معاون بهداشت دانشگاه: رضایتمندی از طرح غربالگری کرونا بیش از 97 درصد است که موفقیت طرح را نشان می‌دهد

دکتر علیرضا دلاوری در نشست مشترک با شهرداران، فرماندهان سپاه و مسئولان آموزش‌وپرورش مناطق تحت پوشش با موضوع غربالگری کووید 19 گفت: راه‌اندازی مراکز 16 ساعته فشار بر بیمارستان‌های دانشگاه را کاهش داده است.

گالری عکس

دریافت فیلم
در نشست روز چهارشنبه 13 فروردین 99 در سالن دارالفنون ساختمان مرکزی دانشگاه، دکتر علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه، دکتر سعید تاملی، معاون فنی این معاونت، دکتر محمدرضا سلمانی، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر محمدمهدی عظیمی، رئیس بهداشت و درمان سپاه تهران، سرهنگ رضا گرشاسبی، فرمانده قرارگاه عملیاتی فتح و شهرداران و مسئولانی از سپاه، بسیج و آموزش‌وپرورش حضور داشتند.

هدف از غربالگری علاوه بر پیدا کردن بیمار،  اطمینان خاطر دادن به مردم است
دکتر دلاوری با بیان اینکه طرح غربالگری کرونا طرحی ویژه در کشور است گفت: این طرح به‌منظور پیدا کردن بیماران مبتلا به کرونا از 15 اسفند شروع شد و از 23 اسفند از مرحله پایلوت درآمد و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد و دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأخیر و از اول فروردین غربالگری را آغاز کرد ولی خوشبختانه آمار نشان می‌دهد هر سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران باوجود مشکلاتی که در زیرساخت‌های شهری مثل افراد ثبت‌نشده در سامانه سیب و نوع فرهنگ مردم تهران هست در حال حاضر بالای 50 درصد غربالگری انجام‌شده به‌طوری‌که در دانشگاه علوم پزشکی تهران در 5 روز 750 هزار نفر را غربالگری کردیم.
معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی مراکز 16 ساعته جامع سلامت گفت: راه‌اندازی مراکز 16 ساعته فشار بر بیمارستان‌های دانشگاه را کاهش داده است. در بحث غربالگری هدف ما فقط پیدا کردن بیمار نیست بلکه اطمینان خاطر دادن به مردم است که در این اپیدمی کسی هست که حواسش هست و افرادی هستند که پاسخگو هستند و می‌توانند مردم را راهنمایی کنند. رضایتمندی از این طرح بیش از 97 درصد است که موفقیت طرح را نشان می‌دهد.
دکتر دلاوری با اشاره همکاری خوب نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه و شهرداری در بحث بهداشت محیط گفت: همه مدیران شهرداری پای کار آمده‌اند که جای قدردانی دارد.

غربالگری 52.6 درصد جمعیت ثبت شده در سامانه سیب تا 12 فروردین
دکتر سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با بیان اینکه این مرکز 5 منطقه شهرداری و بخش آفتاب را تحت پوشش دارد به اهمیت سیاسی، اقتصادی و وجود بوستان‌های بزرگ و مراکز فرهنگی و تفریحی متعدد در این منطقه  نیز اشاره کرد و در ادامه گفت: در بحث حمل نقل، وجود پایانه جنوب و راه‌آهن و تردد زیاد مردم از تهران و سراسر کشور، این منطقه را ازنظر اپیدمیولوژیک به منطقه حساسی تبدیل کرده است.
وی جمعیت تحت پوشش این مرکز را بیش از یک‌میلیون و 500 هزار نفر و جمعیت ثبت‌شده در سامانه سیب را بیش از 946 هزار نفر برشمرد و گفت: جمعیت غربالگری شده تا 12 فروردین 498 هزار نفر بود که معادل 52.6 درصد است.
رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با اشاره به غربالگری یک‌میلیون و 350 هزار نفر در کل دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشکلات موجود در اجرای غربالگری را ثبت‌نام نشدن 38 درصد جمعیت در سامانه سیب، محدودیت خطوط تلفن و امکانات لجستیک، پاسخگو نبودن مردم به تماس‌ها، سرعت اینترنت و مشکلات ناشی از تماس با تلفن شخصی با خانوارها بیان کرد.
دکتر سلمانی با برشمردن حیطه‌های همکاری حوزه‌های برون بخشی از آنان خواست در غربالگری جمعیت تحت پوشش و در تیم‌های گندزدایی و اقدامات محیطی همکاری کنند.
وی تأمین امنیت در واحدهای 16 ساعته ارائه خدمت، تأمین نیروی همکار برای استقرار در کنار کارکنان پایگاه‌های سلامت، فعالیت مستقیم افراد علاقه‌مند برای انجام غربالگری و پیگیری در منزل، تأمین فضای فیزیکی، لجستیک و نیروی انسانی و انجام غربالگری، هماهنگی برای دسترسی به اطلاعات ساکنین منطقه که در سامانه وجود ندارند را ازجمله زمینه‌های همکاری‌های برون بخشی برای کمک به غربالگری کووید 19 عنوان کرد.
در ادامه هر یک از مسئولان حاضر در جلسه نظرات خود و نحوه همکاری با مرکز بهداشت جنوب تهران در طرح غربالگری را بیان کردند.
در این جلسه مقرر شد ستاد کرونای هر منطقه تشکیل شود و یکی از مسئولان دانشگاه در این جلسات حضور داشته باشند.


مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *