پیشنهاد تعدادی از روسای بیمارستان ها در بازنگری نظام ارزیابی شعاع

با توجه به تأکید رییس دانشگاه مبنی بر بازنگری سیستم جامع ارزیابی کمی فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی (شعاع)، با تعدادی از روسای بیمارستان ها در خصوص ویژگی‌ها و کاستی‌های این سیستم و لزوم بکار گیری آن در دانشگاه به گفتگو پرداختیم.


حق انتخاب بکارگیری روش های جایگزین ارزیابی
دکتر صادق نیت رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی شعاع را برنامه ای ارزشمند دانست که نیاز به ارتقا دارد و گفت: ثبت اطلاعات و مستندسازی فعالیت اعضای هیات علمی در بازه زمانی منظم کار ارزشمندی است که از طریق شعاع انجام می شود.
وی با اشاره به کاستی های نرم افزار شعاع گفت:  اینکه نمی توان به راحتی به اطلاعات ثبت شده در شعاع دسترسی پیدا کرد یکی از کاستی های این نرم افزار است.  پیشنهاد می دهم امکانی فراهم شود که اطلاعات ثبت شده در شعاع به صورت منظم طبقه بندی و به صورت الکترونیک مستندسازی شود تا اعضای هیات علمی  برای تهیه CV  و  تکمیل دیگر مدارک مورد نیاز خود، ازآن استفاده کنند.
دکتر صادق نیت با تاکید بر امکان بهره گیری مطلوب از اطلاعات ثبت شده در شعاع گفت:  در حال حاضر برای  مسئولان بیمارستان امکان دسترسی مناسب به این اطلاعات در نظر نگرفته اند.
رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی با تاکید بر ضرورت تعدیل الزامات بکارگیری این سیستم برای تمامی اعضای هیات علمی گفت:  بایستی با تعدیل الزام ها،  نگرانی برخی اعضای هیات علمی، نسبت به تکمیل فرم شعاع را برطرف کرد و اساتیدی که روش های دیگر مستند سازی را ترجیح می دهند این امکان برایشان فراهم و  حق انتخاب به آنان داده شود.
دکتر صادق نیت در پایان سخنان خود، با بیان اینکه با ادامه کار شعاع موافق هستم اما نرم افزار فعلی نیاز به ارتقا دارد افزود: باید قابلیت های بیشتری به شعاع اضافه و امکان بهره گیری از مستندات آن تسهیل شود تا بتوان از آن استفاده بهینه کرد و در خصوص اجبار بهره گیری از آن بازنگری صورت گیرد.

بارش افکار روش مناسبی برای به روزرسانی شعاع

دکتر بدو با تاکید بر حفظ شعاع و درصورت لزوم ایجاد سیستم جایگزین مناسب آن گفت: الزام شعاع در ثبت عملکرد اعضای هیات علمی بخصوص هیات علمی بالینی که در کنار آموزش و پژوهش، فعالیت درمانی نیز دارد باعث می شود اساتید خودارزیابی نسبت به عملکردشان داشته باشند.
وی با بیان اینکه عملکرد هیات علمی باید به روشی ارزشیابی شود افزود: درحال حاضر ممکن است نگاه اعضای هیات علمی به شعاع، انجام یک کار کلیشیه ای باشد به گونه ای که فعالیت های پراستفاده را انتخاب و براساس آن فرم ها را تکمیل کنند. بنابراین اگر قرار است از این مدل استفاده بشود باید اصلاحات و بازنگری هایی در آن صورت گیرد.
رییس مرکز طبی کودکان با بیان پیشنهادهای خود برای ارتقا نرم افزار شعاع گفت: بایستی نظام ارجاع در شعاع مورد بازبینی قرار گیرد و در همه مراکز این چرخه از رییس بخش و مدیر گروه به معاون آموزشی و رییس بیمارستان به صورت یکسان اجرا شود. برای هریک نیز ترتیب و بازه زمانی مشخص کنند تا گردش اطلاعات توسط یک مسئول متوقف نشود و روند ارتقا و ترفیع هیات علمی بازنماند.
وی تکنیک بارش افکار را بهترین راه برای بازنگری محتوای شعاع دانست و گفت: برای بروز رسانی شعاع می توان جلسه ای را با حضور تعدادی از معاونان آموزشی و روسای بیمارستان ها و اعضای هیات علمی که در این زمینه صاحبنظر هستند برگزار کرد تا از طریق بارش افکار حضوری، راهکار مناسبی برای کاستی های پیدا شود.
دکتر بدو تصریح کرد: اینکه اصلا نظام ارزیابی نداشته باشیم و به صورت فیزیکی عملکرد اعضای هیات علمی بررسی شود عملی نیست. مگر اینکه جایگزین مناسبی برای آن پیدا شود و یا بانک اطلاعاتی در معاونت آموزشی هر بیمارستان ایجاد شود که بتوان به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد.
رییس مرکز طبی کودکان در پایان سخنان خود تاکید کرد: در مجموع سیستم ارزیابی عملکرد هیات علمی امری ضروری است و باید با توجه به تغییر شرایط زمانی مورد بازنگری قرار گیرد.

لزوم تایید خوداظهاری ها توسط روسای بخش ها

دکتر پورمند رییس بیمارستان سینا، در ارزیابی خود از سیستم شعاع گفت:  طراحی این نرم افزار در قالب خوداظهاری انجام می شود بنابراین رییس بخش، مدیر گروه و رییس بیمارستان بایستی اعتماد کنند به اطلاعاتی که اعضای هیات علمی در آن ثبت می کنند.
وی افزود: اما متاسفانه با انالیزهایی که با کمک معاون آموزشی بیمارستان انجام داده ام در مواردی مشاهده کردم اطلاعات تکمیل شده از صحت کافی برخوردار نیست برای مثال در 15 روز پایانی اسفندماه عزیزی حضور خود در اتاق عمل را 60 ساعت نوشته درحالی که فقط دو روز امکان استفاده از اتاق عمل را داشته است!
رییس بیمارستان سینا با بیان اینکه یکی از نگرانی هایی که در سیستم شعاع وجود دارد ارزیابی صحت و سقم اطلاعات تکمیل شده است پیشنهاد داد: در بعضی از بیمارستان ها که از بخش های متعددی تشکیل شده و حدود 100 تا 150 عضو هیات علمی در آن فعالیت دارند تایید اطلاعات تکمیل شده کار دشواری است لذا باید چند نفر به عنوان ناظر این خوداظهاری ها را بررسی و آنالیز کنند.
دکتر پورمند رییس بخش را آگاه ترین فرد نسبت به عملکرد اعضای هیات علمی دانست و گفت: رییس بخش به خوبی می داند که یک عضو هیات علمی تا چه اندازه در حوزه آموزش، پژوهش و درمان فعالیت دارد و با نظارت خود بر فرم های تکمیل شده می تواند معیار مناسبی برای  ارزیابی خوداظهاری باشد.
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر وجود سیستم نظارتی  در کنار سیستم شعاع گفت: وجود نظارت بر سیستم خوداظهاری شعاع ضروری و نقش روسای بخش ها در این زمینه بسیار مهم است لذا روسای بخش ها باید براساس توانمندی های علمی و میزان تعهدشان به بخش و بیمارستان انتخاب شوند.
خبرنگار: سمیرا کرمی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی