در گفت وگو با دکتر مسعود رفعتی مطرح شد: امکانات رفاهی دانشگاه به روز خواهند شد

منابع انسانی یکی از بزرگترین ثروت های دانشگاه هستند که در تلاشیم تا در شأن همکارانمان ارائه خدمات رفاهی دهیم

مدیر نظارت و توسعه امور عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه بسیاری از اماکن اقامتی و خدمات رفاهی بر اثر مرور زمان دچار نقص شده اند و نیاز به بازنگری دارند؛ بر اهتمام ویژه این مدیریت با حمایتهای ریاست و معاون توسعه دانشگاه در بروزرسانی و بهره برداری مطلوب آنها تاکید کرد و گفت: منابع انسانی یکی از بزرگترین ثروتهای دانشگاه هستند که در تلاشیم تا در شأن همکارانمان ارائه خدمات رفاهی دهیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، دکتر مسعود رفعتی مدیر نظارت و توسعه امور عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گزارشی از فعالیتهای انجام شده و در دست اقدام این مدیریت در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به کارکنان دانشگاه؛ در استودیو شفای روابط‌عمومی حضور یافت و با خبرنگار دانشگاه به گفت و گو پرداخت.

خودتان را معرفی بفرمایید و از سوابق خود برای ما بگویید.
مسعود رفعتی هستم، پزشکم و MD,MPH مدیریت نظام سلامت از دانشگاه تهران دارم، نزدیک به 27 سال سابقه کار دارم که بالای 21 سال از این سابقه در حوزه های مدیریتی بوده و در شهرهای مختلفی مثل شهرستان قروه، کامیاران در استان کردستان، کرج و تهران به عنوان رئیس و مدیر شبکه بهداشت و درمان، معاون بهداشت و توسعه در دانشگاه و مدیر بیمارستان مشغول به فعالیت های مدیریتی بوده ام و در شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر نیز مدیر شبکه بودم. در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تاکنون در بیمارستانهای بهرامی، شریعتی و آرش مدیر بیمارستان و در حال حاضر نیز به عنوان مدیر نظارت و توسعه امور عمومی در خدمتتان هستم.

امکانات رفاهی دانشگاه (مشهد، رامسر و شیراز) و اماکن اقامتی در حال رفع نقص هستند
وی درخصوص اماکن اقامتی ـ رفاهی برای کارکنان دانشگاه اظهار داشت: دو مرکز اصلی که در اختیار دانشگاه قرار دارد یکی هتل اسپادانای مشهد را داریم که متاسفانه در بررسی اخیر که انجام شده در وضعیت خوبی قرار ندارد و تجهیزات وابسته ی آن دچار تخریب های زیادی شده که تصمیم جدی برای اصلاح و بازسازی هتل اسپادانای مشهد گرفته شد. برآوردهای لازم برای اصلاح وضعیت موجود صورت گرفت، روالهای اداری و اخذ مجوزهایش انجام شده و در حال حاضر بعنوان یک اولویت در دست اقدام است. ما می خواهیم شور و شعف در خانواده همکاران در استفاده از اماکن اقامتی صورت پذیرد و وضعیت این اماکن را متناسب با شأن همکاران ارتقا دهیم. همچنین رضایت از نحوه تشریفات و خدمات رسانی در این اماکن برای ما مهم است و در این راستا ما از سه گروه کارشناسی درخواست کردیم تا موارد را چک کنند و به ما گزارش دهند. بنابراین رسیدگی به هتل اسپادانا در دستور کار ماست و در اولویت قراردارد و امیدوارم در چند ماه آینده اتفاقات خوبی رقم بخورد.
مرکز دومی که در اختیار دانشگاه قرار گرفته و حالت سوئیت دارد مهمانسرای دانشگاه مشهد است که طی یک تفاهم نامه گرفته شد و تا 85 درصد هزینه های آن توسط دانشگاه تقبل می شود که این دستور با نظر ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم توسعه دانشگاه صورت گرفته است.
همچنین هتلی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساخته شده که برون سپاری داشتند و ما قسمتی از این هتل را از خود دانشگاه مشهد گرفتیم که البته از حرم دورتر است اما کاملا شرایط هتلی دارد و از نظر قیمتی هتل اسپادانا با مهمانسرای مشهد متفاوت است. مهمانسرا و هتل اسپادانا فقط صبحانه دارد و مهمانسرا برای همکارانی که بخواهند با هزینه کمتری به مشهد سفر کنند قیمت مناسب تری دارد و این امکان انتخاب بین این سه گزینه (هتل اسپادانا، مهانسرا و هتل دانشگاه مشهد) توسط خود همکاران صورت می پذیرد.
وی به اماکن اقامتی و تفریحی در رامسر و شیراز اشاره کرد و گفت: امکانات رامسر با توجه به شرایط رطوبت بالایی که در آنجا هست نیاز به نگهداری جدی دارد، در بازدیدهای اخیر نواقصی دیده شده که بعد از پروژه بهسازی اماکن مشهد، بررسی و رفع نواقص رامسر را در دستور کار قرار خواهیم داد تا شرایط فعلی را اصلاح کنیم. همچنین شیراز با توجه به قطب بودن آن در گردشگری سلامت محل تمرکز توریسم های حوزه سلامت شده که از همان هتل وابسته به دانشگاه استفاده می کردند و بگونه ای این موضوع نارضایتی را برای همکارانی که صرفا جهت تفریح در آنجا اقامت داشتند؛ ایجاد میکرد. با توجه به موارد فوق در حال حاضر قرارداد شیراز رو تمدید نخواهیم کرد تا با مکان مناسب تری در شأن همکاران دانشگاه علوم پزشکی تهران قرارداد ببندیم. البته ایستگاههای تحقیقاتی زیادی هم در شهرهای اصفهان، کرمان و یزد وجود دارد که برای کاربرد بهتر از این فضاها تیم ما در حال بررسی و کارشناسی هستند تا اگر شرایط اصلاح و بازسازی آن مقدور بود بتوانیم به نحو مطلوبی این اماکن را نیز در اختیار همکاران قرار دهیم.

باشگاه رفاهی کارکنان دانشگاه در بلوار کشاورز
دکتر رفعتی درخصوص تاریخچه سینما بلوار و واگذاری آن به دانشگاه برای موضوع راه اندازی باشگاه رفاهی کارکنان صحبت کرد و اشاره داشت: از ابتدای تحویل این سینما قرار شده بود که این مکان به باشگاهی رفاهی برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شود اما در این مسیر با مشکلاتی از جمله گودبرداری در پشت این ساختمان مواجه شدیم که نشستی را ایجاد کرده بود و با بازدیدهای دفتر فنی این گودبرداری را عاملی برای نشست ها و خطر ریزش ساختمان مذکور اعلام کردند که در آن زمان امکان بهره برداری وجود نداشت. بنابراین پیمانکاری برای مقاوم سازی سازه انتخاب و در حال حاضر این کار در دست اقدام است، البته همزمان به دنبال برنامه های اجرایی جهت ایجاد رستوران، کافی شاپ و فست فود نیز هستیم. سعی کردیم در این مسیر از شرکت ها و یا افرادیکه برند هستند دعوت به همکاری و برون سپاری کنیم. تقریبا در مرحله اجرا هستیم و در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری خواهیم رسید. برای همکاران در این موضوع تخفیف ویژه با منوهای اختیاری خواهیم داشت. در این مسیر همچنین سعی شد صبحانه ای مناسب با نرخ تعدیل شده در سلف ستاد مرکزی دانشگاه طی ساعت 7 تا 7:50 به همکاران ارائه شود. منتظر فیدبک ها هستیم تا بتوانیم حتی در شرایط زمستان و سرمای هوا انواع آش، حلیم و عدسی را در این بخش اضافه کنیم تا رضایتمندی بیشتری را در همکاران شاهد باشیم.

لباس کارکنان به ویژه در بخش های بیمارستانی و درمانی
وی درخصوص تهیه لباس در بیمارستانها اظهار کرد: بسیاری از بیمارستانها چندسالی است برای کادر درمان خود (پرستاران، خدمات، تاسیسات) لباس تهیه نکردند و با توجه به اهمیت این موضوع سعی کردیم نمایشگاهی متمرکز با هدف نمایش محصولات مورد نظر در خصوص البسه کادر پرستاری و همچنین شرکتهای تولید کننده لباس با سابقه که همکاری قبلی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران را داشته اند، برگزار کنیم. این نمایشگاه باتوجه به بررسی‌های کارشناسان حوزه معاونت درمان و حوزه مدیریت نظارت و توسعه امور عمومی دانشگاه در ۱۵ و ۱۶ آبان 1401 با حضور شرکت‌های منتخب (نخ بافان، مهتاب بافت حریر، کالای پزشکی سینا، دریای آرام سبلان و ایندو) برای نمایش محصولات مورد نظر برگزار شد و در نهایت شرکت ها از طریق سامانه های مرتبط انتخاب میشوند تا لباس های مذکور برای بیمارستانها (حداقل یک دست) خریداری شود.

برنامه های جدید در حوزه خدمات مهدکودک
وی درخصوص قوانین قرارگاه جمعیت و جوانی و تاکید آن بر تامین مهدکودک برای مادران شاغل اظهار کرد: طبق دستورات و قوانین این کمیته، دستگاهها باید از مهدکودک برای سازمان خود برخوردار باشند که دانشگاه ما از این حیث برخوردار است و قرارداد آن نیز تمدید شد. اما موضوع دوم دیگری که برای ما مهم است این بود که این مهدکودک ها افزایش یابد. در حال حاضر در نزدیکی ستاد دانشگاه مهدکودکی در حال ساخت است و منتظریم تا پیمانکار آن انتخاب و ساخت آن تمام شود. اما طرح ما اینست که برای عقد قراردادهای مهدکودک بیشتر، اول بودجه دانشگاه را بدانیم و بفهمیم چقدر برای این موضوع تامین اعتبار خواهد شد. هدف ما انتخاب مهدکودک های خوب با پراکندگی های زیاد است تا همکاران مسافت زیادی را برای مهدکودک طی نکنند. در این مسیر منتظر اخذ مجوزهای لازم هستیم.
وی گفت: بعد از نظرسنجی، جانمایی، تامین اعتبار لازم و مباحث کارشناسی شده تا پایان سال 1401 تلاش خواهیم کرد تا سقف قراردادهای خود را با چند مهدکودک دیگر افزایش دهیم. این روند با در نظر گرفتن گستره جغرافیایی محل سکونت همکاران و مراکز درمانی تحت پوشش خودمان در نظر گرفته خواهد شد.

سلامت کارکنان و برنامه های ویژه
وی در خصوص موضوعات سلامت محور در ابعاد سازمانی عنوان کرد: سلامت ابعاد گوناگونی دارد که در ابعاد روانی و جسمی آن می توان برنامه ریزی کرد. اما در حوزه سلامت عمومی کارکنان پیش بینی کردیم که کارگروه سلامت داشته باشیم که تلفیقی از عالی ترین سطوح سازمان باشد. از منظرهای مختلف موضوع را بررسی کنیم و پیشنهادات سازنده دهیم. مثل خدمات دندانپزشکی با تعرفه دولتی که در حال حاضر برای کارکنان فراهم شده و در حال پیشرفت نیز است.
برای ایجاد شور و نشاط در منابع انسانی نیز دستوراتی داده شده تا کارگروه های تخصصی برای این موضوع برنامه ریزی کنند که در حوزه منابع انسانی در دست اقدام است.

بیمه های درمانی و امور نظارتی  
وی در خصوص بازپرداخت طولانی بیمه ها گفت: جلسات متعددی در این خصوص با شرکت های بیمه گذاشته شده تا بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. این جلسات در راستای پاسخ دهی زودتر به کارکنان است. حتی پوشش بیشتر داروها برای بیمه های تکمیلی در دست اقدام است تا در تکمیل و قرارداد جدید بیمه تکمیلی لحاظ شود و رضایتمندی کارکنان فراهم شود. سعی می کنیم کارهای خوب انجام شده را حفظ کنیم و کارهای جدیدتر را در راستای بهبود مطالبه کنیم. در این راستا سعی میکنیم بازوهای اجرایی برای واحدها باشیم تا نظارت بیشتری در حسن انجام قراردادها صورت پذیرد.
قبل از وقوع بحران باید آسیب شناسی کنیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

خدمات رفاهی افزوده
اولویت اصلی ما فرایندهایی است که منافع عام دارد تا بتوانیم کمیت و کیفیت خدمات فعلی را بهبود بخشیم و بعد ازآن قرارداد با جاهای متعدد را خواهیم داشت تا تفاهم نامه هایی را با آنها ببندیم و به کارکنان خدمات مطلوب تر ارائه دهیم. در این راستا اداره رفاهی این مدیریت مسئول پایش و سنجش این برنامه هاست تا تعداد اماکن تفریحی و توریستی را افزایش دهیم. نیاز به زمان بیشتری داریم تا اقدامات اصلاحی خود را به درستی انجام دهیم چراکه برنامه های رفاهی انتها ندارد.

افزایش وام های کارمندی 
وی در خصوص اعطای وام به کارکنان گفت: دستور بر اینست تا روند اعطای این وام ها به گونه ای باشد که بانکی که بتواند خدمات وامی بهتری به دانشگاه بدهد در اولویت انتخاب قرار گیرد تا سرمایه گذاری در این بانک صورت گیرد و بهره آن بصورت وام در اختیار همکاران قرار گیرد، وام هایی با سود کمتر و تعداد بیشتر. این موضوع با همکاری مدیریت امور مالی دانشگاه در دست اقدام است. هنر ما در این مسیر افزایش دادن این وام ها خواهد بود و با حمایت دکتر رحیم نیا معاون محترم توسعه دانشگاه تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

بالا بردن خدمات رفاهی برای کارکنان یکی از دغدغه های اصلی مسئولان است
دانشگاه رسالت های متعددی دارد و تمامی مسئولان دانشگاه عزم جدی دارند در همه این رسالت ها تا حد مطلوب ارائه خدمات دهند، باید ببینیم بضاعت ما در دانشگاه چقدر است و منابع مورد نیاز برای اجرای این قوانین چگونه تامین می شود. بالا بردن خدمات رفاهی برای کارکنان یکی از دغدغه های اصلی مسئولان است.
وی در پایان اشاره کرد: ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم تا در این مسیر نه دانشگاه و نه کارکنان هیچکدام متضرر نباشند و هردو از خدماتی که میدهیم منتفع شوند. بنابراین برآیند این فعالیتها و خدمات برای ما مهم است تا بتوانیم مجموعه زیادی از کارکنان دانشگاه را راضی نگه داریم.

 

سیده کاملیا داودزاده
تهیه کننده:

سیده کاملیا داودزاده

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *