نشست صمیمی رییس دانشگاه با مدیران بیمارستان‌ها برگزار شد

دکتر کریمی: بیمار مهمترین فرد بیمارستان است و براساس آن اقتدار در آموزش و مدیریت تضمین می شود

دکتر کریمی در نشست صمیمی با مدیران بیمارستان‌ها از تلاش‌های مدیران قدردانی کرد و تجربه‌ها و دغدغه‌های آنان را شنید.

 

گالری عکس
در این نشست که دوشنبه 19 خرداد 99 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، هدف از تشکیل این نشست را قدردانی از زحمات مدیران بیمارستان‌ها دانست و گفت:  بحران کرونا علاوه بر اینکه جان همکاران را به مخاطره می‌انداخت، خانواده‌های آنان را نیز تهدید می‌کرد و این تفاوت دوران کرونا با دوران دفاع مقدس بود. افرادی که از بیمارستان‌ها به خانه می‌رفتند مانند بمب ساعتی خانواده خود را در معرض خطر قرار می‌دادند و این روحیه شما جای تشکر ویژه دارد و امیدوارم از فعالیت خود خسته نشده باشید.
وی با قدردانی از تیم معاونت توسعه و مدیریت مالی دانشگاه در حمایت از بیمارستان‌ها گفت: جا دارد از تیم معاونت  توسعه و مدیریت مالی دانشگاه تشکر ویژه کنم که حمایت خوبی از بیمارستان‌ها دارند. درحالی‌که باید از راه دور برنامه‌ریزی و هدایت بیمارستان‌ها را برعهده بگیرند در این بحران به محیط می‌رفتند و مسائل را بررسی می‌کردند.

شرایط سخت بیمارستان ها در بحران ها سخت تر می شود
دکتر کریمی بابیان اینکه شرایط بیمارستان‌های دانشگاه هرروز و هرلحظه پرکار و سخت است گفت: تقریباً همه بیمارستان‌ها به این شرایط عادت دارند اما گاهی با موجی مانند کرونا مواجه می‌شوند که شرایط آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

انتظار بالای جامعه از بیمارستان‌های دانشگاه

رئیس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های بیمارستان‌های دانشگاه، انتظار جامعه از این مراکز را بسیار دانست و افزود: شناخت جامعه و توقع از بیمارستان‌های دانشگاه با این قدمت، پشتوانه علمی و سرمایه انسانی زیاد است و این کار مدیریت بیمارستان را سخت‌تر می‌کند.

تأکید بر تعامل رئیس، مدیر و مترون بیمارستان
دکتر کریمی، در توضیح فرآیند مدیریت بیمارستان، با تأکید براینکه رئیس بیمارستان باید اتوریته و اقتدار لازم را داشته باشد که همه آن را بپذیرند افزود: اعتقادی به رئیس، مدیر یا مترون سالاری به‌تنهایی در بیمارستان ندارم. مدیریت بیمارستان کار یک نفر نیست و مجموعه رئیس، مدیر و مترون بیمارستان هدایت بیمارستان را برعهده دارند و در سایه تعامل این سه است که بیمارستان به نتیجه می‌رسد.
رئیس دانشگاه در توضیح این بخش از سخنان خود بر برگزاری جلسات مستمر و منظم روسا، مدیران و مترون های بیمارستان‌ها تأکید کرد و افزود: مهم‌ترین فرد بیمارستان بیمار است و اگر بیمار نباشد آموزش و مدیریت بیمارستان معنایی ندارد.  درآمد بیمارستان نیز از طریق پزشکان و هیئت‌علمی که بیمار را ویزیت می‌کنند تأمین می‌شود که مدیریت آن نیز بر عهده رئیس بیمارستان است و باید به همه امور آنان اشراف داشته باشد. پس از پزشکان بیشترین حجم سرمایه انسانی بیمارستان‌ها را پرستاران تشکیل می‌دهند به‌عنوان‌مثال از هزار و 100 پرسنلی که در مرکز قلب فعالیت دارند 800 تا 850 نفر زیر نظر مدیر پرستاری بیمارستان هستند که باید مسائل آنان را برطرف و بر عملکردشان نظارت کند. علاوه براین شمار زیادی از کارکنان در خارج از حیطه دفتر پرستاری و هیئت‌علمی هستند که نظارت بر آنان برعهده مدیر بیمارستان است. البته مدیر  افزون بر این، مسئولیت‌های دیگری نیز دارد. اما درمجموع با تعامل رئیس، مترون و مدیر بیمارستان است که بیمارستان اداره می‌شود و اگر این تعامل نباشد شما حتی اگر بهترین مدیر هم باشید نمی‌توانید به‌تنهایی کارها را پیش ببرید.

تاثیر عملکرد بیمارستان در موفقیت آن
دکتر کریمی موفقیت بیمارستان‌ها را نتیجه عملکرد آنان دانست و گفت: اگر درمانگاه‌ها و اتاق عمل‌ها سرساعت باز شود، افراد آموزش ببینند که پرونده‌ها را در HIS بیمارستان‌ها ثبت کنند، مسئول IT و HIS فردی توانمند باشد و تجهیزات موردنیاز به‌موقع خریداری شود؛ بیمارستان ازلحاظ درآمدی با مشکلی مواجه نخواهد شد و این درنتیجه تعامل مدیران و روسا و مترون های بیمارستان‌ها میسر می‌شود.

مدیران با عملکردشان جایگاهشان را تعیین می‌کنند

رئیس دانشگاه، بابیان اینکه مدیران خودشان جایگاهشان را درمجموعه تعیین می‌کنند افزود: سلامت کار، توانایی در عملکرد، دلسوزی و مسئولیت‌پذیری و علاقه‌مندی به کار، جایگاه و ارزش کار یک مدیر را تعیین می‌کند که خوشبختانه مدیران بیمارستانی دانشگاه این ویژگی‌ها را دارند و باید سعی کنند افرادی را در کنار خود به‌کارگیرند که از جنس خودشان باشد.

پرداخت منظم کارکنان؛ اولویت اصلی دانشگاه

دکتر کریمی اولویت اصلی دانشگاه را پرداخت‌های منظم کارکنان دانست و گفت: در دانشگاه، یک سیستم حاکم است و همه مدیران همفکر هستند و معتقدند سرمایه اصلی ما سرمایه انسانی است. ستاد دانشگاه پشتیبان واحدهاست و دخالت مستقیمی در اداره مراکز ندارد و اگر امروز در همه بیمارستان‌ها با هر سطح درآمدی، پرداخت‌ها منظم است؛ نشان‌دهنده پشتیبانی دانشگاه از مراکز و در اولویت قرار داشتن سرمایه انسانی است.

تأکید بر حمایت دانشگاه از بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با تأکید دوباره بر حمایت دانشگاه از بیمارستان‌ها گفت: مطمئن باشید دانشگاه و تیم معاونت توسعه نیازهای مراکز شما را به‌خوبی می‌دانند و برای رفع آن  تلاش می‌کنند اگر کمبودی هم وجود دارد از توان مجموعه خارج است.
در ادامه هریک از مدیران بیمارستان‌ها، تجربیات خود از بحران کرونا و انتظار بیمارستان‌ها از دانشگاه را بیان کردند.


مدیران سنگ صبور بیمارستان‌ها
معصومی مدیر مجتمع بیمارستانی امام خمینی، با اشاره به چالش‌های مدیریت بیمارستان‌های دانشگاه، خواستار توجه به جایگاه مدیران بیمارستانی شد و گفت: مدیران سنگ صبور بیمارستان‌ها هستند و هر اتفاقی درمجموعه بی‌افتد فشار ناشی از آن را تحمل می‌کنند.

لزوم راه‌اندازی کارگروه اقتصادی در بیمارستان‌ها
ماه‌وش مدیر بیمارستان امیراعلم با اشاره به تجربه مانورهای بحران در امیراعلم، کرونا را رزمایش واقعی در بیمارستان دانست و گفت: بیمارستان‌ها اگر به‌درستی مدیریت شوند می‌توانند درآمدزایی بسیاری داشته باشند و برای این منظور لازم است کارگروه‌های اقتصادی مراکز فعال شود.

تعهد سرمایه انسانی عامل موفقیت در کرونا

پناهی مدیر بیمارستان بهارلو بابیان اینکه دانشگاه با عملکرد خود در این بحران اعتبار برند خود را حفظ کرد افزود: حجم کاری که در دانشگاه و بیمارستان‌ها انجام می‌شود قابل‌مقایسه با سازمان‌های دیگر نیست و اگر تعهد سرمایه انسانی نبود نمی‌توانستیم این بحران را مدیریت کنیم و پرداخت‌های به‌موقع پرسنلی قوت قلبی برای همکاران بود.

مدیریت بحران کرونا در سینا به اتکای پزشکان و کارکنان داوطلب آن
مهندس مخبر مشاور رئیس بیمارستان سینا، به بیان تجربه بیمارستان سینا در مدیریت بحران پرداخت و گفت: بیمارستان سینا تنها مجموعه‌ای است پزشکان و پرستاران آن داوطلبانه مشارکت کردند و از بیرون از بیمارستان کمک نخواستیم. اکنون این بیمارستان ضریب اشغال تخت بالایی دارد و به شرایط پایدار خود بازگشته است.
دکتر خاجوی مدیر بیمارستان سینا با اشاره به تشکیل کمیته‌های بحران، پشتیبانی، علمی و پژوهشی در بیمارستان سینا به‌منظور مدیریت بحران گفت: از همکارانی که جز گروه‌های پرخطر بودند در بخش‌های پشتیبانی و علمی و پژوهشی استفاده می‌کردیم. درحال حاضر بیمارستان به شرایط عادی خود بازگشته و فقط یک بخش ICU به این بیماران اختصاص دارد.

کرونا محک جدی نظام بهداشت و درمان

دکتر رفعتی مدیر بیمارستان شریعتی بابیان اینکه نظام بهداشت و درمان دانشگاه در بحران کرونا محک جدی خورد و پویایی خود را نشان داد افزود: راه‌اندازی اورژانس و تجهیز بخش‌های جدید بیمارستان شریعتی با حمایت خوب معاونت توسعه همراه بود و امیدوارم همدلی که درمجموعه دانشگاه وجود دارد ادامه پیدا کند.

ضیائیان و بازگشت به شرایط عادی
هشیار مدیر بیمارستان ضیائیان با اشاره به تجربه این بیمارستان در دوران شیوع کرونا گفت: اکنون این بیمارستان با حداکثر توان خود به حالت عادی بازگشته اما درمانگاه‌های آن‌که بالغ‌بر 100 مراجعه‌کننده داشت اکنون به 400 تا 450 مراجعه رسیده است.

کرونا و آمادگی بیمارستان‌ها در بحران‌ها احتمالی
دکتر رهنما مدیر مرکز طبی کودکان شمار کودکان مبتلا و مشکوک به کرونا این مرکز را حدود 100 نفر برشمرد و گفت: درمانگاه‌های مرکز طبی در اوج کرونا خلوت شده بود و اکنون با 80 درصد ظرفیت دی و بهمن‌ماه فعالیت خود را از سرگرفته‌اند. کرونا باعث شد بیمارستان آمادگی مدیریت بحران‌های دیگر را نیز داشته باشد.

تعرفه‌های روزبه بازنگری شود
دکتر شباب مدیر بیمارستان روزبه به بحث هزینه و درآمد این مرکز اشاره کرد افزود: بااینکه روزبه پذیرش بیماران مبتلابه کرونا را برعهده نداشت اما با کاهش بیماران مواجه بود. تعرفه‌های این مرکز استاندارد و پاسخگوی هزینه‌های آن نیست باوجود مدیریتی که بر هزینه‌ها می‌شود اما این تناسب وجود ندارد و لازم است دانشگاه در این زمینه حمایت بیشتری کند.

آغاز کار اورژانس و درمانگاه‌های ساختمان جدید رازی
مخترع مدیر بیمارستان رازی از تیم معاونت توسعه در راه‌اندازی ساختمان جدید این مرکز قدردانی کرد و گفت: کاری که ممکن بود طی مدت‌زمان زیادی انجام شود در مدت کوتاهی صورت گرفت و اکنون اورژانس و درمانگاه‌های ساختمان جدید این مرکز فعال‌شده است.

راه‌اندازی پروژه شیمی‌درمانی آرش در آینده نزدیک
عمرانی مدیر بیمارستان آرش با اشاره به کاهش بار مراجعه این بیمارستان در زمان اوج کرونا گفت: روزانه 700 مراجعه به درمانگاه داشتیم که در این مدت به 120 مراجعه کاهش پیدا کرد و درحال حاضر حدود 400 بیمار در درمانگاه‌ها ویزیت می‌شوند و بخش شیمی‌درمانی مرکز نیزطی هفته‌های آینده راه‌اندازی می‌شود.

کرونا احیای مدیریت جهادی در دانشگاه
دکتر احمدی مدیر بیمارستان بهرامی با قدردانی از برگزاری این جلسه، تجربه مدیریتی دانشگاه را به نسبت مراکز دیگر بیشتر دانست که باید شأن مدیران آن حفظ شود و با اشاره به فرصت و تهدید کرونا در دانشگاه گفت: کرونا احیای مدیریت جهادی در دانشگاه بود. همان‌گونه که شهید خرازی به‌عنوان فرمانده لشکر، پابه‌پای رزمندگان خشاب پر می‌کرد؛ دکتر بیگلر و خانم چترروز نیز در بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند و حتی خانم چترروز پشت باجه صندوق بیمارستان یاس رفت تا کارها انجام شود.

زیرساخت لازم درمانگاه‌های مجازی توسعه یابد

مرادی مدیر بیمارستان فارابی با اشاره به مستندسازی تجربیات بخش‌های مختلف این بیمارستان در اوج کرونا گفت: راه‌اندازی درمانگاه مجازی تجربه خوبی بود و لازم است زیرساخت‌های دانشگاه برای ادامه فعالیت این درمانگاه توسعه پیدا کند.

تجربه مرکز قلب در مدیریت هزینه و تولید وسایل حفاظتی
دکتر حاج قاسمی مدیر مرکز قلب تهران با اشاره به تجربه تولید ماسک و لباس حفاظتی در این مرکز با کمک کارکنان و باقیمت بسیار مناسب گفت: 800 تا هزار بیمار مبتلابه کرونا در 5 بخش ایزوله پذیرش شدند. از هفته گذشته نیز شمار مراجعه‌کنندگان مرکز به‌تدریج درحال افزایش است.

یاس جنرال نیاز به تأمین نیرو دارد
تکلو مدیر بیمارستان یاس نیز پیام رئیس بیمارستان را به رئیس دانشگاه و تیم معاونت توسعه منتقل کرد و گفت: برای جنرال شدن بیمارستان یاس نیاز به تأمین هیئت‌علمی و نیروی انسانی موردنیاز داریم که امیدوارم با حمایت‌های دانشگاه و همت مجموعه بیمارستانی یاس این امر محقق شود.

در ادامه چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، دکتر ترابی مدیر روابط عمومی و دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه نکاتی را به مدیران بیمارستان‌ها یادآور شدند.

تأثیر اعتماد و مقبولیت مدیران بیمارستان‌ها؛ در آرامش ستاد دانشگاه

چترروز بر نقش مدیران بیمارستان‌ها در آرامش این مجموعه‌ها تأکید کرد و گفت: اعتماد اجتماعی و مقبولیتی مدیران بیمارستان‌ها، در رضایتمندی کارکنان تأثیر بسزایی دارد و باعث شده این آرامش به ستاد نیز منتقل شود. از نقاط قوت کرونا این بود که تأمین تجهیزات و توسعه ICU ها که موردنیاز شهر تهران بود در مدت‌زمان کوتاهی صورت بگیرد.
وی با اشاره به عملکرد خوب مجموعه بیمارستان‌ها در این بحران گفت: در شرایط اوج کرونا ضمن اینکه باید حوادث را مدیریت می‌کردیم حواسمان بود که تمامی کمک‌های خیرین و اسناد مالی را طبق ضوابط ثبت کنیم.

تأکید بر فعال‌سازی روابط عمومی بیمارستان‌ها

دکتر ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، برندسازی در دانشگاه را باعث پویایی بیشتر مجموعه دانست و گفت: روابط عمومی نقش آینه را دارد؛ در آینه خود را می‌بینیم و تشویق می‌شویم که اشکالات را برطرف کنیم.
دکتر ترابی خواستار فعالیت بیشتر روابط عمومی بیمارستان‌ها شد و گفت: روابط عمومی دانشگاه و روابط عمومی مراکز، یک مجموعه را تشکیل می‌دهند و باید به جایگاه روابط عمومی بیمارستان‌ها توجه و افراد توانمندی در این زمینه به کار گرفته شوند.

مدیران بیمارستان‌ها؛ سربازان گمنام دانشگاه

دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، مدیران بیمارستان‌ها را به سربازان گمنامی تشبیه کرد که کمتر دیده می‌شوند افزود: بیمارستان‌های دانشگاه مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی هستند و این باعث می‌شود مدیران بیمارستان‌ها با مدیریت‌های مختلف ستادی دانشگاه تعامل داشته باشند و همه استانداردها را درمجموعه خود رعایت کنند.
معاون توسعه دانشگاه بر همتاپروری مدیران تأکید کرد و گفت: در این بحران بالغ‌بر 170 تخت ویژه ایجاد و طی 72 ساعت بخش‌ها تجهیز شد که در شرایط عادی مدت‌زمان زیادی لازم بود صرف این کار شود لذا لازم است این تجربه ثبت و ضبط شوند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *