نشست مطبوعاتی کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان برگزار شد

به همت انجمن "مقابله با سوء رفتار با کودکان" متشکل از دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان با شعار " برجای می ماند" شامل "نادیده گرفته شدن بر جای می ماند"، "زخم برجا می ماند" و"حرف برجای می ماند"، آغاز به کار می کند.

گالري عکس

به همت انجمن "مقابله با سوء رفتار با کودکان" متشکل از دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان با شعار " برجای می ماند" شامل "نادیده گرفته شدن بر جای می ماند"، "زخم برجا می ماند" و"حرف برجای می ماند"، آغاز به کار می کند. 
در نشست مطبوعاتی کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان که پیش از ظهر روز دوشنبه 25 آبان سال 94 در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه برگزار شد، دکتر کدیور استاد ناظر این کمپین و رئیس بخش ‌های ویژه نوزادان در مرکز طبی کودکان گفت: هدف اصلی از راه‌اندازی این کمپین "پیشگیری از کودک‌آزاری" با طرح مسائل مرتبط با سوء رفتار با کودکان و آگاهی سازی و آموزش و در نهایت ارتقا سلامت کودکان‌ است.
وی افزود: این در حالی است که با طراحی فرایند ارائه خدمات بالینی به صورت منسجم و در نظر گرفتن شرایط کودک، علاوه بر مسائل جسمی به جنبه های سلامت روان نیز توجه و با همکاری پزشک متخصص روانپزشکی کودکان و کارشناس روانشناسی بالینی در حوزه های پزشکی قانونی، مددکاری، مسائل اخلاقی و رویکرد حقوقی با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان‌های مرتبط با مسائل کودکان اقدام کرد. 
دکتر کدیور ادامه داد: در این طرح برای پزشکان، گروه‌های پرستاری و مامایی و دانشجویان این رشته‌ها کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف به‌منظور شناخت و مراقبت از چنین کودکانی برگزار می‌شود. ماهانه در این نشست ها فعالان و متخصصان رشته‌های مختلف بالینی، اخلاق، حقوق، پزشکی قانونی، پرستاری و مددکاری و دیگر رشته‌ها در مرکز طبی کودکان به بحث و تبادل نظر در این حوزه می پردازند.
وی افزود: سال 92 همزمان با هفته کودک، سمیناری برگزار شد که به ابعاد مختلف سوء رفتار با کودکان (کودک آزاری) با حضور پنجاه و دو صاحب نظر و کارشناس حیطه های مختلف پرداخت که آخرین پانل آن در بحث های ارتباط با سوء رفتار جنسی با کودکان بود و در این سمینار، با حضور پوران درخشنده پژوهشگر عرصه اجتماعی و کارگردان سینما، بخشی از فیلم "هیس، دختران فریاد نمی زنند!" که از ساخته‌های ایشان بود، به نمایش درآمد و توسط گروهی از صاحب‌نظران و اعضای هیات علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
دکتر کدیور برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای سطوح مختلف مراقبتی کودکان ازجمله پزشکان متخصص و دستیاران رشته کودکان و برخی از رشته های دیگر و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی را از دیگر فعالیت‌های مرتبط با سلامتی کودکان دانست و گفت: روزهای سه‌شنبه اول هرماه در مرکز طبی کودکان، برنامه‌های آموزشی اخلاق بالینی و تعهد حرفه‌ای در حوزه کودکان و نوزادان با حضور کارشناسان و صاحب نظران رشته های مختلف برگزار می‌شود که تاکنون حقوق کودکان و مباحث مربوط به کودک‌آزاری ازجمله بحث‌های مطرح‌شده در آن بوده است. همچنین در کنار این نشست ها، تدوین راهنماهای بالینی و فرآیند مدیریت کودکانی که در مراکز بالینی به دلیل سوء رفتار مراجعه و بستری می‌شوند، با همکاری اعضا هئیت علمی و کارشناسان رشته های مختلف مورد نظر بوده است. سیستم ثبت موارد سوء رفتار با کودکان نیز از برنامه‌هایی است که مدنظر می باشد و اصل اول این روند امنیت و سلامت کودک است.
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در مرکز طبی کودکان در مورد تشکیل انجمن مقابله با سوء رفتار کودکان گفت: این انجمن از سال گذشته با پنج عضو برای فعالیت در عرصه های اجتماعی شروع به کار کرده است که علاوه بر آن برای برنامه کمپین پیش رو آموزش قریب صد داوطلب هم صورت گرفته است. 
وی افزود: غایت این انجمن احترام گذاشتن به تمام ابعاد حقوق مصوب کودکان است؛ به طوری که هیچ کودکی مورد سوءرفتار قرار نگیرد. همچنین در صورتی که کودکی مورد سوءرفتار قرار گرفت، سیستمی نظام مند و قانونی با زیرگروه های پزشکی و مددکاری، برای شناسایی (Identification)، تشخیص و ارزیابی (Assessment)، ثبت (Registration)، درمان (Treatment) و پیگیری (Follow up)  آسیب ها وجود داشته باشد. در این حال علاوه بر اطلاع رسانی، پیگیری اجرای برنامه‌های آموزشی براساس سازمان جهانی بهداشت و طرح های پژوهشی ازجمله اقدامات این انجمن است.
دکتر کدیور با اشاره به تداوم کار کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان، این کمپین را حرکت مقطعی در زمانی محدود ندانست و گفت: قرار است اعضای این انجمن در مراکز اصلی درمانی و بخش های کودکان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران، خوابگاه های دانشگاه،‌ مهدکودک‌های منتخب و حتی برخی از ایستگاه های مترو حضور یابند و با همکاری واحد اورژانس اجتماعی 123 سازمان بهزیستی، درباره سوء رفتار با کودکان، مردم را آگاه کنند.
وی افزود: در برنامه‌ای که چهارم آذر برگزار می‌شود، از مسئولین و هنرمندان و برخی از کودکان کار دعوت شده است. در این میان یکی از فعالیت‌های جدی اعضای انجمن، حضور آن‌ها در گزارش صبحگاهی علمی و اطلاع‌رسانی در این زمینه به دستیاران و دانشجویان پزشکی مراکز درمانی کودکان است. 
استاد ناظر کمپین مقابله با سوء رفتار با کودک، با اشاره به برنامه‌های مختلف وزارت بهداشت مبنی بر ارتقا سلامت کودکان، گفت: ایران جزء کشورهای امضاکننده پیمان نامه حقوق کودکان است و در همه جای دنیا کودکان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه نیاز به حمایت دارند. در این میان، ورود به مقوله کودک‌آزاری کار ساده‌ای نیست و نیاز به اقدامات منسجم قانونی و حقوقی با در نظر گرفتن جنبه های حمایتی و مددکاری و رویکرد پیشگیری دارد.
دکتر کدیور بابیان این‌که در ایران سیستم ثبت و گزارش دهی مصادیق سوء رفتار با کودک وجود ندارد گفت: در این رابطه آمارهایی ارائه‌شده است ولی واقعی نیست. حتی گاه به دلیل جنبه های فرهنگی و یا ناآگاهی، تفاوت و تمایز تأدیب و تنبیه با خشونت مغفول مانده است. در این میان با توجه به امانت بودن کودکان، ایجاد جهانی عاری از خشونت برای کودکان حق هر کودکی است. 
وی بحث آموزش را از توجهات جدی سازمان جهانی بهداشت درزمینهٔ مقابله با سوء رفتار با کودک دانست و گفت: اگر در این زمینه بخواهیم پیشگیری کنیم؛ حتماً باید مستندسازی کنیم.
دکتر کدیورافزود: دانشجویان با تشکیل انجمن مقابله با سوء رفتار با کودک، حرکتی را در این زمینه آغاز کرده اند که به نوعی در این زمینه حرکتی نو در کشور است  و این انجمن تلاش دارد تا حرکتی مستمر را پیگیری کند. 
وی ادامه داد: پیگیری انجمن علمی "پیشگیری از سوء رفتار با کودکان"، با حضور متخصصین رشته های مختلف بالینی و مددکاری و روانپزشکی کودکان، اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی و کارشناس حقوقی و پرستاری صورت گرفته است. در این حال، طراحی تیمی متشکل از رشته‌های بالینی به‌اضافه رادیولوژی، جراحی اعصاب، روان‌پزشکی کودکان، روانشناسی کودکان، مددکار اجتماعی، اخلاق، پزشکی قانونی، پرستاری و دیگر رشته‌های مرتبط با مقوله سوء رفتار با کودکان در فرایند بیمارستانی مورد نظر بوده است.
دکتر کدیور با اشاره به اقدامات کمپین در مرحله آغازین آن در مهدکودک های منتخب گفت: به کودکان با بازی و برگزاری مسابقه نقاشی، فرفره‌های آبی که نماد این کمپین هستند، داده می شود. همچنین به مربیان مهدکودک‌ها نکات کلی در مورد سوء رفتار با کودکان آموزش داده می‌شود. 
وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور، اورژانس اجتماعی 123 را راه‌اندازی کرده که به بررسی مشکلات مربوط به خشونت خانگی و مسائلی ازاین‌دست همانند سوء رفتار با کودکان می‌پردازد.
دکتر کدیور افزود: یکی از مصادیق سوء رفتار با کودک، بحث غفلت و مسامحه در مراقبت از کودکان است. همچنین بهره‌برداری از کودکان که کودکان کار از نمونه‌های برجسته آن است، از دیگر مصادیق این معضل اجتماعی است.
وی یکی از مشکلات را تعریف کودک در کشور بر حسب مسائل قانونی و حقوقی، اقتصادی و ... دانست و گفت: سازمان جهانی بهداشت، کودک را فرد زیر 18 سال در نظر می‌گیرد.
دکتر کدیور بابیان این‌که حق هیچ کودکی این نیست که مورد آزار و خشونت قرار گیرد گفت: حق هر کودکی است که کودکی و شادی کند و اگر کودکی آزار ببیند؛ در آینده هم ممکن است آزاردهنده باشد. در این میان باید به والدین طرز محبت کردن و ایفای نقش والدی و فرزندپروری را بیاموزیم.
در بخشی دیگر از این نشست، یسنا رستم‌آبادی مسئول انجمن دانشجویی مقابله با سوء رفتار با کودکان، بابیان این‌که مسئله پیشگیری از سوء رفتار با کودکان یک وظیفه اجتماعی است گفت: در برنامه راهنمایی که به این منظور طراحی شده است، سه رسته نیروی قضایی و پلیس، مربیان و بهزیستی و مددکاران و تیم سلامت در بحث سلامت کودکان دخیل هستند.
وی افزود: برخی از رفتارهای پرخطر سلامت، مانند چاقی و افسردگی به‌طور محسوسی با سوء رفتار دوران کودکی مرتبط هستند.
رستم‌آبادی با اشاره به چگونگی ایجاد انجمن مقابله با سوء رفتار با کودکان گفت: در پاییز سال 93، مطالعات اولیه را در مورد این مقوله آغاز کردیم و در سال 94، اساسنامه این انجمن در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان با موافقت دکتر پاسالار رئیس این مرکز، به تصویب رسید. 
مسئول انجمن مقابله با سوء رفتار با کودکان با اشاره به هدف اساسنامه انجمن گفت: هدف غایی این انجمن آن است که هیچ کودکی مورد سوء رفتار قرار نگیرد و برای رسیدن به این هدف، یک سیستم ارزیابی، یک سیستم درمانی و یک سیستم حمایت‌کننده برای کودکانی که مورد سوء رفتار قرار می‌گیرند، تعریف می شود. برای رسیدن به این هدف غایی، ابتدا باید این آگاهی ایجاد شود که سوء رفتار تنها آنچه در ذهن ما است، نیست. 
وی از برگزاری مراسم اختتامیه کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان در روز چهارم آذر خبر داد و گفت: این مراسم با حضور مسئولین و برخی هنرمندان برگزار می‌شود.
در ادامه عاطفه پویان از دانشجویان پزشکی و عضو انجمن مقابله با سوء رفتار با کودکان گفت: در مورد موارد سوء رفتار با کودکان، آمار دقیقی در ایران نداریم و حتی در دیگر کشورهای دنیا نیز آمار ارائه‌شده کمتر از اندازه واقعی آن است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، حتی ذکر شده که 15 تا 30 درصد از جمعیت کودکان جهان مورد انواعی از سوء رفتار قرار می‌گیرند.
در بخشی دیگر از این نشست، ریحانه نصرت‌آبادی، دانشجوی دندانپزشکی، ضمن بیان تعریف سوء رفتار گفت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سوء رفتار با کودکان به هرگونه بدرفتاری جسمی، عاطفی یا روانی، جنسی یا بی‌توجهی نسبت به کودک گفته می‌شود. به‌گونه‌ای که منجر به آسیب احتمالی یا حقیقی برای سلامت کودک، بقا، رشد و یا کرامت وی شود. طراحی پوسترهای این کمپین نیز بر همین اساس بوده است.
در ادامه شرمینه معینی دانشجوی داروسازی و از اعضای این انجمن در این کمپین گفت: نماد این کمپین فرفره آبی بوده و رنگ آبی نشان از کبودی بدن کودکی دارد که در سال 1989 میلادی بر اثر آزار و اذیت فوت کرده و مادربزرگش به نشانه غم و اندوه و کبودی جسم نوه خود روبان آبی به آنتن ماشین خود نصب می کند. همچنین شعار "برجای می‌ماند"  به این مفهوم است که به دلیل روحیات کودکان، هرگونه سوء رفتاری ممکن است تا پایان عمر بر آن‌ها تأثیر بگذارد.
معینی بابیان این‌که این کمپین همزمان با روز جهانی مقابله با کودک‌آزاری، از روز سه‌شنبه 26 آبان آغاز می‌شود و تا روز جمعه 29 آبان 94 ادامه دارد گفت: این کمپین دارای دو بخش میدانی و مجازی است که در بخش میدانی به مراکز درمانی می‌رویم. نکته قابل‌توجه این است که در مرحله اول، مخاطبان ما کودکان نیستند بلکه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت به آن‌ها و مربیان هستند که در مورد سوء رفتار با کودکان نیاز به اطلاعات و آگاهی دارند.
وی افزود: طبق آمار، 20 درصد کودکانی که در اثر سوء رفتار فوت کرده‌اند، یک ماه پیش از فوت، توسط یکی از افراد کادر سلامت ویزیت شده‌اند و این نشان می‌دهد که این رسته شغلی نسبت به موضوع سوء رفتار با کودکان، آشنایی کاملی نداشته‌اند.
بهار صابرزاده از اعضای دیگر این انجمن بابیان این‌که می‌خواهیم پیام‌آور محبت برای کودکان باشیم گفت: کمپین‌ها فریاد انجمن‌ها هستند و پس از تأسیس این انجمن، شروع به جذب داوطلبانی از دانشجویان برای حضور در مراکز درمانی و خوابگاه های دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، مهدکودک‌های منتخب با همکاری اورژانس اجتماعی 123 سازمان بهزیستی و حتی مترو کردیم.
توضیح این‌که در پایان این نشست خبری، کلیپی که توسط یکی از دانشجویان برای این کمپین در مورد سوء رفتار با کودکان ساخته شده بود برای خبرنگاران و اصحاب رسانه پخش شد.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی 

   
کلمات کلیدی
تهیه کننده: