نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران و روسای بیمارستان‌ها

دکتر قناعتی: با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در رشد و توسعه سازمان‌ها و جوامع سال آینده سال فناوری و اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی تهران نامگذاری می‌شود

دکتر قناعتی در نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران و روسای بیمارستان‌ها، پس از بررسی برنامه‌های ایام نوروز و مهمترین چالش‌های بیمارستان‌ها گفت: فناوری اطلاعات به شفافیت، صرفه جویی منابع، مدیریت صحیح و بهبود و تسهیل فرایندها کمک می‌کند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حاشیه نشست ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ هیئت رئیسه دانشگاه به میزبانی بیمارستان فارابی، از دستاوردهای بیمارستان  در زمینه رباتیک و فناوری های نوین، هوش مصنوعی و تله مدیسین، کرامت و تعالی بیماران بازدید و باشگاه ورزشی این مرکز افتتاح شد.
دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تبریک مشارکت خوب مردم در انتخابات گفت: این انتخابات نشان داد مردم درک سیاسی بالایی دارند و تحت تاثیر القای بیگانگان قرار نمی‌گیرند.
رئیس دانشگاه‌، با اشاره به برنامه‌های سال آینده، سال ۱۴۰۳ دانشگاه را سال تحولات فناوری اطلاعات دانست و افزود: آی تی به عنوان مهمترین ابزار بهبود مدیریت باید تقویت شود.
دکتر قناعتی با اشاره به اهمیت حوزه آی‌ تی در مدیریت و جامعیت بخشیدن به این حوزه گفت:  فناوری اطلاعات به شفافیت، صرفه جویی منابع، مدیریت صحیح و بهبود و تسهیل فرایندها کمک می‌کند.
رئیس دانشگاه، با قدردانی از تلاش‌های روسای بیمارستان‌ها بر حمایت بیشتر از بیمارستان‌ها تاکید کرد و افزود: از پرداخت بدهی بیمارستان‌ها‌ حمایت و کالاهای مورد نیاز سال آینده را خریداری کنید.
دکتر قناعتی با بررسی راهکارهای جذب پرستار مورد نیاز بیمارستان‌ها گفت: لازم است دغدغه پرستاران را در تامین هزینه‌های مسکن برطرف کنیم.  
رئیس دانشگاه بر صدور کارنامه عملیاتی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: کارنامه عملیاتی، به شناسایی و رفع مشکلات سیستم کمک می‌کند اما ملاحظات آن باید در نظر گرفته شده و  نتایج آن با هماهنگی مسئولان بیمارستان‌ها اعلام شود.

دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود پس از بازدید از دستاوردهای بیمارستان فارابی، مجموعه عملکرد این بیمارستان را مثبت ارزیابی کرد و اقدامات آن را در حوزه پژوهش و هوش مصنوعی،  آموزش و به کارگیری روش های نوین، گردشگری سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک، الگویی برای سایر مراکز دانست و گفت: بیمارستان فارابی اولین بیمارستان بدون کاغذ کشور که پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی کرده است.  به این منظور نرم افزارهایی طراحی شده که می تواند به سایر مراکز تسری پیدا کند.

رئیس دانشگاه، با اشاره به فعالیت های پژوهشی و بین المللی بیمارستان فارابی گفت: اساتید این مرکز در زمینه هوش مصنوعی و تازه ترین تحقیقات چشم پزشکی پیشرفت های بسیاری دارند. در عرصه ارتباطات بین المللی نیز کنفرانس های مشترک با اساتید کشورهای دیگر برگزار کرده اند که قابل توجه است.

دکتر قناعتی فعالیت های آموزشی بیمارستان فارابی را الگوی خوبی برای سایر دانشکده ها دانست و گفت: دکتر صادقی در زمینه طراحی مدل های آموزشی، آموزش وارونه و منتورینگ تلاش های خوبی دارند و پیشنهاد دادم در جلسه مشترک هیئت رئیسه با روسای دانشکده ها این مدل ها را ارایه دهند.

رئیس دانشگاه با اشاره به افتتاح سالن ورزشی بیمارستان فارابی افزود: در نشستی که چند ماه پیش، با کارکنان بیمارستان داشتم درخواست هایی  مطرح شد که با حمایت دکتر رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه و پیگیری های دکتر خداپرست رئیس بیمارستان فارابی بسیاری از این درخواست ها محقق شد و یکی از آنها راه اندازی این سالن ورزشی بود که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

تکالیف نوروزی بیمارستان ها
در ادامه نشست، دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه، برگزاری جلسات هیئت رئیسه با روسای بیمارستان ها در دوره های سه ماهه بیان کرد و گفت: در این جلسات اهداف و تکالیفی تعیین می شود که لازم است بیمارستان ها اهتمام ویژه ای در انجام آن داشته باشند. 

 دکتر ناطقی با اشاره به برنامه ریزی های آینده بیمارستانها گفت: به زودی چهارشنبه سوری را در پیش داریم و امیدواریم که با کمترین عارضه همراه باشد اما بیمارستان های فعال در این زمینه باید آمادگی لازم را داشته باشند.

 معاون درمان دانشگاه، با تبیین تکالیف بیمارستان ها در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز نباید از ظرفیت بستری بیمارستانها به طور بارز کاسته و ارائه خدمت دچار وقفه یا کندی شود.  همچنین درمانگاه ها در روزهایی که تعطیل رسمی نیستند و  نوبت دهی الکترونیک در تعطیلات نوروزی باید فعال باشد و به هیچ عنوان‌نباید از آمار تختهای فعال ویژه در ایام نوروز کاسته شود. در پایان نوروز نیز آمار تعداد بیماران بستری، اعمال جراحی انجام شده و درمانگاه های فعال ارایه شود.

 دکتر ناطقی ثبت داده های مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی را از دیگر اقدامات بیمارستان ها برشمرد و گفت: تعدادی از مصدومان پیش از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می دهند به همین دلیل فرمی طراحی شده که میزان آسیب دیدگی در آن به ثبت برسد.

 معاون درمان دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گزارش عملکرد و چالش های بیمارستان ها را در زمینه تامین نیروی پرستاری، تهیه لباس کادر پرستاری، توسعه کلینیک مجازی، تشکیل پرونده الکترونیک و گردشگری سلامت تشریح کرد.

تجلیل از بیمارستان های فعال 
سپس از روسای بیمارستان های بهرامی و حکیم در  زمینه توزیع لباس کادر پرستاری، روسای بیمارستان های روزبه و شریعتی در اجرای طرح لباس بیمار، رئیس و مدیر بیمارستان فارابی و بهارلو در اجرای پرونده الکترونیک، در زمینه ویزیت آنلاین از رییس بیمارستان امام خمینی (ره) و همچنین  در زمینه گردشگری سلامت از روسای بیمارستان های مرکز طبی کودکان، فارابی و مرکز قلب تجلیل شد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر