مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده توانبخشی برگزار شد

مراسم تکریم دکتر نسترن قطبی مدیر پیشین و معارفه دکتر حمید دالوند مدیر جدید دفتر توسعه آموزش با حضور رئیس دانشکده، معاون آموزشی، مدیران گروه‌ها و اعضای این دفتر دوشنبه 10 خرداد در سالن استاد طالبیان این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توانبخشی، در ابتدای این مراسم دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده به ارائه گزارشی مختصر از تاریخچه تأسیس دفتر توسعه این دانشکده پرداخت.
وی بابیان اینکه دفتر توسعه این دانشکده از سال 1378 در دوره معاونت آموزشی و پژوهشی دکتر محمدرضا هادیان راه‌اندازی شد؛ مهم‌ترین اقدام این دفتر در آن دوره را ارزشیابی اعتباربخشی گروه‌های آموزشی عنوان کرد و افزود: نتایج ارزشیابی صورت گرفته در قالب مقاله منتشر شد.
وی در ادامه افزود: پس از مدیریت این دفتر توسط دکتر هادیان، دکتر حسین باقری این سمت را بر عهده داشته و از سال 1393 تاکنون نیز دکتر قطبی مسئولیت دفتر را بر عهده دارند.
دکتر علیایی در بخشی از سخنانش گفت: تلاش کرده‌ است در کارگروه دفتر توسعه آموزش علاوه بر حضور ایشان و رئیس دانشکده از نیروهای توانمند گروه‌های مختلف دانشکده برای پیشبرد مأموریت‌ها و برنامه‌های این دفتر بهره گرفته شود. 
معاون آموزشی دانشکده ضمن ابراز رضایت و خرسندی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در دفتر توسعه آموزش دانشکده طی سال‌های مدیریت دکتر نسترن قطبی در این دفتر به‌ویژه طی دو سال اخیر در تمامی محورها به‌ویژه محور آموزش مجازی، و تشکیل و راه‌اندازی کارگروه دانشجویی توسعه آموزش و همچنین فعالیت های موفق انجام شده این کارگروه از وی قدردانی کرد. 
دکتر علیایی با بیان اینکه با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود، عملکرد دفتر توسعه آموزش دانشکده در ارسال فرایندهای آموزشی به جشنواره‌های آموزشی در سطح دانشگاهی و کشوری بسیار رضایت‌بخش است و کسب رتبه یک کشوری و فرایند برتر دانشگاهی در حیطه یادگیری الکترونیک در جشنواره شهید مطهری را به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق در این حوزه نام برد.
معاون آموزشی دانشکده در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه عملکرد موفق و تحقق اهداف در هر حوزه‌ای نیازمند حمایت، همراهی و همکاری مسئولان دارد؛ از دکتر هادیان برای تلاش و جدیت در پیشبرد مأموریت‌های این معاونت و دفتر توسعه آموزش دانشکده قدردانی و تصریح کرد: حوزه معاونت آموزشی از هر آنچه به ارتقا کیفیت آموزشی بیانجامد استقبال و زیرساخت‌ها و حمایت‌های لازم برای انجام آن را فراهم می‌کند.
در ادامه نشست دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده در آغاز سخنانش با بیان اینکه دفتر توسعه آموزش درواقع اتاق فکر دانشکده است تأکید کرد: در جلسات این دفتر می‌توان با تشریک نظرات و پیشنهاد‌ها در خصوص برنامه‌ریزی‌های علمی و جامع در حیطه آموزش، بررسی نیازها و ضرورت بهینه‌سازی آموزش‌ها بر اساس نیازهای جدید ایجادشده در جامعه و دنیا با توجه به شرایط موجود و همچنین اجرائی کردن تغییرات لازم در رشته‌ها تصمیم‌گیری کرد.
رئیس دانشکده با بیان اینکه از زمان ایجاد مرکز و دفاتر توسعه آموزش در دانشگاه و دانشکده؛ اهداف توسعه آموزش مسیر تکوینی و روبه‌جلو را طی کرده است و از بررسی و ارزشیابی فصلی آموزش به اهداف والاتر در سطح سیاست‌گذاری کلان در آموزش طی کرده است افزود: تحقق اهداف والا و تعالی، نیازمند دل‌بستگی و علاقه‌مندی به دانشگاه و دانشکده است. رشد و تعالی زمانی اتفاق می‌افتد که رشد خودمان را در مدار گروه آموزشی و رشد گروه را در مدار رشد دانشکده و دانشگاه ببینیم.
دکتر هادیان ضمن تأکید بر اینکه خدمات گروه‌های مختلف دانشکده بایستی در بستر بالین و همراهی با دیگر گروه‌های مختلف پزشکی دیده شود؛ فعالیت و ارائه خدمات گروه‌های مختلف دانشکده را علاوه بر حضور در بیمارستان‌ها در فعال‌تر شدن درمانگاه‌های دانشکده عنوان کرد و فعال شدن پتانسیل ارائه خدمات در درمانگاه‌های دانشکده را بستری مناسب برای ارائه نمونه‌های موفق خدمات بالینی به مراجعان دانست.
رئیس دانشکده در بخشی از سخنانش ضمن تشکر و قدردانی از دکتر قطبی با اشاره به شخصیت بسیار دقیق، مسئولیت‌پذیر و جدیت بسیار بالا وی در پیگیری امور، ایشان را نمونه‌ای موفق در حیطه اجرایی و مدیریتی دانشکده دانست و افزود: نمونه‌های موفق مدیریتی و اجرایی در ابعاد بالاتر و مشخص قابل تکرار است.
دکتر هادیان با بیان اینکه طی دو سال اخیر که دکتر دالوند به‌عنوان عضو هیئت‌علمی به خانواده دانشکده اضافه‌شده‌است، رفتاری در خور و شان آکادمیک اعضای هیات علمی دانشگاه علوم  پزشکی تهران داشته اند و همواره برای اهالی دانشکده احترام قائل‌اند و در همکاری و همراهی برای پیشبرد مأموریت‌های دانشکده از هیچ کمکی دریغ نکرده است خطاب به وی گفت: خلف صالح، مدیران سلف باشید و با کمک گرفتن از تجربیات دکتر قطبی و بقیه همکاران تلاش کنید تا راه ادامه پیدا کند.
رئیس دانشکده در ادامه از وی خواست در انجام و اجرای وظایف محول شده به‌هیچ‌عنوان نسبت به گروه آموزشی تعصب رشته‌ای نداشته و اجرای برنامه و اهداف این دفتر در راستای تحقق مأموریت‌ها و اهداف بلندمدت دانشگاه و دانشکده صورت گیرد. دکتر هادیان در ادامه سخنانش همکاری این دفتر با دانشکده پیراپزشکی برای ارائه فرآیند آموزشی به جشنواره شهید مطهری را مصداق بارز دید فرادانشکده ای و دانشگاهی در اجرای اهداف دفتر توسعه آموزش عنوان کرد.
دکتر هادیان با بیان اهمیت استفاده از توانمندی‌های اعضای هیئت‌علمی جوان در این دفتر اظهار کرد: با توجه به دیگر وظایف اعضای هیئت‌علمی ازجمله حضور تمام‌وقتی آنان در بیمارستان‌ها و همچنین وظایف آموزشی و پژوهشی و با اشاره به اینکه یکی از اهداف و برنامه‌های دفتر توسعه آموزش دانشکده سیاست‌گذارهای کلان آموزشی است از معاون آموزشی، مدیران گروه‌ها و مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده خواست تا از تجربه اعضای هیئت‌علمی پیشکسوت بیش‌ازپیش بهره گرفته شود.  
وی خطاب به مدیران گروه‌ها و در تأکید بر ضرورت مشارکت همگانی اعضای هیئت‌علمی در پیشبرد مأموریت‌ها و برنامه‌های دانشکده گفت: کارهای بزرگ و اساسی بایستی با مشارکت تمامی اعضای(جدید و قدیمی) انجام شود. دکتر هادیان با توصیف اینکه ارائه خدمت در هر جایگاهی در دانشکده و دانشگاه بخشی از عمر کیفی و واقعی ما محسوب می‌شود از تمامی گروه‌های آموزشی دانشکده درخواست کرد تا در پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌های گروه، دانشکده و دانشگاه از یکدیگر حمایت، همراهی، همکاری و همدلی داشته باشند. 
دکتر هادیان با بیان اینکه تحقق اهداف و کسب موفقیت در هر زمینه‌ای به ابعاد مختلفی ازجمله فراهم شدن فضای مناسب تشویقی و ترغیبی برای فعالیت افراد دارد افزود: این فضا در معاونت آموزشی دانشکده برای تمامی اعضای هیئت‌علمی برای پیشبرد فعالیت‌های آموزشی فراهم است.
وی در پایان سخنانش با اشاره به حضور ده‌ساله به‌عنوان معاون پژوهشی معاونت بین‌الملل دانشگاه گفت: باوجود تمام محاسن حضور در معاونت بین‌الملل دانشگاه همواره خود را فرزند دانشکده توانبخشی دانسته و قلبا تمایل به حضور پررنگ‌تر و مؤثرتر در دانشکده داشته‌ام و خدا رو شاکرم که شرایطی فراهم شد که قدمی برای تحقق بیش‌ازپیش اهداف بلندمدت و کسب جایگاه دانشکده برداشته شود. دکتر هادیان انتخاب دانشکده به عنوان دانشکده نمونه در جذب تعداد دانشجوی بین‌الملل فراتر از میزان پیش‌بینی‌شده دانشگاه، کسب رتبه برتر پژوهشی دانشکده برای سومین سال پیاپی در میان دانشکده‌های توانبخشی کشور، ارائه سه کورویکولوم به معاونت بین‌الملل دانشگاه و اجرای آن در سطح ملی، نمایه شدن دو مجله انگلیسی‌زبان دانشکده در scopus، بازسازی درمانگاه‌های فلج مغزی و همی پلژی،بازسازی بخش تخصصی گفتاردرمانی،راه‌اندازی بخش توان‌بخشی تعادلی،راه‌اندازی مرکز تخصصی فیزیوتراپی ورزشی، تجهیز و راه‌اندازی درمانگاه اپتومتری، ایجاد درمانگاه تخصصی پا و ایجاد سالن آموزش کارگاهی استاد طالبیان، اولین دانشیار رشته ادیولوژی در کشور و نیز بیشترین تعداد دانشیار رشته گفتاردرمانی در کشور در دانشکده توان‌بخشی را بخشی از دستاوردها طی 4 سال اخیر برشمرد. 
در ادامه نشست دکتر قطبی ابتدا در خصوص روند ارسال فرایند آموزشی مشترک با دانشکده پیراپزشکی به چهاردهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری توضیحاتی داد.  سپس سابقه مدیریتی خود را از فروردین 1393 توسط معاون آموزشی وقت دکتر بهروز عطارباشی مقدم برشمرد و  به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از آن زمان پرداخت. تدوین سه شیوه‌نامه ارزشیابی دوره‌های آموزشی دانشکده ، ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی و ارزیابی فراگیر، چاپ مقالات آموزشی در مجلات معتبر و ارائه مقاله در همایش کشوری آموزش پزشکی ، فعال‌سازی شاخه دانشجویی دفتر توسعه آموزش (SEDO ) ، تهیه بانک اطلاعاتی طرح دوره‌های دانشکده و فعالیت در محور همکاری‌های برون‌سازمانی به‌صورت بین دانشکده‌ای و دانشگاهی از جمله این موارد بود. 
دکتر قطبی ضمن ابراز خرسندی از کسب تجارب ارزشمند در زمینه همکاری با مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه به‌ویژه در دوره مدیریتی دکتر عظیم میرزازاده ، مدیر اسبق این مرکز ؛ از حمایت و همراهی رئیس و معاون آموزشی دانشکده برای پیشبرد برنامه های دفتر توسعه آموزش دانشکده تشکر کرد. 
 دکتر قطبی در ادامه سخنانش با اشاره به چالش‌های دفتر توسعه آموزش دانشکده برای فعالیت در 8 محور تعریف شده در شیوه نامه شرح وظایف دفاتر توسعه آموزش با توجه به تشکیلات فعلی این دفتر ، حضور مدیران گروه‌های آموزشی را اقدامی موثر  برای پیشبرد مأموریت‌ها و اهداف آن دانست و از گروه‌های آموزشی دانشکده به دلیل تولید محتواهای الکترونیکی به‌ویژه طی دو سال اخیر قدردانی کرد. وی حضور 7 ساله خود در سمت مدیریت دفتر توسعه را ناشی از علاقمندی به فعالیت در این حوزه و به ویژه همکاری با سایر مدیران در سطح دانشگاه برشمرد. 
دکتر قطبی در پایان سخنانش ضمن تبریک به دکتر دالوند، ایشان را با توجه به سوابق پیشین فعالیت های توسعه آموزش جانشین مناسبی دانست و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
این مراسم با اهدای لوح سپاس به دکتر قطبی و اعطای ابلاغ به دکتر دالوند پایان یافت.

 

لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *