به مناسبت روز ملی کیفیت

کیفیت، از من آغاز می‌شود

کارشناس مسئول دفتر بهبود کیفیت مرکز طبی کودکان، دارا بودن نقش محوری در تیم سازی در حوزه ارتقای کیفیت بیمارستان و هدایت و هماهنگی بین واحدها در اجرای اهداف استراتژیک و عملیاتی یکی از مهم‌ترین وظایف این واحد است.

کیفیت، از من آغاز می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، به مناسبت فرارسیدن روز ملی کیفیت با شعار « کیفیت، از من آغاز می‌شود»، با زهرا آقارحیمی کارشناس مسئول دفتر بهبود کیفیت مرکز طبی کودکان، به گفتگو نشستیم.

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

اینجانب زهرا آقارحیمی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، از سال ۱۳۹۰ در واحد بهبود کیفیت بیمارستان مرکز طبی کودکان مشغول فعالیت می کنم. در این جا وظیفه خود می‌دانم به نوبه خود روز کیفیت را به ‌تمامی همکارانی که در واحد بهبود کیفیت حضور دارند و همکارانی که به صورت غیرمستقیم در جای جای بیمارستان جهت پیشبرد این امر مقدس و ارتقا کیفیت تلاش می کنند، تبریک بگویم و از زحمات مسؤلانه آنها قدردانی کنم.

لطفاً در خصوص اهداف و اولویت‌های واحد بهبود کیفیت توضیح دهید.

در چند سال اخیر، فعالیت بیمارستان‌ها در جهت ارتقاء سلامت جسمی و روانی بیماران و‌ارائه خدامت بهینه، منجر به تمرکز بر ارتقا و بهبود کیفیت خدمات شده و از آن به عنوان یک مزیت ویژه و رقابتی یاد می شود.

از این‌ رو واحد بهبودکیفیت بیمارستان، با اولویت قراردادن کار تیمی در شناسایی و پایش شاخص‌های کلیدی و ‌عملکردی و‌ همچنین مهندسی مجدد فرایندهای بیمارستانی می‌تواند به ‌عنوان استراتژیک ترین واحد، نقش موثری در تعالی کیفیت داشته باشد و ‌به مهمترین ‌هدف که افزایش رضایتمندی بیماران، همراهان و کارکنان است، دست یابد.

اهم وظایف  واحد بهبود کیفیت بیمارستان اطفال را بفرمایید.

یکی از مهم‌ترین وظایف این واحد نقش محوری در تیم سازی در حوزه ارتقای کیفیت بیمارستان، هدایت و هماهنگی بین واحدها در اجرای اهداف استراتژیک و عملیاتی می باشد. از دیگر وظایف این واحد میتوان به کنترل و نظارت بر حفظ و ارتقا کیفیت خدمات در کلیه واحدهای بیمارستانی از طریق تعیین و پایش شاخص های اصلی، ‌مرتبط و همچنین مهندسی مجدد فرایندها اشاره نمود.

تشکیل و شرکت در کمیته ها و جلسات مربوط به بهبود کیفیت در جهت شناسایی مشکلات بیمارستان و ارائه راهکارهای اجرایی، مشورتی و تخصصی از کاربردی‌ترین وظایف واحد بهبودکیفیت است. تدوین برنامه عملیاتی و ‌نظارت بر میزان پیشرفت آن و همچنین نظارت بر عملکرد کمیته‌های بیمارستانی و ارائه گزارش به تیم رهبری و مدیریت اجرایی، مدیران و مسئولان از دیگر وظایف این واحد هست.

اهم‌چالش های واحد بهبود کیفیت بیمارستان ها چیست؟

از مهمترین چالش ها، ضعف آموزشی، مدیریتی و عدم ‌ارائه راه حل اساسی و‌ یکپارچه در حیطه بهبودکیفیت و اعتباربخشی در کل کشور، نبود جایگاه، ‌شرح وظایف و‌چارچوب کاری مشخص برای واحد بهبودکیفیت، عدم بومی سازی استاندارهای اعتباربخشی جهت بیمارستان های تک تخصصی به خصوص بیمارستان کودکان به علت حساسیت بالای کار با این گروه سنی می باشد. همچنین حجم کاری بالای پرستاران و فرسودگی شغلی آنها در اثر کمبود نیرو، یکی از مهمترین عوامل بازدارنده در این خصوص محسوب می شود.

و کلام آخر ...

امیدوارم با کمک و توجه تمامی مسئولین، واحدهای بهبود کیفیت در بیمارستان‌ها بتوانند در راستای اعتلا و رشد کیفیت خدمات و افزایش رضایت مراجعین و همکاران  وظایف خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند.

 

هما پارساکیا
تهیه کننده:

هما پارساکیا

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *