نخستین وبینار از سری وبینارهای تخصصی دانشکده بهداشت در ارتباط با کووید-19، با موضوع ملاحظات بهداشتی، محیط زیستی، اپیدمیولوژیک و سیاستی کرونا-هم‌زیستی در ایران برگزار شد

نخستین وبینار از سری وبینارهای تخصصی دانشکده بهداشت در ارتباط با کووید-19، با موضوع "ملاحظات بهداشتی، محیط زیستی، اپیدمیولوژیک و سیاستی کرونا-هم‌زیستی در ایران" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دوشنبه 15 اردیبهشت 1399، اولین سری از مجموعه وبینارهای تخصصی دانشکده بهداشت با حضور 12 نفر از استادان و صاحب نظران ویروس شناسی، ایمنی‌شناسی، بهداشت محیط، اپیدمیولوژی، آموزش و ارتقای بهدشت، سیاستگذاری سلامت و مدیریت و اقتصاد سلامت با عنوان «ملاحظات بهداشتی، محیط زیستی، اپیدمیولوژیک و سیاستی کرونا-هم‌زیستی در ایران» برگزار شد.
دکتر امیرحسین تکیان، گرداننده وبینار و مدیرگروه سلامت جهانی و سیاستگذاری عمومی دانشکده بهداشت، در زمینه اهداف برگزاری این وبینار گفت: «در شرایطی که جهان در تلاش برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت قدم برمی‌داشت، وقوع ناگهانی پاندمی کووید-19 و عدم آمادگی کشورها برای پاسخ دهی سریع و مناسب به آن، بار مضاعفی را به نظام های سلامت تحمیل و رسیدن به اهداف توسعه پایدار سلامت را دچار مشکل کرد. این ویروس حتی قوی ترین نظام های سلامت جهان را تحت الشعاع قرار داد. لذا، همه کشورهای جهان نیاز به یک برنامه ریزی منسجم تر برای مدیریت و کنترل مناسب هرگونه اپیدمی در آینده را دارند. 
هدف از برگزاری این وبینار، بحث و ارائه تجربیات در ارتباط با ابعاد گوناگون عالم‌گیری کووید ۱۹، که دانشکده بهداشت در آنها در کشور پیش قدم بوده است و تبادل نظر در ارتباط با وضعیت نظام سلامت پس از بحران کرونا و لزوم تقویت نظام سلامت در بخش های مختلف برای آمادگی برای اپیدمی های احتمالی آینده است. »
دکتر تکیان همچنین در زمینه جزئیات این وبینار افزود: «باتوجه به اهمیت آمادگی نظام سلامت کشور عزیزمان برای مقابله با اپیدمی های احتمال بعدی، دانشکده بهداشت درنظر دارد مجموعه وبینارهای تخصصی در ارتباط با کووید-19 را به طور دوره ای برگزار کند. خوشبختانه نخستین وبینار از این مجموعه وبینارها امروز از ساعت 17:00 الی 20:00 برگزار شد. در این وبینار 12 نفر از اساتید صاحب نام ویروس شناسی، ایمنی‌شناسی، بهداشت محیط، اپیدمیولوژی، آموزش و ارتقاء بهدشت، سیاستگذاری سلامت و مدیریت و اقتصاد سلامت به ایراد سخنرانی و بیان تجربیات خود در حوزه‌های تخصصی مربوطه پرداختند».
گرداننده وبینار موضوعات محوری صحبت های سخنرانان وبینار را به این شرح بیان کرد: در ابتدا دکتر علی اکبری ساری، رئيس دانشكده بهداشت و استاد گروه علوم مديريت و اقتصاد بهداشت این دانشکده، درخصوص فعالیت های دانشکده و درس های برای آینده سخنانی را بیان داشت.
پس از آن دکتر طلعت مختاری آزاد، استاد و متخصص ویروس شناسی دانشكده درارتباط با فعالیت های انجام شده توسط آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده توضیحاتی را ارائه داد.
در ادامه دکتر آرش رشیدیان، مدیر علوم، اطلاعات و نشر، دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و استاد گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت، درمورد جایگاه و فعالیت های سازمان جهانی بهداشت و چالش های پیش روی سازمان در هماهنگی جهانی و منطقه ای کووید-۱۹ به ارائه سخنرانی پرداخت.
سپس دکتر فاضل شکری و دکتر امیرحسن زرنانی، استادان گروه پاتوبیولوزی دانشکده بهداشت سخنانی در رابطه با تست های آنتی بادی در تشخیص کروناویروس و اقدامات انجام شده توسط گروه ایمونولوژی ارائه داد.
به دنبال آن دکتر سیمین ناصری، معاون پژوهشی و استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده و دکتر محمود علی محمدی، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده، درمورد امکان شناسایی و تکثیر ویروس کووید-19 و امکان انتقال آن از طریق فاضلاب‌های شهری سخنانی را بیان داشتند.
پس از آن دکتر کاظم ندافی، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر صادق حسنوند، دانشیار پژوهشکده محيط زيست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در زمینه ملاحظات محیطی و انتقال ویروس کووید-۱۹ از طیق هوا و استفاده از پوشش ماسک مطالبی را ارائه نمود.
همچنین دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه، به معرفی کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقدامات کمیته در این حوزه پرداخت.
سپس دکتر الهام شکیبازاده،معاون آموزشی و دانشیار گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشکده، درخصوص آموزش مردم و مسئولیت اجتماعی دانشکده بهداشت در افزایش سواد سلامت جامعه و فعالیت کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنانی را ایراد کرد.
در پایان دکتر امیرحسین تکیان در رابطه با سیاستگذاری‌ها و جهت‌گیری‌های نظام سلامت در حین و پس از بحران کرونا سخنانی را ارائه کرد.
در انتهای جلسه نیز اساتید سخنران به سوالات شرکت کنندگان در وبینار پاسخ دادند.
دکتر تکیان در پایان یادآور شد: «وبینارهای بعدی از این سری وبینار ها با تمرکز بیشتر بر هر یک از موضوعات تخصصی برگزار می شود که زمان برگزاری آنها متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد».

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *