اولین جلسه کمیته آموزش و پژوهش با موضوع بررسی اولویت‌های پژوهشی در دفتر امور ایثارگران دانشگاه برگزار شد

مدیر امور ایثارگران گفت: کم نیستند افراد علاقه‌مند که حاضرند بدون هیچ چشم‌داشتی در حیطه‌های پژوهشی مربوط به ایثارگران فعالیت کنند.

به گزارش روابط عمومی دفترامورایثارگران دانشگاه جلسه‌ کمیته‌ آموزش و پژوهش با حضور اعضای کمیته آموزش و پژوهش دکتر مهدی نوروزی، دکتر اکبر احمدی، دکتر نورالدین نخستین انصاری و دکتر احسان مقیمی روز سه‌شنبه 25 تیر در دفتر امور ایثارگران برگزار شد.
 در ابتدا مدیر امور ایثارگران در مورد پیگیری تأسیس مرکز تحقیقات و سلامت ایثارگران گزارشی ارائه دادو به حیطه‌های پژوهشی و اولویت‌های پژوهشی در هر حیطه اشاره کرد.
 وی گفت: توانمندسازی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و سـلامت (جسمانی، اجتماعی، روانی و معنوی) حیطه‌هایی است که موردتوجه واقع‌شده است.
 دکتر مقیمی سپس توضیحاتی در مورد هر یک از اولویت‌ها بیان کرد.
وی گفت: اولویت‌های پژوهشی در حیطه توانمندسازی تدوین، طراحی و ارزیابی شاخص‌های توانمندسازی ایثارگران و ارائه راهکارهای ارتقای توانمندی‌ها، بررسی و ارائه راهکارهای مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگان ایثارگر توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.
 مدیر امور ایثارگران در بحث میزان جذب هیئت‌علمی شاهد و ایثارگر در راستای اجرای برنامه ششم توسعه شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در گسترش ورزش و شناسایی اولویت‌های ورزشی برحسب میزان اثربخشی بر سلامت ایثارگران می‌توان الگویی برای جامعه ایثارگری باشد توضیحاتی داد. 
 وی همچنین بررسی مسائل و مشکلات اشتغال ایثارگران همچنین اولویت‌های پژوهشی در حیطه سبک زندگی اسلامی ایرانی، پایش سلامت اجتماعی ایثارگران و راهکارهای ارتقای ارزیابی و ارتقای کیفیت زندگی در جامعه ایثارگری، تحلیل و مقایسه سبک زندگی ایثارگران با معیارهای اسلامی- ایرانی تأکید داشتند.
 دکتر مقیمی اضافه کرد در مرحله ارتقای شادکامی در جامعه ایثارگری، بررسی تأثیر اردوهای زیارتی و سیاحتی - اوقات فراغت-در ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها رضایت سنجی جامعه ایثارگری ازجمله خدماتی است که می‌توان نیازهایشان برطرف نماییم.
 وی تأکید کرد: در بحث اولویت‌های پژوهشی در حیطه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بررسی اثربخشی یادواره‌ها و مراسم شهدا و ایثارگران بر ایثارگران و جامعه، بررسی و تبیین مؤلفه‌های فرهنگ ایثار و پایداری و ارتقای آن در راهبردها برنامه‌ها، گفتمان سازی فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت با رويكرد مدیریت جهادی بررسی زمینه‌های افزایش مشارکت‌های عمومی در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند هم در دانشگاه وهم در جامعه مثمر ثمر باشد.
 مدیر امور ایثارگران در بخشی از سخنان خود در مورد مطالعات نظام پژوهش‌های مشارکتی مبتنی بر جامعه، تولید و به‌کارگیری راهنماها و پروتکل‌های درمانی، مطالعات علوم پایه، بالینی، اپیدمیولوژیک در بهبود روش‌های تشخیصی و درمانی و اندازه‌گیری عملکرد و سلامت و ازکارافتادگی، ارزیابی شاخص‌های سلامت در جامعه ‌ایثارگری (اجتماعی، روانی، جسمانی)، ارزیابی ابعاد کیفیت در خدمات سلامت و بهبود آن مطالبی مطرح کردند.
دکتر مقیمی اظهار داشت: قطعاً حیطه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد کم نیستند افراد علاقه‌مند که حاضرند بدون هیچ چشم‌داشتی در این مسیر کمک کنند.
در ادامه دکتر نخستین انصاری عضو هیئت‌علمی دانشکده توان‌بخشی گفت: اگر کار به‌صورت مشارکتی باشد و با مراکز دیگر تحقیقاتی تعامل برقرار شود می‌توانیم زودتر به اهدافمان برسیم و از طرفی ازنظر مالی و سطح مطالعاتی پیشتاز خواهیم شد.
دکتر احمدی دبیر کمیته آموزش و پژوهش پیشنهاد کرد موضوع تحقیقات بیشتر درزمینهٔ ی رضایت‌مندی ایثارگران موردتوجه قرار گیرد و تا کید کرد که کار از ماه آینده شروع شود و برنامه‌ریزی سریع صورت بگیرد.
دکتر نوروزی مدیر فوق‌برنامه معاونت دانشجویی یکی دیگر از اعضای این کمیته گفت: سعی شود کار بیشتر با نگاه پژوهشی باشد تا خدماتی و برای شروع کار در گام اول عنوان پژوهش تعریف سپس بحث سلامت ایثارگران همچنین بررسی غربالگری سلامت ایثارگران ازنظر روحی و اجتماعی و جسمی می‌تواند شروع خوبی باشد تلاش شودکه از یک کار پژوهشی چندین مقاله استخراج شود.
 این عضو هیئت‌علمی دانشگاه در ادامه ضمن تأکید بر سلامت ایثارگران گفت: به نظرم جشنواره خود مراقبتی از یک ساختار بسیار خوبی برخوردار است و به ما کمک می‌کند تا در بحث درمان، آموزش و سبک زندگی زودتر ما را به اهدافمان نزدیک سازد و از طرفی این برنامه‌ها بیشتر اهداف کاربردی دارد و اثرش بیشتر می‌ماند.
در جمع‌بندی جلسه مقرر شد از بین اولویت‌های یادشده پروپوزال طرح رضایت‌مندی ایثارگران، پروتکل‌های درمانی و آموزشی و سلامت ایثارگران تهیه و در جلسه بعد موردبررسی قرار گیرد.
خبر: زهرااسماعیلی
عکاس: علی گلمحمدی

کلمات کلیدی
زهرا  اسمعيلي - عکس
تهیه کننده:

زهرا اسمعيلي - عکس