نشست رابطین روابط عمومی دانشگاه

کارگاه آموزشی اصول خبرنویسی و عکاسی با گوشی تلفن همراه در ستاد روابط عمومی دانشگاه برگزار شد

 اصول خبرنویسی، تکنیک‌های عکاسی با گوشی تلفن همراه، نور و ضد نور و کادربندی از مباحث مطرح‌شده در کارگاه آموزشی اصول خبرنویسی و عکاسی با موبایل بود.

دومین کارگاه آموزشی از دور دوم دوره های توانمندسازی رابطین خبر و عکس سایت دانشگاه با موضوع اصول خبرنویسی و عکاسی با موبایل با تدریس مهدی گلپایگانی سردبیر خبری روابط عمومی دانشگاه و محمد لیائی مدیر هنری نشریه ندا و با حضور رابطین خبری واحدهای تابعه دانشگاه روز یکشنبه اول بهمن 96 در سالن جلسات ستاد روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه گلپایگانی ضمن معرفی نرم‌افزار ویراستیار گفت: نرم‌افزار ویراستیار که مربوط به فرهنگستان زبان و ادب فارسی است به تسهیل امر نگارش و ویرایش اخبار کمک می‌کند و در امر خبرنویسی بسیار کاربرد دارد. کار با این نرم‌افزار آسان بوده و بهتر است رابطین از این نرم‌افزار استفاده کنند.
سردبیر خبری روابط عمومی به معرفی اجزای خبر پرداخت و گفت: خبر از تیتر، لید و متن خبر تشکیل‌شده است. تیتر خبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا که ویترین و معرف کلی خبر بوده و حائز اهمیت است.
وی افزود: مختصر و جذاب بودن، دوری از شعارزدگی و انطباق با حقیقت، سوالی نبودن، نداشتن قید زمان و مکان به‌جز موارد خاص و مفهوم بودن ازجمله ویژگی‌های تیتر خوب است. از زیر تیتر و رو تیتر در مصاحبه‌های طولانی که موضوعات مختلفی را دربرمی گیرد، می‌توان استفاده کرد.
سپس تیتر چند خبر با نظرات رابطین موردبررسی قرار گرفت.
در ادامه لیالی به بیان نکاتی کاربردی به‌منظور عکاسی با تلفن همراه پرداخت و گفت: شناخت پدیده‌ها و طبیعت جنبه‌های مختلف فلسفی، درونی و هنری دارد. در بحث عکاسی که نوعی از شناخت هنری است نوع نگاه و خلاقیت افراد مؤثر است.
وی افزود: کادربندی از مهم‌ترین اصول عکاسی است و لازم است در کادربندی‌ها تصاویر در یک‌سوم طلایی قرار گیرد. بهتر است که در هنگام عکاسی کادر بزرگ‌تر در نظر گرفته شود که امکان ویرایش وجود داشته باشد.
رزولوشن و زوم کردن، نور و ضد نور و نحوه استفاده از ابزار کمکی ازجمله فلش و لنز چشم ماهی از دیگر مطالبی بود که در این کارگاه مطرح شد.
خبر: الهام حق شناس

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس