مراسم تقدیر از مدال‌آوران یازدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان برگزار شد؛ درخشش دانشجویان پزشکی با کسب 38 نشان رنگانگ

مراسم تقدیر از رتبه های برتر یازدهیمن دوره المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در دانشکده پزشکی برگزار شد، تیم دانشگاه در این دوره با کسب 43 مدال در بخش انفرادی و گروهی موفق به کسب رتبه اول شد که 38 مدال از این تعداد متعلق به دانشجویان پزشکی بود.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دکتر پروین پاسالار رئیس مرکز رشد استعداد های درخشان دانشگاه در مراسم تقدیر از رتبه های برتر کشوری یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: امسال یازدهمین دوره المپیاد برگزار شد که ایده برگزاری آن به نوزده سال قبل یعنی هشت سال قبل از اولین دوره برگزاری المپیاد بازمیگردد، زمانی که ما به دنبال راهی برای افزایش انگیزه دانشجویان علوم پزشکی بودیم.
وی افزود: این دوره از المپیاد در شش حیطه مدیریت نظام‌سلامت، استدلال بالینی، کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم، مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت، آموزش پزشکی و تفکر علمی در علوم پایه برگزار شد که بعد از فراخوان اولیه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور 10 هزار نفر ثبت نام کردند، بعد از غربالگری اولیه 2300 نفر انتخاب شدند و در غربالگری دوم موسوم به انفرادی اول، 574 نفر در 6 حیطه انتخاب شدند ودر قالب 180 تیم با هم به رقابت پرداختند و در نهایت از 12 تا 16 مرداد، مسابقه کشوری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت ادامه داد: آزمون های المپیاد صرفا گزینه ای نبودند بلکه به اشکال مختلف برگزار شد برای مثال در حیطه علوم پایه پروپوزال نویسی و در حیطه کارآفرینی طرح ایده و تبدیل به ثروت بود.
در ادامه دکتر فرزاد مسعود کبیر دبیر یازدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه گفت: بعد از اعلام فراخوان برگزاری المپیاد، ثبت نام از دانشجویان انجام شد و بعد از غربالگری اول و دوم، کلاس های آمادگی در ازمون اصلی به صورت حضوری و یا وبینار برگزار شد.
وی ادامه داد: با توجه به نقش شاخص دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد و مادر آموزش عالی کشور، فایل های صوتی و تصویری کلاس های اساتید جهت استفاده سایر دانشجویان در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع شد.
عضو هیات علمی گروه قلب و عروق دانشکده پزشکی با اشاره به استقبال دانشجویان، اظهار داشت: 70 تا 130 نفر در حیطه های مختلف شرکت کردند که از هر حیطه 10 نفر انتخاب و وارد رقابت های مرحله نهایی شدند.
دکتر مسعود کبیر خاطر نشان کرد: موفقیت تیم المپیاد دانشگاه بدون هدایت و راهنمایی اساتید ممکن نبود و هدایت هر یک از حیطه های به عهده یکی از اساتید بود، در حیطه  آموزش پزشکی دکتر محبوبه مافی نژاد، در حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم دکتر محسن امین، در حیطه تفکر علمی در علوم پایه دکتر احسان شریف،در حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت دکتر امیر احمدشجاعی، در حیطه مدیریت نظام‌سلامت دکترعلی محمد مصدق راد و در حیطه استدلال بالینی دکتر رایکا جمالی هدایت و آموزش دانشجویان را بر عهده داشتند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین از تجربیات و حضور دانشجویان مدال آور دوره های قبلی المپیاد به عنوان منتور و راهنما برای تیم شرکتت کننده استفاده کردیم که بسیار مفید بود.
در ادامه 6 نفر از دانشجویان به نمایندگی از تیم حیطه شرکت کننده خود در المپیاد در خصوص حیطه و تاثیرات مثبت حضور در المپیاد صحبت کردند.
همچنین اساتید حیطه ها نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند و پیشنهاداتی از جمله راه اندازی باشگاه مشاوران با حضور دانشجویان مدال آور المپیادی برای مشاوره دادن به مسئولین، بررسی علل عدم شرکت و استقبال دانشجویان سایر دانشکده ها، افزایش انگیزه در میان دانشجویان برای حضور در المپیاد، تخصیص امتیازات ویژه برای برگزیدگان المپیاد بیان کردند.
سهم دانشگاه علوم پزشکی تهران از مدال های توزیع شده:
در حیطه استدلال بالینی از 9 شرکت کننده راه یافته به مرحله نهایی 2 مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز به دانشگاه رسید.
در حیطه آموزش پزشکی مدال نقره کشوری در بخش گروهی، 3 مدال طلا و 3 مدال نقره سهم دانشگاه بود.
 تیم دانشگاه در حیطه مدیریت نظام‌سلامت موفق به کسب مدال طلای گروهی و یک نشان طلا، نقره و برنز در بخش انفرادی شد.
در حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت طلای گروهی و یک نشان طلا، نقره و برنز در بخش انفرادی به دانشگاه رسید.
در حیطه تفکر علمی در علوم پایه نشان نقره و برنز گروهی و 2 برنز انفرادی سهم دانشگاه بود.
 در حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم تیم دانشگاه موفق به کسب 2 نشان برنز گروهی و یک برنز انفرادی شد.
در مجموع دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب 8 مدال طلا، 5 نقره و 10 برنز در بخش انفرادی و 6 مدال طلا، 8 نقره و 6 برنز در بخش گروهی با اختلاف بسیار قابل توجهی نسبت به دانشگاه های شهید بهشتی و ایران، مانند سال های گذشته صدر جدول توزیع مدالها را به خود اختصاص داد.
توضیح این که 27 نفر از 32 مدال آور صاحب رتبه های برتر این دوره از المپیاد، از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند.
مراسم تقدیر از رتبه های برتر المپیاد علمی دانشجویان بعد از ظهر یکشنبه 24 شهریور، با حضور دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، دکتر پروین پاسالار رئیس مرکز رشد استعداد های درخشان دانشگاه و دکتر جواد توکلی معاون دانشجویی دانشکده در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار شد.
خبر: مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی