دکتر ترابی: روابط عمومی مسئول خوش‌نامی دانشگاه است

نشست مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه با مدیر روابط عمومی دانشگاه

نخستین کارگاه آموزشی ارتباط مؤثر با محوریت «رهبری عصبی» با حضور مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه برگزار شد.

در این کارگاه که چهارشنبه 4 تیر 99 در سالن جی 6 سازمان مرکزی برگزار شد، دکتر ماشااله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به اینکه قصد داریم در این‌گونه نشست‌ها موضوعات مختلفی را مطرح و همراهی متفاوتی را درصحنه فعالیت‌ها رقم بزنیم؛ گفت: موضوع مدنظر ما رهبری عصبی است، بدین معنا که چگونه شما برنامه‌ریزی ذهنی خود را بتوانید به‌درستی هدایت کنید و اینکه تحت تأثیر کمبودها آن را به سرانجام مطلوب برسانید.

شناخت از خود؛ رمز موفقیت از کار
وی با اشاره به رهبری در قرن 21 (neuroleadership) که چه توضیحی دارید وقتی اتفاقات به آن‌گونه که فکر می‌کنیم پیش نمی‌آید؟ یا بهتر است بگویم، چه توضیحی می‌دهید وقتی بقیه می‌توانند چیزهایی را به دست بیاورند که برخلاف همه پیش‌بینی‌هاست؛ افزود: خطر همه‌جا است و ما برای مبارزه با خطر گردهم آمده‌ایم. در سازمان افراد خوب در یک محیط بد می‌توانند کارهای بدی انجام دهند، زیرابه طور غریزی برای محافظت از خود فعال هستند؛ بنابراین افراد بد نیز می‌توانند در یک محیط خوب کارهای خوبی انجام دهند چراکه در ارتباط اجتماعی هستند و با دیگران همکاری می‌کنند.«تفاوت محوری در (محیط خوب یا محیط بد) و نوع محیطی که ایجاد می‌شود بستگی به رهبر یا رهبران دارد».
دکتر ترابی بابیان اینکه ما به‌عنوان رهبر، محیطی مناسب ایجاد می‌کنیم که اتفاقات بهتری رخ دهد؛ گفت: رمز موفقیت این کار شناخت از خود است. برای اینکه بتوانیم خودمان را مدیریت و کنترل کنیم باید در هرلحظه که شرایط تغییر کرد، مدیریت و تسلط خود را از دست ندهیم.
وی در ادامه به دو ماده شیمیایی «خودخواه» اندورفین و دوپامین ED و دو ماده شیمیایی «خودمختار» سروتونین و اکسی توسین SO پرداخت و یادآور شد: اندورفین‌ها درد جسمی را متوقف می‌کنند. دوپامین‌ها ماده‌ای شیمیایی است که با پیدا کردن چیزی که به دنبال آن هستید و به آن دستیابی پیدا می‌کنید فعال می‌شود؛ این به ما می‌گوید که متمرکز بمانیم و به جلو پیش برویم.
وی گفت: وقتی احساس ارزش و غرور می‌کنید، سروتونین (این ماده شیمیایی) فعال می‌شود به‌طور مثال؛ فارغ‌التحصیل شدن در دانشگاه نمونه‌ای از این مورد است، این احساس خوب با سروتونین ها به نقطه اوج می‌رسند. سروتونین نقش «رهبری شیمیایی عصبی» ایفا می‌کند و می‌گوید؛ من بدون آنکه چیزی بخواهم از شما حمایت می‌کنم. تمامی افرادی که جهادی و بدون توقع فعالیت می‌کنند، حالشان همیشه خوب است. این نشانگر این آیه متبرکه است که می‌فرمایند «فإنّ مع الْعسْر يسْراً ‏، إنّ مع الْعسْر يسْراً» مژده بزرگي است برای آن عده از مؤمنان، هرگاه در زندگی خویش به‌سختی و دشواری مواجه شوند، وعده پروردگار برایشان همین است که نباید مأیوس را به خود راه دهند و یقین کامل داشته باشند که روزی در زندگی‌شان آمدنی است که آساني و روزگاری خوشی در برابر آن‌ها قرار خواهد داشت.
 
 
 
رهبران سخاوتمندانه عمل می‌کنند
دکتر ترابی یادآور شد: در سازمان‌هایی که سبک رهبری خودمختار را در فرهنگ خود فراهم می‌کنند، رهبران سخاوتمندانه عمل می‌کنند لحن را تنظیم می‌کنند در این فرهنگ، رهبری به‌عنوان یک مسئولیت تلقی می‌شود، نه یک رتبه، دیگران سخاوتمندانه عمل می‌کنند و نسبت به همکاران و سازمان خود احساس مسئولیت می‌کنند.
دکتر ترابی در ادامه متذکر شد: اینکه در واحدهای مختلف تابعه پرچم و آرم مستقلی علم می‌شود حاصل این است که خودمختاری گاهی «خودخواهی» را تقویت کرده است که در آن تعادل وجود ندارد. البته که اوج تجلی رفتار در سازمان باید در روابط عمومی شکل بگیرد.
وی از ماده شیمیایی غیر خودخواه دیگر «اکسی توسین» به‌عنوان (هورمون عشق) یادکرد و افزود: هنگام تجربه دوستی، اعتماد و حتی لمس بدنی فعال می‌شود و یک رابطه و اعتماد را تقویت می‌کند. اکسی توسین قدرتمند است و باعث سخاوت می‌شود، حتی ممکن است با مشاهده یک عمل مهربانی، اکسی توسین دریافت کنید.
دکتر ترابی ادامه داد: ما به‌عنوان روابط عمومی مسئول هستیم محیط را دلپذیر، خوب و جذاب کنیم و خوبی‌ها را نمایش دهیم. هرکدام یک مسئولیت اجتماعی داریم و نسبت به آن مسئول هستیم و باید آگاهانه برخورد کنیم، عواقب کار را هم بسنجیم و اگر فعالیتی انجام می‌دهیم باید حس خوب ایجاد کنیم؛ بنابراین باید بتوانیم در لحظه، حال خوب داشته باشیم و حال خوب ایجاد کنیم.
 
انسان هدفمند؛ انسانی بانشاط است
دکتر ترابی با اشاره به اینکه باید هدفمند باشیم و در لحظه‌لحظه زندگی خدا را شکر کنیم؛ یادآور شد: می‌خواهیم به سمت متفاوتی از سبک مدیریت و رهبری در روابط عمومی برسیم چراکه روابط عمومی مسئول خوش‌نامی دانشگاه است. تک‌تک همکاران روابط عمومی مسئول حفاظت از خوش‌نامی و ارتباط ارزش‌های پیرامون محیط خود هستند.
وی افزود: فاصله‌ای بین زندگی شخصی و کاری وجود ندارد فاصله‌ها را خودمان ایجاد می‌کنیم زمانی که در خانه موفق هستیم در کار هم موفق خواهیم بود؛ فرمول همه این‌ها یکی است.
 
حس یکپارچگی فوق‌العاده مقدس و مبارک
مدیر روابط عمومی دانشگاه خاطرنشان کرد: این جلسات به‌صورت دوره‌ای برگزار و ادامه‌دار خواهد بود و اینکه باید تمرین کنیم خودمان را مدیریت کنیم و حال خوب داشته باشیم و به بقیه انتقال دهیم. اگر بخواهیم رهبری سخاوتمندانه داشته باشیم مسئولان روابط عمومی واحدها باید در این نشست‌ها حضورداشته باشند و آن را لمس کنند و به بقیه انتقال دهند و در کار خود سرلوحه قرار دهند.
وی گفت: ما یک روابط عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم و فرقی نمی‌کند در کدام واحد دانشگاهی خدمت می‌کنیم افتخار ما این است که در این دانشگاه فعالیت داریم و باید این مفهوم را گسترش دهیم و به آن ببالیم و حس از هم جدا بودن نداشته باشیم در آن زمان است که حرکت ما جهادی است وگرنه حرکت‌های کوتاه با اثرات بسیار کم تولید می‌کنیم اگر بخواهیم جریان اثرگذار داشته باشیم باید باهم یکپارچه حرکت کنیم. حس یکپارچگی فوق‌العاده مقدس و مبارک است. برای این کار باید ازنظر جسمی خودمان را آماده کنیم؛ باید بافکرها، ایده‌ها، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی که پیش‌نیاز سبک زندگی سالم است را لحاظ کنیم تا اتفاقات بعدی به‌درستی پیش می‌آید.
توضیح اینکه در ادامه کارگاه مهندس سارا نعیمی مسئول واحد انفورماتیک روابط عمومی به مصوبه شیوه‌نامه اینستاگرام که در شورای IT دانشگاه تدوین شد، اشاره کرد و به سؤالات مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه در این خصوص پاسخ داد.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *