعادت را بهتر می‌بیند و پیشرفت در آن کشور اتفاق می‌افتد، آبادانی در آن کشور اتفاق می‌افتد. یکی از راه‌هایی که فارغ‌التحصیلان را به یاد دانشگاه و اهمیت تقویت آن می‌اندازد، برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی است که به نظر من کار مثبتی است.
آقای دکتر به‌عنوان کسی که سال‌ها در جایگاه ریاست دانشکده‌ی مجازی در این جشن شرکت داشته‌اید و از نزدیک شاهد برگزاری آن بوده‌اید، ارزیابی شما از این مراسم چیست؟
صادقانه بگویم که جشنتان بیشتر جشن باشد و سخنرانی‌ها را کمتر بگذارید. به‌هرحال سخنرانی‌ها را می‌توانید به‌صورت سی دی و به صورتی دیگر به فارغ‌التحصیلان بدهیم تا در وقت دیگر گوش کنند. الزاماً منظورم این نیست که از سخنرانی‌ها کم کنید و به موسیقی اضافه کنید. مشارکت خود دانش‌آموختگان در قسمتی از مراسم می‌تواند خیلی مراسمتان را جذاب‌تر کند؛ مثلاً یک کارنمایشی را به دانشجویانی که علاقه‌مند هستند بدهیم و یا یک نمایش کمدی را به عده‌ای دیگر. در خصوص اتفاقاتی که مثلاً در بخش‌ها در حضور استاد و بیمار برای دانشجویان رخ‌داده و بتوان به‌صورت یک متن طنز اجتماعی مطرح کرد. این موضوع می‌تواند به تنوع کار کمک کند. ازنظر من جای این تنوع‌هایی که محصول فکر خود دانش‌آموخته‌ها باشد در مراسم خیلی خالی است.

در مراسم جشن یکپارچه از تعدادی از اساتید و دانش‌آموختگان برتر تقدیر می‌شود نظزتان در مورد این بخش از مراسم چیست؟
به نظر بنده کار خوبی است ولی اگر تعداد اساتیدی که دعوت می‌شود کمتر و کیفیتش بیشتر باشد و فقط به یک موضوع خاص پرداخته نشود بهتر است. ارجاعتان می‌دهم به همین هاروارد که از افرادی که نتوانسته بودند از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند را در جشن دعوت کرده بودند و این حتی برای فردی مثل من که در ایران نشسته بودم برایم یک موضوع جذابی بود. ممکن است یکی از یک فارغ‌التحصیلان در سطوح مختلف بین‌المللی یک چهره‌ی سیاسی، یا اقتصادی و یا چهره موفق پزشکی باشند که با دعوت از آنها تنوع و جذابیت ایجاد نمایید. انتخاب‌های جشن انتخاب‌های سختی است به خاطر اینکه شما عملاً یک الگوسازی کرده‌اید و نمی‌خواهید الگوسازی اشتباهی کرده باشید ولی فکرمی کنم به کارتان تنوع بدهید که آن را بهتر می‌کند.

خطاب به دانش‌آموختگان، خانواده‌ها و اساتید که در جشن حضور دارند چه پیامی دارید؟
اول به خانواده‌ها و دوم به اساتید باید خسته نباشید گفت که نقش زیادی دارند در پروراندن این نهال‌ها و تبدیل آنها به یک درخت تناور دارند. آنها سال‌های عمرشان را می‌گذراند تا این اتفاق به‌صورت سالیانه بیافتد. برای خود دانش‌آموخته‌ها آرزو می‌کنم که از علمشان برای حل مشکلات جامعه استفاده کنند از علمشان برای هم‌افزایی کار ایجاد یک کار گروهی استفاده کنند. با این شبکه‌هایی که در محیط دانشگاه باهم دارید همان‌طور که توانستید باهم خوب پارک بروید، خوب درس بخوانید بعداً شما می‌توانید در محیط کار خوب کار کنید، خوب کمپانی بسازید، خوب یک شرکت ملی و چندملیتی بسازید. شماها می‌توانید از این پتانسیل که به نظرتان زیاد خوب نمی‌آید در بازار کار، در تیم‌های منسجم استفاده کنید. مطمئن باشید نتیجه این کارها به کشور خواهد رسید و همگی موفق‌تر خواهیم بود.
آرزو می‌کنم بعدازاین دوره‌ی دانشجویی و بعدازاین دوره‌ی مهارت‌آموزی بتوانند افراد موفقی برای جامعه باشند و کارهای بزرگی را در کشور انجام دهند. پروژه‌های بزرگ و خدمات بزرگی که در کشور انجام می‌شود منتظر فارغ‌التحصیلانی مثل شماست که امیدوارم نقش‌آفرینی شما در آینده مثل موفقیتتان در درس و در تحصیلاتتان ادامه پیدا کند.
توضیح اینکه این مراسم با حضور تمامی دانش‌آموختگان دانشکده‌های تابعه دانشگاه که در سال تحصیلی 97-96 دوره تحصیل خود را به پایان رسانده‌اند روز جمعه 22 تیرماه از ساعت 16 الی 20 در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود

کلمات کلیدی
تهیه کننده: