• تاریخ انتشار : 1398/10/29 - 09:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 595
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

29 دی روز ملی هوای پاک

میانگین سالانه غلظت ذرات معلق هوا در تهران حدود سه برابر بیشتر از مقادیر استاندارد است

اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد علمی معتبر، تحلیل هزینه ـ اثربخشی و پایش کمی اقدامات، روشی برای دستیابی به کیفیت هوای مطلوب در ایران است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده محیط زیست، آلودگی هوا یکی از علل بیماری و مرگ در دنیا است و بسیاری از مردم با آن مواجهه دارند؛ در واقع 9 نفر از هر 10 نفر در جهان، هوای آلوده را استنشاق می‌کنند. این عامل خطر که مهمترین عامل خطر محیطی است می تواند سلامت انسان را به صورت جدی تهدید کند. سازمان جهانی بهداشت در سال 2013، آلودگی هوا را به عنوان عامل سرطانزای قطعی معرفی کرده است. بنابراین مواجهه با این عامل خطر می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مواجهه با آلودگی هوا حتی با غلظت‌های پایین‌تر از مقادیر استاندارد و رهنمود، می‌تواند سبب اثرات حاد و مزمن شود. همانند بسیاری از نقاط دنیا، در ایران و به‌خصوص کلان شهرهای کشور، معضل آلودگی هوا سالها است که افراد را تحت تأثیر قرار داده است.
براساس آخرین مطالعات انجام شده توسط پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، میانگین سالانه غلظت ذرات معلق هوا با قطر دو و نیم میکرومتر و کمتر (PM2.5) شهر تهران در طی 10 سال اخیر همواره حدود سه برابر بیشتر از مقادیر استاندارد و رهنمود سازمان جهانی بهداشت بوده است و این وضعیت در سایر کلان شهرهای کشور هم مشاهده شده است.

یافته‌های مطالعات سازمان جهانی بهداشت بیانگر این واقعیت است که هر ساله حدود 7 میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا در دنیا رخ می‌دهد که این میزان معادل 10 درصد از کل موارد مرگ است.  همچنین برآورد شده است که تعداد موارد مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران حدود 40 هزار مورد در سال است که این تعداد نیز معادل حدود 10 درصد از کل موارد مرگ سالانه کشور است.
گرچه کیفیت هوا در مناطق مختلف کشور از منظر آلاینده‌هایی نظیر دی اکسیدگوگرد و مونواکسیدکرین، بهبود چشمگیری داشته است و غلظت این آلاینده ها در هوای آزاد کشور به طور معناداری کاهش یافته است؛ اما در رابطه با مهمترین آلاینده هوا در کشور که ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرومتر و کمتر (PM2.5) است، متاسفانه توفیق چندانی حاصل نشده است. بهرحال با توجه به تجربیات موفق سایر کشورها در این زمینه، می‌توان از طریق اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد علمی معتبر، تحلیل هزینه ـ اثر بخشی و پایش کمی اقدامات، غلظت ذرات معلق هوا را کاهش داد و در نتیجه کیفیت هوا در کشور بهبود یابد.

 

تاریخچه نامگذاری روز ملی هوای پاک

به طور كلي در دنيا به منظور حمایت طلبی و جلب توجه مردم به موضوعات مربوطه، روزهاي نمادين خاصي تعيين مي‌گردد كه از جمله آنها روز جهاني محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و غيره مي باشد. روز هواي پاك در دنيا تحت عناوين مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در كشورهاي مختلف نامگذاري شده و اقدامات خاصي در اين روز جهت تنوير افكار عمومي صورت گرفته است.

 در ايران نيز با توجه به مشکل آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور و به منظور حمایت طلبی کاهش آلودگی هوا و جلب توجه مردم به آلودگی هوا و کاهش آن، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دي ماه به عنوان روز ملي هواي پاك نامگذاری شد.

 

فایل‌های مفید

چگونه مواجهه خود با آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت را کاهش دهیم؟

مروری بر مطالعات کيفيت هوای آزاد و اثرات آن بر سلامت در ایران

سند جامع حمايت طلبي كنترل آلودگي هوا و كاهش تبعات آن بر سلامت

گزاره برگ ' بررسی وضعیت کیفیت هوا و اثرات آن بر سلامت در ایران'

گزاره برگ ' بررسی وضعیت کیفیت هوا و اثرات آن بر سلامت در تهران'

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه خبری RSS,پژوهشکده محیط زیست
  • کد خبر : 97233
کلمات کلیدی
دریا  امیری
تهیه کننده:

دریا امیری