گفت وگو با دکتر شکوه ورعی، مدیر امور پرستاری دانشگاه به مناسبت گرامیداشت روز پرستار

دکتر ورعی در نشستی صمیمانه با روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه در خصوص روز پرستار گفت: روز پرستار یکی از روزهای بزرگی است که یاد و خاطره مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های پرستاران را در ذهن متبادر می‌سازد.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، در آستانه فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت زینب سلام‌الله علیها و بزرگداشت روز پرستار (22 دی 1397)، با دکتر شکوه ورعی مدیر امور پرستاری دانشگاه، به گفتگو نشستیم.

با سلام، ضمن تبریک روز پرستار، به‌عنوان یک پرستار، دیدگاهتان در خصوص نام‌گذاری این رویداد بزرگ مذهبی به روز پرستار چیست؟
بسیار خوشحالم، از اینکه این فرصت فراهم شد تا دقایقی کوتاه صحبتی در خصوص روز پرستار با هم داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید پنجم جمادی‌الاول روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم‌دار نهضت پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام، حضرت زینب کبرا سلام‌الله علیها است. این روز را روز پرستار می‌نامند و علت نام‌گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب، پرستاری امام زمانش حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام و دیگر بیماران و مصیبت‌زدگان اهل‌بیت را برعهده داشت و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به‌خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز باتحمل آن‌همه سختی‌ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.
پنجم جمادی‌الاول که سالروز ولادت شیرزن صحرای کربلا، زینب کبراست، بیانگر پیام‌رسانی شایسته، از بازماندگان حادثه جان‌سوز عاشورا است که به نیکویی پرستاری می‌کرد و لقب «بزرگ پرستار همیشه تاریخ» را زیبنده خود کرد. این روز مبارک، از سال‌ها پیش، «روز پرستار» نامیده شده است. پرستاری که با دستان نوازشگر و قلب مهربان خود، درد بیمار را تسکین می‌بخشد و به او نوید حیاتی دوباره می‌دهد. می‌بایست قدر پرستار را دانست و به او و حرفه مقدسش احترام گذاشت؛ چنان‌که مقام معظم رهبری می‌فرماید: به نظر من، همه مردم ما و همه‌کسانی که به سرنوشت بیماران و به سلامت کشور اهمیت می‌دهند، بایستی به قشر پرستار توجه، محبت و اهمیت نشان بدهند؛ چه مسئولان، چه آحاد مردم.
مقام معظم رهبری، درباره اهمیت پرستاری می‌فرماید: «برای حفظ سلامت در جامعه، اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد؛ یعنی اگر بهترین پزشکان و جراحان، کار خودشان را با بیمار به بهترین وجه انجام دهند، اما از آن بیمار پرستاری نشود، به‌طور غالب، کار آن پزشک یا جراح عالی‌قدر، بی‌فایده خواهد بود».
در اینجا جا دارد که من به‌عنوان مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کوچکی از خانواده پرستاری، روز پرستار را به کلیه پرستاران تبریک عرض نمایم و امیدوارم که در سایه ایزد تعالی شاهد بالندگی و ارتقاء هر چه بیشتر حرفه پرستاری باشیم. روز پرستار یکی از روزهای بزرگی است که یاد و خاطره مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های پرستاران را به ذهن متبادر می‌سازد. به همین منظور هرساله در چنین روز باشکوهی افرادی منتخب از بین کادر پرستاری، موردتقدیر و تجلیل قرار می‌گیرند.

روند انتخاب کادر پرستار منتخب در دانشگاه علوم پزشکی تهران چگونه بوده است؟
به جهت انتخاب پرستاران منتخب، روند انتخاب آنان معمولاً بر اساس پرسشنامه‌هایی است که بدین منظور تهیه‌شده و توسط همکاران پرستار در بالین انجام می‌شود.
بر اساس پیشنهاد‌های ارائه‌شده در پرسشنامه، برگه ارزیابی در سه محور قوانین و مقررات (انضباط اداری)، اخلاق حرفه‌ای و وظایف حرفه‌ای و تخصصی طراحی شد که توسط متخصصین و همکاران کادر پرستاری مورد تائید قرار گرفت. با استفاده از این پرسشنامه از 14 مجموعه درمانی وابسته به دانشگاه تعداد 200 تن از کادر پرستاری، به‌عنوان نمونه دانشگاهی انتخاب شدند تا در روز پرستار به‌عنوان پرستار نمونه دانشگاهی از آنان تجلیل به عمل آید. همان‌طور که مستحضر هستید، 22 دی‌ماه در تقویم به‌عنوان روز پرستار تعیین شده است و در دانشگاه روز 23 دی‌ماه سال جاری مراسم تجلیل از مقام شامخ پرستار در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

آیا پرستار نمونه کشوری هم انتخاب ‌شده است؟
بله. از بین 200 تن پرستار منتخب دانشگاهی، بر مبنای پرسشنامه‌ای که از سوی معاونت پرستاری در وزارت بهداشت ابلاغ‌شده بود، تعداد چهار تن پرستار نمونه کشوری، به‌قیدقرعه، انتخاب شدند. از این افراد در مراسم بزرگداشت روز پرستار که توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در روز 22 دی‌ماه تجلیل به عمل خواهد آمد.

 آیا در این هفته مدیریت امور پرستاری دانشگاه برنامه دیگری هم دارد؟
در این هفته برنامه‌هایی با همکاری معاونت محترم پرستاری در وزارت بهداشت و دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تحت عنوان طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای 30 سال را خواهیم داشت که به‌صورت پایلوت در تاریخ 25 و 26 دی‌ماه در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران (تمامی مراکز دولتی و غیردولتی تحت پوشش دانشگاه شامل 14 مرکز دولتی و 18 مرکز غیردولتی) با همکاری کارشناس مسئول آموزش به بیمار مدیریت امور پرستاری (خانم شهپری)، سوپروایزرهای آموزش به بیمار و دانشجویان در عرصه دانشکده پرستاری به اجرا خواهد رسید. هدف از اجرای این طرح شناسایی افراد در معرض خطر چاقی و پرفشاری خون است.
از دیگر برنامه‌ها، به مناسبت روز پرستار، مراسم تجدید میثاق پرستاران با آرمان‌های امام راحل در آستان مقدس (حرم) امام خمینی در روز چهارشنبه 19 دی‌ماه 97 خواهد بود. در این مراسم کادر پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه تهران در کنار سایر همکاران خود یک‌بار دیگر با آرمان‌های امام راحل تجدید بیعت خواهند کرد.

کلام پایانی را بفرمایید.
در اینجا جا دارد از حمایت و همراهی بی‌شائبه حوزه ریاست محترم دانشگاه، هیئت‌رئیسه دانشگاه، معاون محترم درمان دانشگاه جناب آقای دکتر رضایی تشکر و قدردانی کنم که از هیچ کوششی دریغ نکردند تا مراسمی درخورشان پرستاران برگزار شود.
همچنین از همکاری صمیمانه کارشناسان مدیریت امور پرستاری به‌ویژه سرکار خانم پولادی، رابطین انتخاب پرستار نمونه در بیمارستان‌ها، مدیران محترم پرستاری در بیمارستان‌های تابعه و ریاست محترم دانشکده پرستاری جناب آقای دکتر نیکبخت تشکر و قدردانی می‌کنم و در خاتمه یک‌بار دیگر روز پرستار را به‌تمامی همکاران کادر پرستاری تبریک عرض می‌کنم.
خبرنگار: نجمه باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو