مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران افتتاح شد

دکتر کریمی: دانشگاه همواره نقش تسهیل گر در پژوهش‌های مسئله محور دارد و هیچ مانعی برای توسعه آن ایجاد نمی‌کند

با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس دانشگاه و معاون آموزشی وزیر بهداشت، مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران افتتاح شد.

گالری عکس
در مراسم افتتاح این مرکز در  پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی در 23 آذر 99؛ ابتدا دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی و دکتر علیرضا میرباقری رئیس این مرکز، تجهیزات بکارگرفته شده را برای هیئت بازدیدکننده؛ تشریح کردند.

حمایت دانشگاه از فعالیت‌های مرکز آموزشی مهارت‌های پیشرفته بالینی
سپس در نشست پس از بازدید، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با قدردانی از حمایت‌های دکتر ستاری و تلاش‌های دکتر سرکار در راه‌اندازی این مرکز گفت: دکتر سرکار را از سال 1372 که تازه فعالیت خود را آغاز کرده بودند می‌شناسم. در آن زمان مرحوم دکتر کابلی معاون توسعه دانشگاه بود و من رئیس بیمارستان شریعتی بودم و در همان زمان از برنامه‌های دکتر سرکار در این حوزه حمایت کردم. دکتر سرکار نیز از همان سال‌ها همچنان پرانرژی باتربیت نیروهای جوان، ارتباط دانشگاه و صنعت را توسعه می‌دهد.
دکتر کریمی بابیان اینکه دانشگاه همواره نقش تسهیل گر را داشته و هیچ مانعی برای پژوهشکده ایجاد نمی‌کند افزود: در این دوره به‌عنوان رئیس دانشگاه از هر نوع فعالیت مرکز حمایت می‌کنم و به شما توصیه می‌کنم برای توسعه بیشتر فعالیت‌های خود بستر دانشگاه، بیمارستان‌ها و بخش‌ها را در نظر بگیرید و ارتباط بیشتری با دانشکده پزشکی و معاونت آموزشی برقرار کنید تا آنان نیز بتوانند به فعالیت‌های شما کمک کنند. دکتر صادق نیت نیز با نگاه جامع خود از فعالیت‌های شما حمایت می‌کند.

آمادگی ایجاد مراکز مهارت افزا در دانشگاه‌های ایران و دیگر کشورها
 دکتر سرکار، روند اجرای دوره‌های مهارت افزایی پیشرفته بالینی را تشریح کرد و گفت: این دوره‌ها در سه سطح برون تن شامل کلاس‌های مبانی اولیه، مهارت افزایی در محیط مجازی و احشا برون تن یا مصنوعی، سطح پیش بالینی شامل مهارت افزایی روی جسد و حیوان زنده و همچنین سطح بالینی شامل مشاهده عملکرد بالینی و مهارت آموز زیر نظر استاد ارائه می‌شود.
وی با قدردانی از حمایت‌های دکتر ستاری گفت:  این مرکز با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری،  می‌تواند مراکز مهارت افزار را در سه سطح، برای دانشگاه‌های منتخب کشور و دیگر کشورها ایجاد کند.

تأکید بر بازنگری کرویکولوم های آموزشی

دکتر علی‌اکبر حقدوست معاون آموزشی وزیر بهداشت نیز با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این مرکز گفت: نگاه شما به حوزه سلامت و پزشکی تحول زا بوده است.
وی بازنگری کوريکولوم های آموزشی را در نهادینه شدن فعالیت‌های این مرکز ضروری دانست و گفت: برای جا افتادن این مرکز لازم است؛ سیاست‌گذاری‌ها تغییر و انقلابی در کریکولوم های آموزشی به وجود آید تا کشش درونی در بخش‌ها و بیمارستان‌ها ایجاد شود.
حمایت معاون علمی رئیس‌جمهور از توسعه فعالیت‌های مرکز آموزشی مهارت‌های پیشرفته بالینی
دکتر ستاری از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری بر توسعه فعالیت‌های این مرکز خبر داد و گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری، 50 درصد هزینه راه‌اندازی این مرکز را در دانشگاه‌های دیگر تقبل می‌کند.
وی بابیان اینکه تغییر ریل دانشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دانشجویان بخواهند افزود: این مرکز فضای مناسبی است که دانشجویان می‌توانند در آن کار کنند و از شما که این فضا را برای جوانان فراهم می‌کنید تشکر می‌کنم.

درباره مرکز آموزشی مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران
مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی ایران (IACT) به‌عنوان اولین مرکز آموزشی با مأموریت معرفی قابلیت‌ها و ترویج تجهیزات پیشرفته پزشکی ساخت ایران و آموزش و مهارت افزایی کادر درمانی کشور تأسیس‌شده است.
این مرکز به‌عنوان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی و در بیمارستان امام خمینی (ره) به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان آموزشی کشور واقع‌شده و در تعامل مستقیم با کادر درمانی است.
تجهیز مرکز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده این تجهیزات انجام‌شده و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران با هماهنگی معاونت آموزشی، خدمات آموزشی متناسب با تجهیزات ساخت داخل نصب‌شده در این مرکز را ارائه می‌دهند.
درحال حاضر 15 تجهیزات پزشکی پیشرفته پزشکی در دو دسته شبیه‌سازهای پیشرفته مهارت‌های بالینی و جراحی و همچنین تجهیزات پیشرفته پزشکی در محیط حقیقی در این مرکز بکارگرفته شده و این امکان را به فراگیران می‌دهد که آموزش و تجربه مهارت‌های بالینی و جراحی را پیش از تجربه شرایط حقیقی تجربه کنند. این تجهیزات شامل سامانه راهبری جراحی پارسه، سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا، ربات دستیار جراح در جراحی لاپاروسکوپی، شبیه‌ساز جراحی چشم، گاما پروب و گاما پن، کاپیلاروسکوپ نیلفلد و... می‌شود.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *