دکتر مرآت در روز جهانی هپاتیت:

تنها راه پیشگیری از هپاتیت سی پیشگیری از رفتارهای پرخطر است

دکتر مرآت عضو هیئت‌علمی گروه گوارش و کبد بیمارستان شریعتی درباره انواع هپاتیت‌ها و نحوه درمان و پیشگیری از آن توضیح داد.

فیلم
به گزارش روابط عمومی بیمارستان شریعتی، دکتر مرآت عضو هیئت‌علمی پژوهشکده گوارش و کبد بیمارستان شریعتی به مناسبت هفته ملی مبارزه با هپاتیت در گفت‌وگویی درباره روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری توضیح داد. دکتر مرآت درباره شیوع هپاتیت در کشورمان گفت: شیوع هپاتیت بی‌در ایران نسبتاً کم است و درباره شیوه هپاتیت سی امیدواریم تا سال 2030 میزان شیوع آن را به یک‌دهم برسانیم.
 عضو هیئت‌علمی گروه گوارش و کبد بیمارستان شریعتی درباره علت هپاتیت نوع بی و نوع سی توضیح داد و افزود: علت هپاتیت نوع بی و نوع سی ویروسی است که به طرق مختلف وارد بدن می‌شود. در هپاتیت بی درصدی از افراد این ویروس از بدنشان پاک می‌شود اما در برخی مزمن می‌شود. دکتر مرآت افزود: نحوه ورود این ویروس‌ها به بدن از طریق خون‌آلوده است یا وسایلی که با خون در تماس باشند ازجمله سرنگ‌های آلوده مشترک یا وسایل حجامت یا سوزن‌هایی که برای تاتو استفاده می‌شود. البته تماس‌های جنسی محافظت نشده یا انتقال مادر به جنین هم می‌تواند باعث انتقال ویروس باشد.
 دکتر مرآت افزود: هپاتیت بی واکسن دارد و از سال 1371 به واکسیناسیون کشوری واردشده اما هپاتیت سی واکسن ندارد و پیشگیری آن درواقع پیشگیری از رفتارهای پرخطر از طریق اطلاع‌رسانی است.
وی بیمارستان شریعتی یکی از مراکز ارجاع هپاتیت‌های دشوار در کشور دانست و افزود: درمان بیماران هپاتیت سی با داروی جدید در این بیمارستان آغاز شد و اگر بیماران به درمان‌های معمول جواب ندهند به این مرکز ارجاع می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت 28 جولای مصادف با ششم مرداد را روز جهانی هپاتیت نام‌گذاری کرده است وزارت بهداشت کشورمان نیز با توجه به اهمیت آموزش‌ها و پیشگیری در این زمینه یکم تا ششم مرداد امسال را هفته هپاتیت نام گذاشت.

خبرو مصاحبه: فرانک معصومی فرد
عکس: مهدی ولی الهی
تصویربردار: محمدرضا رضا سلطان
تدوینگر: شهرام رشید آذر

 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد