آغاز نخستین دوره مشترک مجازی تله مدیسین با ارایه گواهی مشترک از سوی دانشگاه کامرینو ایتالیا و دانشگاه علوم پزشکی تهران

نخستین دوره مشترک آموزشی شش ماهه Tele-medicine و Tele-pharmacy با ارایه گواهی مشترک از سوی دانشگاه کامرینو ایتالیا و دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.

گالري عکس
این دوره به همت دانشکده مجازی و با همکاری مرکز طبی کودکان در 20 تیر 96 به طور رسمی آغاز شد.
در مراسم افتتاحیه این دوره که در مرکز طبی کودکان برگزار شد، دکتر بدو رییس مرکز طبی کودکان؛ دکتر سعادت، دکتر مرعشی و  دکتر میرمعینی  معاونین بین الملل، مجازی سازی، و اداری مالی دانشکده مجازی؛ دکتر امنتا رییس مرکز تله مدیسین دانشگاه کامرینو و نیز دکتر طیباتی استاد مرکز تله مدیسین دانشگاه کامرینو و رییس دوره شش ماهه جاری حضور داشتند.
در ابتدا دکتر بدو رییس مرکز طبی کودکان به ضرورت و اهمیت برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: مهمترین نیازی که تله مدیسین می تواند به آن پاسخ دهد عدالت در سلامت است چرا که حق همه مردم است که به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.
وی امکانات، نیروی انسانی متخصص و بعد مسافتی را سه عامل تاثیرگذار در عدالت سلامت دانست و گفت: استقرار نیروهای فوق تخصصی در تمام شهرهای کوچک، که تعداد بیماران مرتبط در آنها انگشت شمار است، امکان پذیر نیست اما از طریق تله مدیسین می توان دسترسی همان بیماران محدود را بدون نیاز به طی مسافت، به خدمات فوق تخصصی فراهم کرد.
رییس مرکز طبی کودکان، با بیان اینکه برقراری عدالت در سلامت مطابق با اصل 29 قانون اساسی از اساسی ترین حقوق جامعه است، افزود: پس از پیروزی انقلاب، ساختار بهداشتی و درمانی کشور پیشرفت چشمگیری داشته و در همه رشته ها نیروهای تخصصی و فوق تخصصی تربیت می شود اما بازهم در این زمینه با کمبودهایی مواجه هستیم که با کمک تله مدیسین می توان این کاستی ها را به نحوی جبران نمود. دکتر بدو با اشاره به خدماتی که از طریق تله مدیسین قابل ارایه است افزود: با استفاده از تکنولوژی تله مدیسین، امکان  آموزش، تشخیص و درمان بیماری ها و ارایه مشاوره های پزشکی از راه دور فراهم می شود. درحقیقت نیاز به تله مدیسین در کشور ضروری است و باید تجهیزات مورد نیاز آن فراهم شود.
 سپس دکتر مرعشی معاون مجازی سازی دانشکده مجازی به معرفی این دوره پرداخت و گفت: این دوره  در راستای تفاهم نامه ای که قبلا میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه کامرینو در زمینه آموزش و ارایه خدمات تله مدیسین منعقد شده بود، برگزار می شود.
 وی با بیان اینکه مردم ما شایسته دریافت بهترین خدمات مراقبت سلامت هستند افزود: با وجود اینکه دسترسی مردم به وسایل ارتباطی در اقصی نقاط کشور فراهم شده اما هنوز زیرساخت های مورد نیاز تله مدیسین وجود ندارد.
 دکتر مرعشی نیروی انسانی متخصص را یکی از نیازهای اساسی توسعه  تله مدیسین در کشور دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران درآموزش متخصصان این رشته پیشگام شده و انتظار می رود در پایان دوره، سرویس تله مدیسین در شهرهای مختلف راه اندازی شود.
معاون مجازی سازی دانشکده مجازی اظهار داشت این دوره دارای دو بخش تئوری و عملی است که پروژه عملی تله مدیسین به صورت پایلوت در مرکز طبی کودکان به اجرا در می آید.
در ادامه دکتر سید خسرو طیباتی استاد مرکز تله مدیسین دانشگاه کامرینو و رییس دوره شش ماهه جاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران را یکی از بهترین دانشگاه های دنیا دانست و گفت: تله مدیسین در دنیای امروز یک ضرورت است و امروزه بیماران بدون نیاز به مراجعه حضوری می توانند از مراقبت های بهداشتی و درمانی برخوردار شوند.
 وی افزود: در سطح دنیا کمتر اتفاق می افتد که نخستین دوره در چنین سطح پیشرفته ای برگزار شود. ایران با حمایت از ایده های جدید و توسعه در این زمینه، به تمام دنیا نشان می دهد که کشور پیشرفته ای است. دکتر طیباتی با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران در تله مدیسین گفت: دانشگاه ها باید میزان شناخت پزشکان از تله مدیسین را افزایش دهند و امکان همکاری و مشارکت تخصص های مختلف را فراهم آورند.
 وی با بیان اینکه عدالت در سلامت هنوز در هیچ کجای دنیا به طور کامل برقرار نشده است افزود: در صورتی که تله مدیسین درایران پیاده سازی شود سطح مراقبت سلامت در کشور ارتقا خواهد یافت.
سپس دکتر فرانسسکو امنتا رییس مرکز تله مدیسین دانشگاه کامرینو با ابراز خرسندی از ارتباط موثری که میان دو دانشگاه برقرار شده است، به معرفی دانشگاه کامرینو پرداخت و گفت: دانشگاه کامرینو حدود 700 سال قدمت دارد و به عنوان مرکز معتبر آموزش تله مدیسین در اروپا شناخته شده به نحوی که تنها دوره PhD تله مدیسین در اروپای کنتیننتال (اروپا منهای بریتانیا) در این دانشگاه ارائه می شود.
 دکتر امنتا با بیان اینکه رشته های این دانشگاه مورد تایید اتحادیه اروپاست افزود: با اینکه کامرینو شهر کوچکی در اروپاست اما  دانشگاه ارزشمندی با چنین پیشینه درخشانی دارد.
در ادامه، دکتر محمدی رییس بخش اعصاب کودکان مرکز طبی به بیان تجربیات خود از تله مدیسین و ضرورت بکارگیری آن پرداخت و گفت: هیچکدام از 100 متخصص اعصاب کودکان Electronic Medical Record (EMR)  یا پرونده الکترونیک اطلاعات بیماران خود را ندارند تا بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری بیماران، مراقبت های لازم را به عمل آورند.
وی افزود: با وجود اینکه به کار گیری EMR هزینه بر است و میزان مراجعه بیماران به مطب را کاهش می دهد من این سیستم را در مطب به کار گرفتم تا در همه جا به اطلاعات بیماران دسترسی داشته باشم.
دکتر محمدی استفاده از تله مدیسین را در بروزرسانی اطلاعات پزشکان موثر دانست و گفت: امیدوارم با کمک دانشگاه کامرینو امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این کار در کشور و مرکز طبی کودکان فراهم شود.
در پایان این مراسم، نخستین جلسه آموزشی دوره شش ماهه تله¬مدیسین برگزار شد. گفتنی است که این دوره به صورت مجازی برگزار شده و تنها دو بلوک حضوری سه و پنج روزه در ابتدا و انتهای دوره خواهد داشت.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: میثم عطری







سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی