گفتگو با مهندس الناز نصیرلو کارشناس بهداشت حرفه ای بیمارستان فارابی

روابط عمومی بیمارستان فارابی به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه ای با مهندس الناز نصیرلو، کارشناس بهداست حرفه ای این بیمارستان گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، 28 آوریل 2019 (8 اردیبهشت1398) روز جهانی بهداشت حرفه ای و ایمنی است. 
مهندس الناز نصیرلو، کارشناس بهداشت حرفه ای بیمارستان فارابی در این باره گفت: سالانه 78/2 میلیون نفر از کارکنان به علت حوادث شغلی و بیماریهای شغلی جان خود را از دست می دهند (4/2 میلیون نفر از این مرگ ها مربوط به بیماریهای شغلی)  و 374 میلیون نفر از کارکنان دیگر نیز از حوادث شغلی غیر کشنده رنج میبرند.
گذشته از این، خسارات نامشهودی نیز وجود دارد که به طور کامل در این ارقام دیده نشده است و شامل رنج بی حد وحصر انسانی ناشی از شرایط ضعیف ایمنی و سلامت شغلی در محیطهای کاری است. 
وی به افزایش مشکلات روانشناختی، استرس مرتبط با کار و بیماریهای غیر واگیر در بین کارکنان در سراسر جهان اشاره کرد و گفت:در عین حال، بسیاری از کارکنان به طور مداوم با مخاطرات ایمنی و سلامتی محیط کار مواجهه هستند. 
کارشناس بهداشت حرفه ای بیمارستان فارابی این موضوع را غم انگیز و نگران کننده دانست و تاکیدکرد: چیزی که اهمیت دارد این است که نباید این جمعیت را در دنیای کار در حال تحول، نادیده گرفت.تحقیقات و تجارب بارها در یکصد سال گذشته نشان داده که این رنج و مشقت عمدتاً قابل پیشگیری است.
مهندس نصیر لو با بیان اینکه روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در واقع یک هدف گذاری سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سراسر جهان است افزود: مراسم این روز بخش مهمی از استراتژی های جهانی سازمان بین‌المللی کار ILO برای ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در همه محیط‌های کاری است و باعث ارتقای آگاهی‌های مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می‌شود.  
وی تاکید کرد: این روز، فرصت مناسبی است تا اذهان عمومی نسبت به موضوع ایمنی و بهداشت محیط کار حساس شود و ضمن ارج نهادن به زحمات کارکنان به فراهم آوردن زمینه‌های علمی و کاربردی برای شناسایی مخاطرات شغلی، اجرای روش‌های صحیح کنترل و ارتقای سطح سلامت شاغلین اقدام کنند.
کارشناس بهداشت حرفه ای بیمارستان فارابی گفت: این واحد در سال 1389 با جذب یک نفر نیروی کارشناس بهداشت حرفه ای پایه گذاری شد و فعالیت خود را آغاز نمود.
وی هدف از راه اندازی واحد بهداشت حرفه ای در بیمارستان را تامين و ارتقاء بهداشت و سلامت جسمي، رواني شاغلين، پيشگيري از بيماري‌ها و حوادث ناشي از كار، تامین محیط کار سالم و ایمن، دانست و در مورد برنامه های این واحد اظهار داشت: به منظور دستيابي به اهداف فوق، برنامه هایی توسط واحد بهداشت حرفه ای اجرا می شود که شامل: شناسایی عوامل زیان آور محیط کار، ارزیابی و اقدامات کنترلی شناسایی خطرات، ارزیابی ریسک و رفع نواقص، انجام معاینات دوره ای طب کار بمنظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های شغلی ، آموزش در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای جهت ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایمنی، شناسایی مخاطرات بالقوه با انجام بازرسی های بهداشت حرفه ای در کلیه واحدها و پیگیری حوادث ناشی از کار و توسعه اقدامات پیشگیرانه می باشد. 
خبر و عکس: امیدوار
معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي